Vista kan spara företag mycket pengar genom sina strömsparni|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vista kan spara företag mycket pengar genom sina strömsparni
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2007 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Enligt en oberoende studie utförd av brittiska PC Pro Labs så ska Windows Vistas nya stömsparningsfunktion Sleep göra det möjligt för företag som nu kör Windows XP att spara över 600 kronor per år och dator i rena elomkostnader. Detta är då vid standardinställningar, vilket trots allt är vad för många företag använder. Sleep-funkionen hos Vista har sedan vidare utvärderats som både snabbare och mer tillförlitlig än XPs StandBy. Vistas sleep har kritiserats för att låsa upp datorn och att allt inte fungerar att man väckt datorn, men detta har enligt Microsoft berott på felanda drivrutiner. Hur som helst, vidareutvecklar man detta skulle det innebära upp till 45 ton mindre koldioxid per år för ett företag med 200 datorer.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
1125790
March 22, 2007 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

"Hur som helst, vidareutvecklar man detta skulle det innebära upp till 45 ton mindre koldioxid per år för ett företag med 200 datorer."

Det beror ju på hur elen framställts. Men visst är det bra med mer strömeffektiva datorer.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1125837
March 22, 2007 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

jag visste inte att kärnkraftverk producerade koldioxid, ajuste sossarna ville ju att vi skulle köra på dansk kolkraft...

Donegan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
1125838
March 22, 2007 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

De förhoppningsvis sänkta elkostnaderna för företagen kompenseras ju ganska snabbt av det höga priset på Vista 😛

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1125844
March 22, 2007 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Bara rent spontant så är det ju bra att spara ström....
Att man sen vinner 600:- per år genom att byta till vista är nog inget jag skulle se som en avgörande faktor. Menar säg att hela företaget kör på business versionen, visst volymlicenserna är lite billigare än i butik men inte jättemycket. Det går ju ett par-tre kanske tom fyra år innan man ens börjar spara pengar och då räknar jag inte med kostnaderna för att lära folk det nya OSet eller att installera och skaffa nya applicationer.

Vid nästa uppgradering (krävs ju nästan för att byta till vista ändå) tycker jag att företagen skall satsa på mer strömsnål hårdvara i stället.

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
1125846
March 22, 2007 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Bara rent spontant så är det ju bra att spara ström....
Att man sen vinner 600:- per år genom att byta till vista är nog inget jag skulle se som en avgörande faktor. Menar säg att hela företaget kör på business versionen, visst volymlicenserna är lite billigare än i butik men inte jättemycket. Det går ju ett par-tre kanske tom fyra år innan man ens börjar spara pengar och då räknar jag inte med kostnaderna för att lära folk det nya OSet eller att installera och skaffa nya applicationer.

Vid nästa uppgradering (krävs ju nästan för att byta till vista ändå) tycker jag att företagen skall satsa på mer strömsnål hårdvara i stället.

Visst kan man resonera så, men tänk på att med varje krona som spenderas stödjer man något. Vad vill man helst stödja Microsoft eller miljöförstöring. Kan verka som pest eller kolera för många men i så fall väljer då jag heldre microsoft.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1125861
March 22, 2007 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

pengar till M$ = välgörenhet och betala alla bötesbeloppen dom får från dommar om bristande konkurens och sådant.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1125883
March 22, 2007 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, visst drar MS in pengar som satan, men missminner jag mig inte helt går en hel del till välgörenhet och vanliga människors löner. Att ens jämföra inkomster till MS med miljöförstöring är väääääldigt långsökt och borde inte dyka upp i huvudet på någon i mina ögon.

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
1125887
March 22, 2007 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Alltså, visst drar MS in pengar som satan, men missminner jag mig inte helt går en hel del till välgörenhet och vanliga människors löner. Att ens jämföra inkomster till MS med miljöförstöring är väääääldigt långsökt och borde inte dyka upp i huvudet på någon i mina ögon.

Jasså?
Låt mig då formulera mig så här:
Vilka förorenar mest? Mjukvarubolag t.ex. microsoft eller Energibolag t.ex. kolkraftverk?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1125895
March 22, 2007 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag satt nog och sov en smula när jag skrev det där, men förser man Mikromjuk med ren el förorenar det ju inte. 😉

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1126012
March 22, 2007 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, en sak som man missar är ju att samtidigt kräver Vista betydligt häftigare hårdvara. Som alla här borde veta innebär det även högre effektförbrukning. Frågan är om verkligen så många använder sleep-funktionen så att det har någon betydelse i det stora hela, om man jämför det med den ökade effektförbrukningen som blir nödvändig när man måste ha ett aphäftigt grafikkort för att ens få fullt grafiskt gränssnitt. Som jämförelse kräver varken OS X eller Beryl (Gnome/Linux) lika häftiga grafikkort för sina motsvarande 3d-accelererade GUI:n...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 316
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL