August 16, 2003
vaddårå?
kan du ge argument?
så jag kan framföra det till pappa som har två datorer med RAID1.
han är så himla rädd för att något händer med sina datorer, jag fick typ inte röra vid dom förut, ändå så upptäckte jag att han körde med ett virusskydd som var över 2år gammalt.
iof så om man får virus och har RAID1 så skiter sig allt men med 2 singel så kanske bara en sabbas?
September 20, 2001
Vid RAID1:
*Om filsystemet skulle råka korrumperas sker detta på båda diskar
*Om du råkar ta bort en fil sker detta på båda diskar
*Om ett virus gör så du måste formattera sker detta på båda diskar
Med 2 single diskar du själv sköter backupen mellan, eller har schemalagd backupp på:
*Om filsystemet skulle råka korrumperas så är det inte troligt att detta sker på båda diskarna samtidigt.
*Om du råkar ta bort en fil har du den kvar på andra disken
*Om du behöver formattera behöver du troligtvis bara göra det på systemdisken
RAID1 hjälper enbart mot att disken kraschar, så då kan man lika gärna ha schemalagd backup, så är man egentligen säkrare...
Jag hade haft en kasett med en disk i, som bara satt i datorn vid backup, då har han skydd mot åskan, och i viss mån inbrottstjuvar, och om han vill, även brand.
February 5, 2006
Hej!
Tack för intressant tråd. Kör själv två raptor 74 gb i raid 0. Förut körde jag dessa utan raid. Har partitionerat 10 gb till windows på denna enhet. Har iofs hört att partitionering sänker prestanda men vet inte säkert? vad tror ni här? Jag märkte en prestandaförbättring när jag la in raid0 både i windows och på filöverföring givetvis. Dock så enligt teori ska ju en OS-disk vara single och dessutom ej partitionerad som jag förstår det. Finns diverse test på toms hardware men ingen som jämför raptor raid0 med single raptor.
1 Guest(s)