December 19, 2000
Det var bara ett par dagar sedan vi såg de första förhandstittarna på Western Digitals nya Raptor hårddisk. Trots sina utsökta specifikationer, 10k RPM, 8 MB cache och SATA-interface var prestandan långt under förväntningarna. Redan då var det stark betoning på att detta enbart var förproduktions exemplar som kanske inte visade hela sanningen. Ingen visste förmodligen hur väl detta stämde men redan nu har Anandtech fått chansen att verkligen se vad Raptor-disken är kapabel till. De har fått tag på ett riktigt produktions exemplar med en uppdaterad firmware direkt från WD och prestandaökningen är minst sagt imponerande. Det verkar som aktiveringen av diskens skriv-cache var nyckeln till det hela och nu visar det sig att Western Digital Raptor verkligen är det prestnadamonster vi först väntade oss.
Läs recensionen på Anandtech.com.
Jo det är onekligen lite mer klös i disken nu måste man erkänna.. 😀
Dock vet jag inte om jag byter prestandan mot ljudnivå än så länge.. storleksmässigt är det ju inte heller så inspirerande men att ha OSet installerat på en sån disk lär ju kunna hjälpa en del.. 8)
Tekniknörd som gillar att träna.
May 31, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo det är onekligen lite mer klös i disken nu måste man erkänna.. 😀
Dock vet jag inte om jag byter prestandan mot ljudnivå än så länge.. storleksmässigt är det ju inte heller så inspirerande men att ha OSet installerat på en sån disk lär ju kunna hjälpa en del.. 8)
Har för mig jag läste att dessa skulle vara så tysta. Visserligen väldigt ologiskt med tanke på att den snurrar så pass fort och givetvis även företaget som tillverkat den.
FarsanEdde wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Jo det är onekligen lite mer klös i disken nu måste man erkänna.. 😀
Har för mig jag läste att dessa skulle vara så tysta. Visserligen väldigt ologiskt med tanke på att den snurrar så pass fort och givetvis även företaget som tillverkat den.
Det stämmer att Raptor diskarna ska vara "relativt" tysta men de har tydligen det irriterande SCSI-ljudet, ett högfrekvent ljud som ligger i bakgrunden. De enda ljudmätningar jag har sett på disken är gjorda på för-produktionsexemplaret och de testerna lyckades inte fånga det irriternade ljudet men db-mässigt ligger den helt okej.
Vet inte om ljudet blivit ännu högre på produktionsexet eftersom den presterar bättre men jag tror knappast att ljudet blivit lägre i alla fall. 🙂
(Seagate Barracuda IV/V är inte med och den ligger ett par decibel lägre)
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)