Wii är inget annat än ett impulsköp, marknaden långt ifrån f|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Wii är inget annat än ett impulsköp, marknaden långt ifrån f
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 5, 2007 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Sony har i dagarna förlängt sin sträcka med famösa uttalanden om konkurrenterna och denna gång är det Nintendo och dess säljframgångar med Wii som är målet. "Wii could be considered an impulse buy more than anything else" yttrades av David Karraker, SCEA senior director of corporate communication. Samma sak har tidigare sagt om Nintendo DS och vad vi vet så har DS mer eller mindre kört över PSP och om desamma kommer hända med dessa två återstår att se, men det är svårt att inte dra paralleller mellan de två, men man måste samtidigt se skillnaderna då PS3 har framförallt kommande spel som PSP har ingen direkt motsvarighet till.

Xbox 360 är fortfarande den ledande konsolen, medan Wii är den som säljer bäst just och PS3 lunkar sakta men säkert framåt. Något som dock är träffande för alla tre är att mängden med stora hitspel är relativt få. PS3 lider stort av det, Wii har Zelda och sportspelen, medan Xbox 360 har under ett helt år lyckats få fram relativt få stora hits. Året som kommer kommer troligen att ge oss en bättre insikt i var vi är på väg.

Vad det verkar så har Microsoft lyckats etablera Xbox 360 genom att vara ut i så pass god tid före de andra. Om de hade lanserat den samtidigt som Wii och PS3 har vi svårt att se att den skulle nått samma framgångar, något vi säkert också tror att Microsoft insåg. Frågan är om Xbox 360 kommer att ha samma dominans när Playstation 3 får upp farten, även om Microsoft ser Nintendo som det stora hotet.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1116280
February 5, 2007 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Om pengar inte var en faktor och man redan har en HDTV så skulle jag ta PS3an över 360 pga spelen.

Wii vinner nog mycket på att konsolen är relativt billig samtidigt som man inte behöver ha en fet HDTV.

*Wii har bra spel, är relativt billig och kan köras på mer eller mindre vilken tv som helst. - För den som har lite mindre pengar och inte vill köpa en ny tv men ändå njuta av roliga spel.

*PS3 har bra spel, kräver HDTV, kostar mycket pengar (oavsett om man får mycket för dem i hårdvaruväg) - För den men mycket pengar som redan har en HDTV och vill lira GT och Final Fnatasy 😉

*Xbox 360 har också bra spel men inte i samma utsträckning som ps3 (räknar då med kommande titlar). Lite billigare än ps3an men kräver också HDTV. - För den som har en HDTV och vill njuta av fin grafik samtisigt som man inte vill lägga ut så mycket som till PS3an.

Schad
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1116298
February 5, 2007 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Varken 360 eller PS3 kräver HDTV...........

Dessutom får 360 nästan alla spel som PS3 får, den är billigare och spelen är mer optimerade till den än till PS3.

Vänta bara tills GOW2 kommer om nåt/några år, då du, hehe.

SuperNova
Member
Medlem
1116319
February 5, 2007 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Kräver och kräver.... du måste ju inte ha en HDTV för att spela men känns ju jävligt onödigt rent ut sagt att köpa en ps3a för 6k (som är avsedd för att trycka ut bilder i hdformat) på en CRT @ 576p 50Hz.

Inte köper man en HD/Blueray-spelare och sitter med sin gamla CRT. Så visst det är inget krav i form av ren funktion men man förlorar ju hela poängen.

Final Fantasy och GT kommer inte till 360 vad jag vet iaf. (bortsett från mmorpg versionen av FF).

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1116342
February 5, 2007 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

tjo men det som sony borde oroa sig mest för nu är att leverera bra speltitlar.

vet att jag kommer köpa PS3 men dock troligen tidigast om 1 år, dels för att då har fler BRA lir hunnit släppas samt har man tur går den att chippas.

kanske före det en xbox360 om den nya versionen är minst lika tyst som PS3, annars får det va.

wii har man klart lite intresse också av men när man vet vad som sitter i hårdvaran är den knappt värd hälften av det som den säljs för idag.
nintendo kommer kunna sänka priset ganska mkt på wii just därför och efter det är gjort så slår jag kanske till just som ett impulsköp.
men har man ju småkids hemma så kan jag förstå att ännu ett större intresse finns.

megabävern!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
1116346
February 5, 2007 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite falsk marknadsföring räcker långt verkar det som. Innan lanseringen marknadsförde Nintendo sin konsol som ett betydligt billigare alternativ, men när det väl kom ut så kostar det betydligt mer än X360 om man lägger till en uppsättning kontroller på båda (vem sitter och bara spelar Wii ensam?) och en komponentkabel eller RGB-scart (som Nintendo tar ut runt 450kr för, hutlöst!).

Analyserar man vad man faktiskt får så är det som att jämföra en bil med en trehjuling. Hårdvaran i Wiin är så föråldrad att det snart har antikvärde, ingen HD, ingen 5.1, ingen hårddisk osv. Det enda som talar för Wii är kontrollern, och den har hittils mest levt på hypen och nyhetens behag, om inte det kommer ut spel som utnyttjar kontrollen betydligt bättre än de små demo-spelen som finns ute nu (Wii Sports, Wii Play, minispelen i Rayman, Wario Ware osv.) så ser jag ingen framtid för konsolen överhuvudtaget. Grafiken ser rent ut sagt förjävlig ut, och i takt med att konsumenterna köper nya HDTV-displayer kommer de också att börja förstå hur mycket skillnad det kan vara mellan SDTV och HDTV (verkar iofs gå segt där, men Svensson har aldrig varit snabb på att adoptera ny teknik å andra sidan)

För att komma in på spelen så har Wii i princip inget att komma med i dagsläget förutom Zelda, visst Mario är på väg men två exklusiva titlar räddar inte en konsolgeneration. De flesta andra spelen Wii har är multiplattform, och vem vill lägga ut lika mycket (eller ofta mer) pengar på Wii-versionen om man istället kan få X360/PS3-versionen? Återigen kan Wii bara konkurrera här med sina kontrollmöjligheter, men i multiplattformsspelen hittils har implementeringarna varit skrattretande dåliga.

X360 är i dagsläget ett riktigt kap, billigt som fan och man får otroligt mycket för pengarna i paketet. Dessutom har spelutbudet utökats en del på senare tid och man kan hitta ett par pärlor. Många spel har redan gått ner kraftigt i pris också.

PS3 kommer tilltala många redan från starten tack vore Bluray-stödet, 6000kr är billigt även om allt PS3 kunde göra var att spela Bluray. Även om releasetitlarna kunde ha varit bättre så har PS3 egentligen inte så bråttom, det har bra stöd från utvecklarna och kommer att sakta med säkert att växa. Sen att PS3 har MGS, FF, GT mfl exklusiva serier hjälper nog att sälja en hel del konsoler framöver när spelen är på gång.

En annan viktig aspekt är onlinestödet. Wii har hittils i princip inget att komma med överhuvudtaget, vem vill sitta och browsa nätet i 480p? Vem kollar vädret på sin Wii? Vem betalar överpriser för gamla arkadlir?

X360 marketplace är helt ok, även om det inte kommer upp så mycket content så finns det ändå en del demos, trailers och annat kul att tillgå. Dessutom finns VOD, vilket i alla fall inte är negativt även om en större hårddisk kan behövas om man ska utnyttja tjänsten seriöst.

PS3 vad jag har förstått kommer erbjuda likande tjänster som X360 och även kostnadsfri onlinespelande, så det ser lovande ut även där.

Schad: att spelen är mer optimerade till X360 säger väl sig självt med tanke på att X360 varit ute ett år längre? Låt det gå ett år till så kommer det att jämna ut sig betydligt mer.

SuperNova: Du tror inte det säljs rätt många HDTV-apparater dagligen nu för tiden? De flesta köparna där vill nog ha ut lite av sin nya TV.

gargamelo: "nya" X360? Det var väl ett rykte som dementerades av MS ganska omgående om jag minns rätt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1116380
February 5, 2007 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som är irriterande när man sitter och resonerar logiskt är att man inser ganska snart att människor, och framförallt människor i stora grupper, har en tendens att visa på stor idioti. 😉

Det du helt missar i din analys dock är spelglädje. 😉

//Anreas

megabävern!
Medlem
1116399
February 5, 2007 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det som är irriterande när man sitter och resonerar logiskt är att man inser ganska snart att människor, och framförallt människor i stora grupper, har en tendens att visa på stor idioti. 😉

//Anreas

Enda glädjen jag känner när jag spelar Wii är glädjen över att jag sålde min.

Det är synnerligen lättare att kalla andra idioter än att komma med riktiga argument 😛

SuperNova
Member
Medlem
1116416
February 5, 2007 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Megabäver du missar lite utav min poäng!

Visst köper många HDTV idag men långt ifrån alla har råd med en. Jag skulle inte slänga ut 17000k för en 1080p burk samt 6000:- för PS3an på en månadslön. Speciellt inte när utbudet av film är så begränsat som det är idag.
Om man 2008 sitter på en HDTV och ps3an kostar 3000:- go for it!

Över lag måste jag faktiskt säga att vi är helt ensamma om sin spelkännsla gällande wii. Visst 360 och Ps3an har riktigt ball grafik men man sitter fortfarande stilla i soffan. Dra fram Wii med polarna så blir det fart, även fast det bara är i 720x576 samt stereo. Helt olika koncept!

Andreas Galistel
Member
Medlem
1116429
February 5, 2007 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

megabävern! wrote: [quote=Delph1]Det som är irriterande när man sitter och resonerar logiskt är att man inser ganska snart att människor, och framförallt människor i stora grupper, har en tendens att visa på stor idioti. 😉

//Anreas

Enda glädjen jag känner när jag spelar Wii är glädjen över att jag sålde min.

Det är synnerligen lättare att kalla andra idioter än att komma med riktiga argument 😛

Det är inte dig jag kallar idiot. Vad jag menade var att människor i stort inte lever helt logiskt. Även om PS3 och Xbox 360 erbjuder hetare grafik så blir de inte intressantare för de stora massorna, bara hardcore-spelarna, och sist jag kollade var det massorna Nintendo siktade på.
Människor vill ha det enkelt, man vill ha roligt och gärna snabbt och inte för alltför mycket pengar. Wii passar perfekt där. Det baserar jag på vad som hänt hittills och inte vad jag tror kommer hända. 😉

//Andreas

megabävern!
Medlem
1116451
February 5, 2007 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst är Wii roligt när man spelar med polarna, gärna med lite alkohol som supplement. Där tar tyvärr det roliga slut, för singelplayer i alla spel jag testat hittils har varit rena öken.

Så visst det funkar fint när man har lite folk över, i alla fall de första gångerna innan man tröttnat på det lilla utbudet idag. Det tog ungefär 10 speltimmar för mig och polaren med Wii att tröttna på Wii-sports.

Delph1: Wii det är fortfarande inte billigt, varför fortsätter alla säga det? Nintendos PR-team förtjänar tydligen en löneökning.

Att Wii har sålt bra hittils är ingen garanti för att den håller i längden, efter att "wow"-effekten med Wii-moten lagt sig. Mycket återstår att se.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1116463
February 5, 2007 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du ny på spelmarknaden? Alla konsoler säljs med i stort sett samma bastillbehör och till skillnad från Xbox 360 så får du med ett spel till Wii vilket gör den spelbar direkt.
Xbox 360 behöver du köpa minste ett spel och ett minneskort till, men helst en hårddisk till för att ens få ut vettig funktionalitet. Att påstå att Xbox 360 skulle vara billigare håller jag inte alls med om. De används precis samma typ av maknadstaktik med dom två.

//Anftras

RatAta[BK]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 455
1116467
February 5, 2007 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

VARNING!!!! FÖRSVARSTAL!!!

Wii är konstruerad för i första hand vara
1. lätt att förstå
2. lätt att spela
3. locka nya människor att spela

Wi är INTE konstruerad som en kukförlängare. Visst Nintendo vill oxå har hardcore gamers, men i första hand vill dom atrahera den stora massan.

Den stora massan har INTE en 42" HDTV, men en ljudanläggning för 10k. Därför har inte Nintendo sattsat på dom delarna.

Det Nintendo har gjort med Wii är istället att låta alla förstå hur man ska spela. Svingar man kontrollen så svingar man tennisracket, så enkelt att en 5åring fattar det. Därför är det genialt av Nintendo att skicka med Wii Sport.

Att Wii inte har roliga spel. Tja det är en smak sak, men Zelda är i alla fall det bästa spelet jag har spelat på 3-4år.

Visst Red Steal, är inte mer än okej. Wario och Rayman har jag inte spelat så dom kan jag inte yttra mig om. Däremot kan jag erkänna att Far Cry får en att gråta (på ett negativt sätt), även om spel kontrollen är hyfsad så är det dåligt producerat spel.

Jag vill ändå påstå att framtiden ser ljus ut. I år så kommer vi förmodligen få både Mario och Metroid. Tro inte att det är samma gamla spel bara. Nintendo har ALLTID lyckats utveckla sina spelserier, senaste beviset var ju Zelda (återigen det är GULD!). Metroid blir det första FPS-spelet till konsol med riktigt bra kontroll, Red Steal och Far Cry har visat att potensialen finns där (även om just dessa två spel inte lyckades gå hela vägen). Mario törs jag inte säga allt förmycket om, men om det är bara är hälften så bra om Super Mario 64, så kommer det sälja nått otroligt bra. Visst Mario Sunshine var långt ifrån perfekt, men det föll mycket på att det var för kompliserad kontroll (vatten kanonen var för svårstyrd).

Men ska man gå ifrån Nintendos spel så finns det även några andra guldkorn att vänta på, Trauma Center och Elebits (heter nått annat här i europa). Sedan så kommer garanterat NHL och dom andra multispelen. Tänk er att passa genom att dra kontrollern åt det hållet ni vill att pucken ska gå..

Sedan så har vi Virtual Console, där man kan ladda hem spel som Super Mario 64, Mario kart 64, Zelda 2, Donkey kong Country, Street Fighter 2, Ecco the dophin, Ice hockey och Sonic. Själv har jag fastnat framför Sim City 1 (passar perfekt ihop med en bra talbok).

I framtiden kommer det även flerguld lir, tex Zelda 3 a link to the past, Super Mario World, Bleads of steal mfl.

så jag säger bara en sak till er Wii-tvivlare "Tänk om, tänk RÄTT!!"

ps. jag har inte fått betalt för att skriva detta. ds

megabävern!
Medlem
1116477
February 6, 2007 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Är du ny på spelmarknaden? Alla konsoler säljs med i stort sett samma bastillbehör och till skillnad från Xbox 360 så får du med ett spel till Wii vilket gör den spelbar direkt.
Xbox 360 behöver du köpa minste ett spel och ett minneskort till, men helst en hårddisk till för att ens få ut vettig funktionalitet. Att påstå att Xbox 360 skulle vara billigare håller jag inte alls med om. De används precis samma typ av maknadstaktik med dom två.

//Anftras

Om man räknar ~15 år som ny, sure. Samma tillbehör? Vad har du rökt? Med Wii får du en kompositkabel i paketet, som på det glada 80-talet. Du verkar tro att jag jämför med X360 Core, vilket jag självklart inte gör. För att underlätta så ska jag göra en fin liten lista åt dig:

(Priser är ungefärliga)
Wii 2700kr
Komponent/RGB-kabel 400kr
Extra set handkontroll 700kr
Totalt 3800kr

X360 Premium 3200kr
Komponentkabel 0kr (ingår)
Extra trådlös handkontroll 350kr
Totalt 3550kr

Även om jag skulle lägga till ett spel från Live arcade eller ett annat spel från releasen, t.ex. Kameo, skulle X360-paketet fortfarande vara billigare, och då har du en 20gb HDD och ett headset inkluderade i priset.

Anser du fortfarande att Wii är en billig konsol?

RatAta[BK]: "så enkelt att en 5åring fattar det" - Jo jag håller med, med tillägget "så enkelt att bara en 5åring kan roas av det i längden".

Men visst, spel är väl en smaksak. Glömde dessutom nämna Monkey ball tidigare, som visar prov på att Wii-moten kan förstöra ett helt spel om det inte implementeras rätt.

Nintendo har alltid haft sina spelfranchise som Mario, Zelda osv. För GC räckte i alla fall inte detta till, vi får se om det gör det för Wii.

Angående Virtual Console hade varit mer intressant om priserna var lite mer humana.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1116498
February 6, 2007 - 6:53 am
sp_Permalink sp_Print

Du behöver ingen Komponent/RGB-kabel och du räknar fortfarande inte med att man får med ett spel värt 600 (enligt Webhallen).

Sen skrev jag faktiskt aldrig att Wii är billig 😉
Jag skrev att folk vill ha roligt billigt och Wii är en paketlösning som det är lätt att räkna på. Impulsköp är möjligt, varken Xbox eller PS3 erbjuder den möjligheten direkt. Jag har dock aldrig påstått att Xbox 360 skulle vara dyr heller. Core ser jag dock som ett stort hån mot spelaren eftersom den inte ens erbjuder full funktionalitet.

Den största skillnaden mellan GC och Wii är att Nintendo inte behöver vara beroende av sina egna spel utan att man även kommer ha spel som publiceras till PS3 och Xbox med, med pluset att man kan använda Wiimote då.

Ang. att bara en 5åring roas av det i längden. Tja min egen mor, min bror i 20års-åldern, ett antal andra vänner i samma ålder, en annan admin här och väldigt många vuxna är grymt roade av konsolen. Du kan inte låta dina egna erfarenheter och känslor om konsolen bli den avgörande faktorn. Jag förstår om du blev besviken på Wii, men fortfarande så kan man inte bortse från att den är en hit hittills, men som sagt det är långt kvar. PS3 har ju inte börjat röra på sig än.

//Andreas

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1116509
February 6, 2007 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

långt fler wii kommer säljas av barntjat än att man just impulsköper den då den kommit ner i ett rimligt pris för vad den klena hårdvaran och plasten faktiskt är värd.

megabävern!
Medlem
1116590
February 6, 2007 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är rätt självklart att man behöver en RGB-kabel. Det skiljer så mycket i kvalité mellan komposit och RGB att det inte är diskutabelt, speciellt för en konsol av denna generation.

Kan du ärligt säga att Wii sports är värda sina 600kr som fullprisspel? Det är knappast mer än en samling minigames utan någon som helst komplexitet, hade det sålts på egen hand utan att ha varit bundlad så hade det kostat max hälften.

Angående skillnaden du nämner mellan Wii och GC, borde inte det vara tvärtom att multiplattformstödet borde vara sämre med Wii med tanke på att det skiljer avsevärt mer i kraft mellan Wii och X360/PS3 än mellan GC och Xbox/PS2? Finns ett spel på alla formaten så kan Wii som sagt ändå bara konkurrera med kontrollmöjligheterna och inget annat. Återigen är Wii helt beroende av en bra implementering av Wii-moten i sagda spel som räddning.

Jag känner ett par vänner som fortfarande tycker om sin Wii och spelar på den, men det märks ändå att hypen lägger sig mer och mer och det blir mindre roligt för varje gång. Jag motsätter inte det faktum att Wii har sålts grymt bra och att många fortfarande fascinerade av den. Det är framtiden för konsolen jag ifrågesätter.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1116593
February 6, 2007 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är motiverat om man har en TV värd namnet, men många har fortfarande inte det. Så det får man väga lite antar jag, men ja visst är det skillnad när man kan verkligen nyttja det.

Wii Play är bara andra minspel och det säljer som smör. 😉

Eftersom GC och Wii är så lika är utvecklingskostnaderna för Wii-spel väldigt låga och portning av både PS3 och Xbox-spel ska inte vara några som helst problem. Det som är problemet är hur pass mycket man vågar satsa på Wiimoten som du säger. Utvecklingskiten till Wii ska dock vara riktigt bra vad jag förstått.

Jag tror att Wii kommer att finnas kvar bra länge eftersom det kommer hela tiden komma nya spel, varav en del kommer introducera nya sätt att använda Wiimoten, det utöver bara nya spel som samtliga konsoler släppa. Nintendo själva lär nog se till det om ingen annan gör det. Miyamoto har gjort antydningar som har väckt vilda tankar.

//Andreas

megabävern!
Medlem
1116629
February 6, 2007 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

I princip alla har idag åtminstone en TV med scart-ingång som klarar RGB-signal, så jag skulle påstå att de flesta får en avsevärt bättre bild med en sån kabel, därför borde det vara standard istället för komposit. Det är inte direkt dyrare att skicka med en RGB-scart istället så jag vet inte hurfan Nintendo tänkte där. Eller jo, de tänkte "vi gör konsolen lite billigare och tar bort lite (essentiella) tillbehör. Sen säljer vi dessa tillbehör för orimliga summor och tjänar tillbaka det vi sänkte på konsolen, wee!"

Wii play säljer bra ja, men det beror på att det ingår en Wii-mote och bara kostar en hundring mer än Wii-moten separat. Det skulle knappast sälja bra om det kostade så mycket bara för spelet.

Är vi överens om att Wiis framtid hänger i princip bara på kontrollen? 😛

Andreas Galistel
Member
Medlem
1116653
February 6, 2007 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr inte 😉

Spelen kommer vara minst lika viktiga. Jag tror inte det kommer ta så lång tid att lära känna hur man ska arbeta med den. Har inte hört något annat iaf 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 93
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL