Western Digital Raptor slår tillbaka..|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Western Digital Raptor slår tillbaka..
jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 12, 2003 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var bara ett par dagar sedan vi såg de första förhandstittarna på Western Digitals nya Raptor hårddisk. Trots sina utsökta specifikationer, 10k RPM, 8 MB cache och SATA-interface var prestandan långt under förväntningarna. Redan då var det stark betoning på att detta enbart var förproduktions exemplar som kanske inte visade hela sanningen. Ingen visste förmodligen hur väl detta stämde men redan nu har Anandtech fått chansen att verkligen se vad Raptor-disken är kapabel till. De har fått tag på ett riktigt produktions exemplar med en uppdaterad firmware direkt från WD och prestandaökningen är minst sagt imponerande. Det verkar som aktiveringen av diskens skriv-cache var nyckeln till det hela och nu visar det sig att Western Digital Raptor verkligen är det prestnadamonster vi först väntade oss.

Läs recensionen på Anandtech.com.

WishMaster
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
287386
March 12, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill ha 😀 😀 😀

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
287419
March 12, 2003 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh baby, come to papa!!!

_MÅSTE_ ha en sådan!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
287421
March 12, 2003 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo det är onekligen lite mer klös i disken nu måste man erkänna.. 😀
Dock vet jag inte om jag byter prestandan mot ljudnivå än så länge.. storleksmässigt är det ju inte heller så inspirerande men att ha OSet installerat på en sån disk lär ju kunna hjälpa en del.. 8)

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
May 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
287737
March 13, 2003 - 2:35 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo det är onekligen lite mer klös i disken nu måste man erkänna.. 😀
Dock vet jag inte om jag byter prestandan mot ljudnivå än så länge.. storleksmässigt är det ju inte heller så inspirerande men att ha OSet installerat på en sån disk lär ju kunna hjälpa en del.. 8)

Har för mig jag läste att dessa skulle vara så tysta. Visserligen väldigt ologiskt med tanke på att den snurrar så pass fort och givetvis även företaget som tillverkat den.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
287865
March 13, 2003 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

FarsanEdde wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Jo det är onekligen lite mer klös i disken nu måste man erkänna.. 😀
Dock vet jag inte om jag byter prestandan mot ljudnivå än så länge.. storleksmässigt är det ju inte heller så inspirerande men att ha OSet installerat på en sån disk lär ju kunna hjälpa en del.. 8)

Har för mig jag läste att dessa skulle vara så tysta. Visserligen väldigt ologiskt med tanke på att den snurrar så pass fort och givetvis även företaget som tillverkat den.

Det stämmer att Raptor diskarna ska vara "relativt" tysta men de har tydligen det irriterande SCSI-ljudet, ett högfrekvent ljud som ligger i bakgrunden. De enda ljudmätningar jag har sett på disken är gjorda på för-produktionsexemplaret och de testerna lyckades inte fånga det irriternade ljudet men db-mässigt ligger den helt okej.
Vet inte om ljudet blivit ännu högre på produktionsexet eftersom den presterar bättre men jag tror knappast att ljudet blivit lägre i alla fall. 🙂

-Ljudtester på Raptor-

(Seagate Barracuda IV/V är inte med och den ligger ett par decibel lägre)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL