April 17, 2005
Windows Vista lanserades i slutet av november på företagsmarknaden och i slutet på januari kommer även konsumenter att kunna köpa det nya operativsystemet från Microsoft. Ett operativsystem som hävdats vara det säkraste från MS hittills. Även om man basunerat ut detta stort och brett har företagen i stort tagit samma försiktiga inställning till Vista som man alltid haft inför en uppdatering. Har man uppdaterat har man gjort det för att det gamla ska ut. Under helgdagarna har New York Times publicerat en artikel som presenterar ett antal brister som uppdagats med Vista, en del endast proof of concept dock, men fortfarande har det visat sig att Vista är långt ifrån helt säkert och att en försiktig hållning kanske inte är alls så dum.
February 21, 2003
skiroy wrote: Generellt så kan man säga att ett nytt OS från M$ inte är klar innan den första service packen har släppts.
Tror nog att det blir samma sak här. 🙂
no offence, men generellt sett kan man säga detta om all mjukvara med självaktning...
kolla på SAP / Oracle etc...
Fortfarande skitbuggar kvar på SQL2005, men skulle säga att med sp1 så är det tex ok att prodsätta...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
September 12, 2001
tiggre wrote: [quote=skiroy]Generellt så kan man säga att ett nytt OS från M$ inte är klar innan den första service packen har släppts.
no offence, men generellt sett kan man säga detta om all mjukvara med självaktning...
Fortfarande skitbuggar kvar på SQL2005, men skulle säga att med sp1 så är det tex ok att prodsätta...
Detta vet jag mycket väl om.
Nu handlade tråden om M$ men visst stämmer det du säger.
Generellt sett kan man säga att vi konsumenter/slutkunder får betala för att betatesta. Ett jäkla oskick !
March 27, 2003
skiroy wrote: [quote=tiggre][quote=skiroy]Generellt så kan man säga att ett nytt OS från M$ inte är klar innan den första service packen har släppts.
Detta vet jag mycket väl om.
Nu handlade tråden om M$ men visst stämmer det du säger.
Generellt sett kan man säga att vi konsumenter/slutkunder får betala för att betatesta. Ett jäkla oskick !
Och med "vi" menar du såklart de som köper Vista på releasedagen... Väntar man några år betalar man ju förhoppningsvis inte lika stor del...
August 16, 2003
Adam wrote: [quote=skiroy]Generellt så kan man säga att ett nytt OS från M$ inte är klar innan den första service packen har släppts.
Håller med. XP blev t o m riktigt bra efter två ServicePacks...
jag tycker att det var riktigt bra redan innan SP1
dock så var det väl för många säkerhetsluckor då 😀
September 28, 2005
Jag tycker den här artikeln är mer intressant:
http://www.cs.auckland.ac.nz/~.....a_cost.txt
Skriven av en säkerhetsnisse vid namn Peter Gutmann, vilket känns mer pålitligt än en artikel av John Markoff, en kille som inte har direkt bra rykte i hackerkretsar efter att ha mer eller mindre smutskastat Kevin Mitnick utan att ens ha träffat honom. Se filmen Freedom Downtime för mer om det.
November 27, 2003
DjDiff wrote: Jag tycker den här artikeln är mer intressant:
http://www.cs.auckland.ac.nz/~.....a_cost.txtSkriven av en säkerhetsnisse vid namn Peter Gutmann, vilket känns mer pålitligt än en artikel av John Markoff, en kille som inte har direkt bra rykte i hackerkretsar efter att ha mer eller mindre smutskastat Kevin Mitnick utan att ens ha träffat honom. Se filmen Freedom Downtime för mer om det.
Markoffs skriverier om Mitnick är vi nog alla överens om att det var mycket konstigt som skrevs, mycket tvivelaktigt rent av. Men som jag skrev i nyheten så är mycket av det han referrerar till i artikeln bara "proof of concept"s, även om han själv är lite luddig där.
Utvärderingen kring Vista som du länkar till var mycket intressant läsning.
//Andreas
October 7, 2004
Artikeln blev länkad i DN idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....8;a=605650
Grundsynen verkar vara att datorn inte ska vara ett redskap för ägaren utan ett redskap för innehållsleverantören att hålla koll på ägaren.
2 Guest(s)