April 17, 2005
Windows Vistas systemkrav har varit under ständig diskussion de senaste åren och det är ingen skillnad nu efter att operativsystemet lanserats. Man har länge påpekat att just RAM-minnesmängden i en Vista-maskin är väldigt viktig och nu har frågan återigen hamnat på tapeten när ComputerWorld tagit sig en pratstund med David Short, konsult i IBM:s Global Services Division avdelning. David Short tycker precis som Dell att Vistas rekommenderade systemkrav på 1GB RAM-minne är i underkant, men även de 2GB som Dell rekommenderar är lite klent enligt Short. David Short hävdar att det krävdes 4GB RAM-minne för att hans Windows Vista maskin skulle prestera som allra bäst och det mycket på grund av operativsystemets SuperFetch-funktion.
That's due in part to Windows SuperFetch, which takes data from the hard drive, stores it in the available RAM and makes it readily accessible to the processor. SuperFetch depends a great deal on user predictability and takes snapshots of user activity. If SuperFetch determines that an application is launched at a particular time, it will have it loaded into the available RAM. With more RAM, there's more caching and better software response, said Short.
Det börjar allt mer kännas som att krävande användare inte ska nöja sig med mindre än 2GB RAM-minne men att man alltså borde kunna se förbättringar i prestanda och användning när man går till 4GB. Att datorbyggare är något partiska i detta sammanhang lär dock inte vara någon överraskning.
Kul..
Här har man våndats över att ev. komplettera med 1024MB till.. Blir nog XP ett bra tag till framledes tydligen..
🙁
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 18, 2003
Kan slänga in en fråga här.
Jag ska köpa laptop för ¨10 000 kr och vill helst ha en 12"-13". Räcker det med intels "gma 950" grafikort eller vad det heter ? För det är lite svårt att hitta en bra 12-13" runt 10 000 kr med annat gfx än det... Och 2 gb minne har jag tänkt att ha. Kommer BARA köra vista på den och ha den som plugg datorn, kolla på film etc.
November 7, 2006
"Funkar bäst" är ju ett relativt begrepp, klart att superfetch funkar bäst om det kan packa in så mycket skit som det någonsin kan i minnet men det betyder ju inte att Vista kräver så mycket minne för att funka bra.
XP håller ju också fler saker kvar i minnet ju mer man har, inte riktigt samma sak som i Vista men ändå, alla system funkar "bäst" med så mycket minne man någonsin kan packa in i datorn.
February 21, 2007
September 2, 2004
Jag har 2 GB RAM och kör Vista Ultimate.
När har en massa program igång (5 firefoxfönster, 5 explorerfönster, Word 2007, Nod32 antivirus, daemon tools, Xear 3D, 8 msn chattar) förbrukas 1,1 GB RAM.
Men sen vet jag inte om prefetch är aktiverat på min maskin, hur kollar man det?
February 21, 2007
Det här med SuperFetch verkar rätt ballt om jag fattat det rätt så "spår den framtiden" så den lägger in filer i förväg då den tror att de kanske kommer användas pga av att man ofta använt de förut vid samma tidpunkt osv. Det är väl det närmaste man faktiskt kan komma en optimal processhantering men hur väl implementerat det är vore kul att veta.
December 31, 2001
kallebunka wrote: Det här med SuperFetch verkar rätt ballt om jag fattat det rätt så "spår den framtiden" så den lägger in filer i förväg då den tror att de kanske kommer användas pga av att man ofta använt de förut vid samma tidpunkt osv. Det är väl det närmaste man faktiskt kan komma en optimal processhantering men hur väl implementerat det är vore kul att veta.
Så har man tittat på en p-rulle dagen innan klockan 18.00 så är allt färdigladdat tills 18.00 nästa dag då 🙂
February 21, 2007
September 4, 2006
Vista 32bitars allokerar fortfarande bara 4 GB totalt, alltså inklusive grafikkort creatives x-fi å dylikt. Har man således ett grafikkort med en gigabyte ram är det lika bra att man håller sig på 3 GB huvud-RAM.
x64 är något slöare beroende på att det implementerats ett mer avancerat säkerhetssystem som drar lite resurser.
September 1, 2002
kriahg90 wrote: Vista 32bitars allokerar fortfarande bara 4 GB totalt, alltså inklusive grafikkort creatives x-fi å dylikt. Har man således ett grafikkort med en gigabyte ram är det lika bra att man håller sig på 3 GB huvud-RAM.
x64 är något slöare beroende på att det implementerats ett mer avancerat säkerhetssystem som drar lite resurser.
Har du någon källa till dessa påståenden? Jag bestrider dem inte, jag har bara inte läst detta förut.
September 4, 2006
Gamblor wrote: [quote=kriahg90]Vista 32bitars allokerar fortfarande bara 4 GB totalt, alltså inklusive grafikkort creatives x-fi å dylikt. Har man således ett grafikkort med en gigabyte ram är det lika bra att man håller sig på 3 GB huvud-RAM.
Har du någon källa till dessa påståenden? Jag bestrider dem inte, jag har bara inte läst detta förut.
Jovars, de som testat x32 versionen av vista bedyrar detta, tydligen så kan inte arkitekturen allokera mer minne är 4 GB oavsett om det sitter på graffekort eller i dimm. Har inte 4 gig själv så jag kan inte bekräfta det personligen dock.
2 Guest(s)