Warner Bros startar svensk filmnätbutik|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Warner Bros startar svensk filmnätbutik
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 7, 2006 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Warner Bros kommer bli en av de första filmbolag att starta en nätbutik för filmnerladdning i Sverige. Under mars/april ska både filmer och TV-serier finnas för legal nerladdning i butiken på Internet. En butik man hoppas ska bli ett alternativ för den illegala nerladdningen av film. Lars Håkansson på den svenska delen av Warner Bros erkänner att filmindustrin varit sena med att möta konsumenters intresse för nerladdat material, något som ska ha tagit tid pga. rättsliga tvister. Den onlinebaserade filmbutiken kommer lanseras tillsammans med tredjepartsleverantörer och distributörer som Warner har kontakt med. Man planerar också att göra samarbeten med Internetleverantörer men endast dem som varit medgörliga när det gäller jakten på illegala fildelare.

Trots att svensk lag säger att man får ta kopior för privat bruk på köpt material tycker Warner att 1 kopia är rimligt.

– Vi tycker att en kopia är rimligt. Filmen ska kunna spelas antingen på en portabel enhet eller en pc, inte både och. Jag medger att det är en begränsning, säger Lars Håkansson.

Problemet ska ligga i att dagens teknik inte är tillräckligt säker för att hindra vidare piratkopiering, något som väntas ändras i och med introduktionen av Blu-ray och HD DVD.

Källa: IDG

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
January 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1021079
March 7, 2006 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm köper jag en film utav dem tycker jag faktiskt att jag ska få spela upp den på mer än en dator.
Jag vill kolla att filen funkar från min arbetsdator och senare spela upp den i min htpc och kanske även lägga in filmen i min pda...

Om jag köper en dvd så kan jag åtminstonde spela upp den i vilken dator jag vill!

Urch vad dåligt Warner Bros! 🙁

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1021091
March 7, 2006 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

1 kopia är inte alls rimligt, det är paranoia.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1021093
March 7, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Så de kommer ha någon form av skydd så man inte kan kopiera filmen?
Man ska alltså inte kunna bränna ut den på en dvd-skiva t ex?

Isåfall får man ju hoppas att de dels tillåter en att ladda ned den igen gratis när hårddisken i datorn krashat samt att det är ett mycket lägre pris än om man köper en dvd.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1021095
March 7, 2006 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

suck , de tok begränsar konsumeterna när tekniken är tillför att ge nya möjligheter .. bah hoppas de går i konkurrs snart, så det kommer nya bolag som fattar bättre

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
August 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1021106
March 7, 2006 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Ha! Inte en chans att jag köper en film från Warners tjänst. I synnerhet när de sätter massa DRM. Håller mig till Bittorrent och DC.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1021127
March 7, 2006 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså det är väl bra att de äntligen fattar att konsumenterna efterfrågar en tjänst som låter dem ladda hem materialet. Så länge som legalt material kommer att vara mer begränsat än det illegala så kommer det ju dock inte att bli intressantare. Man vill ju inte vara mer begränsad i sin användning om man faktiskt betalat för något, snarare tvärt om!

Om man t.ex. köper en DVD så kan man ju koda ner den med olika codecs och olika upplösningar för t.ex. användning i en bärbar mediaspelare och man kan samtidigt använda DVD:n också. Att en modernare teknik som gör användandet till flera saker lättare ska vara mer begränsad är inte vettigt!

Som sagt, härligt att filmbolagen äntligen börjar vakna, men så länge de kommer att fortsätta begränsa användningsområderna mer för de som faktiskt köper produkten så tror jag inte det kommer att bli någon hit!

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1021146
March 7, 2006 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var på tiden, å andra siden inget alternativ för mig om de väljer fulformat som kräver struliga mediaspelare med tekniska begränsningar.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1021254
March 7, 2006 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

god tanke, skulle kunna tänka mig att betala för en film förutsatt att det går ruggit fort å tanka, inga jädra 129kr / film.. glöm det, så många led dom kapar genom att går direkt från WB till konsument så bör en film ligga på max 40-50kr, man ska få tillgång till dvd-omslaget i en bildfil om man vill göra ett eget fodral till den enda kopian man får göra. och framför allt ingen jädra DRM.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL