April 17, 2005
Warner Bros kommer bli en av de första filmbolag att starta en nätbutik för filmnerladdning i Sverige. Under mars/april ska både filmer och TV-serier finnas för legal nerladdning i butiken på Internet. En butik man hoppas ska bli ett alternativ för den illegala nerladdningen av film. Lars Håkansson på den svenska delen av Warner Bros erkänner att filmindustrin varit sena med att möta konsumenters intresse för nerladdat material, något som ska ha tagit tid pga. rättsliga tvister. Den onlinebaserade filmbutiken kommer lanseras tillsammans med tredjepartsleverantörer och distributörer som Warner har kontakt med. Man planerar också att göra samarbeten med Internetleverantörer men endast dem som varit medgörliga när det gäller jakten på illegala fildelare.
Trots att svensk lag säger att man får ta kopior för privat bruk på köpt material tycker Warner att 1 kopia är rimligt.
– Vi tycker att en kopia är rimligt. Filmen ska kunna spelas antingen på en portabel enhet eller en pc, inte både och. Jag medger att det är en begränsning, säger Lars Håkansson.
Problemet ska ligga i att dagens teknik inte är tillräckligt säker för att hindra vidare piratkopiering, något som väntas ändras i och med introduktionen av Blu-ray och HD DVD.
Källa: IDG
January 7, 2004
Hmmm köper jag en film utav dem tycker jag faktiskt att jag ska få spela upp den på mer än en dator.
Jag vill kolla att filen funkar från min arbetsdator och senare spela upp den i min htpc och kanske även lägga in filmen i min pda...
Om jag köper en dvd så kan jag åtminstonde spela upp den i vilken dator jag vill!
Urch vad dåligt Warner Bros! 🙁
November 22, 2001
Så de kommer ha någon form av skydd så man inte kan kopiera filmen?
Man ska alltså inte kunna bränna ut den på en dvd-skiva t ex?
Isåfall får man ju hoppas att de dels tillåter en att ladda ned den igen gratis när hårddisken i datorn krashat samt att det är ett mycket lägre pris än om man köper en dvd.
February 5, 2005
Alltså det är väl bra att de äntligen fattar att konsumenterna efterfrågar en tjänst som låter dem ladda hem materialet. Så länge som legalt material kommer att vara mer begränsat än det illegala så kommer det ju dock inte att bli intressantare. Man vill ju inte vara mer begränsad i sin användning om man faktiskt betalat för något, snarare tvärt om!
Om man t.ex. köper en DVD så kan man ju koda ner den med olika codecs och olika upplösningar för t.ex. användning i en bärbar mediaspelare och man kan samtidigt använda DVD:n också. Att en modernare teknik som gör användandet till flera saker lättare ska vara mer begränsad är inte vettigt!
Som sagt, härligt att filmbolagen äntligen börjar vakna, men så länge de kommer att fortsätta begränsa användningsområderna mer för de som faktiskt köper produkten så tror jag inte det kommer att bli någon hit!
April 27, 2005
February 16, 2005
god tanke, skulle kunna tänka mig att betala för en film förutsatt att det går ruggit fort å tanka, inga jädra 129kr / film.. glöm det, så många led dom kapar genom att går direkt från WB till konsument så bör en film ligga på max 40-50kr, man ska få tillgång till dvd-omslaget i en bildfil om man vill göra ett eget fodral till den enda kopian man får göra. och framför allt ingen jädra DRM.
2 Guest(s)