April 17, 2005
Nintendo Wii är utan tvekan den konsol som är mest beroende av sin handkontroll. Sony har anklagats för att ha apat efter Nintendo med sitt sena avtäckande, men efter vad vi såg på E3 tidigare verkar det som om den förstnämnde fortfarande har den överlägsna kontrollen. Lite har dock avslöjats ifråga om specifikationer för den så kallade revolutionerande handkontrollen. IGN har nu kommit över ett dokument som skickats till utvecklare och där man kan läsa om mycket av det som tidigare inte varit känt. Till exempel hur handkontrollen kommunicerar med konsolen.
Handkontrollen använder sig av Bluetooth vid 2.4Ghz, ett vanligt val, och kommer att med hjälp av två stycken AA-batterier kunna erbjuda upp till 30 timmars speltid om man använder pekarfunktionen och upp till 60 timmar om man enbart använder tiltfunktionaliteten.
[Image Can Not Be Found] Bild från IGN
Konsolen registrerar var man pekar med hjälp av 20 cm lång stav som placeras ovanpå eller under TVn. Denna har en sensor i vardera ände som allt som allt gör det möjligt för konsolen att registrera pekningar med en upplösning av 1024x768 pixlar. Vilket borde vara tillräckligt för god precision.
[Image Can Not Be Found]
På handkontrollen finns även fyra stycken LEDs som har två stycken funktioner. Den första är att helt enkelt agera som identifikation. Den vänstra är 1, nästa 2 osv. De visar även den återstående batteritiden när man slår på dessa. Om 4 LEDs lyser så är det +75% kraft kvar. 3 LEDs 75-50%, 2 stycken 50-25% och endast 1 så är det mindre än 25%. Handkontrollen har en inbyggd rumble-funktion, något som Sony inte påstod var möjligt om man samtidigt skulle ha en tiltfunktion.
[Image Can Not Be Found] Bild från IGN
Papprena styrker även det att det skall komma en alternativ handkontroll som främst är tänkt att användas med de gamla spelen och den virtuella konsolen. Handkontrollen i sig ser ut som en hybrid mellan en SNES och GameCube-handkontroll och vi är lite frågande till pass ergonomisk den är, men vi antar att den är testad.
Nintendo har som vanligt valt att inte kommentera.
February 26, 2002
Ännu mera sladdar?!
Överlägsen?
Rumble is teh old och stör bara, och att vifta med en fjärr kommer bli lagom jobbigt när nyhetens behag har lagt sig...
På vilket sätt är den överlägsen?
Pris/prestanda eller batteridrift kanske?
Deras alternativa DS-kopia tror jag mera på. De skulle byggt in tilt i den, så skulle de haft en perfekt kontroll... 😉
(Ville bara väga av den onödigt partiska nyhetsskribenten, så detta inlägg är högst retoriskt...)
November 27, 2003
Jag vet vad jag såg på E3.
Sonys kontroll är erkänt bra sedan innan, men sett till vad de prsenterade där så kändes det rätt torrt, speciellt eftersom det inte fungerade bra eller ens utvecklare hade någon direkt aning teknologin som den stödde.
Kändse väldigt i sista minuten. Säger inte att den inte kommer fungera bra sen, men vad vi sett hitills kan man ju inte påstå något annat än att Wiis kontroll imponerar mer än PS3s.
Den verkade överlägsen som kontroll. Den _verkade_ fungera bättre då den gav en mer direkt spelupplevelse än en traditionell. Du kan ju kolla på alla de filmklipp som finns från E3 och köerna som fanns till ett visst bås 😛
Du är ju själv en rätt härlig PS3 fanboy så du ska väl kanske vara försiktig med vem du kallar partisk 😉
//Andreas
February 26, 2002
Jo, jag är partisk, men jag skriver inte nyheter. Jag hade sparat de åsikterna till kommentarerna istället, om alls.
(Nyheterna har varit lite onödigt mycket anti-Sony, IMHO. När nått bra om PS3 skrivs så hamnar det inte här. Som den om Havoc-motorn, där nämndes även PS3, men det "censurerades" bort. Dessutom används fortfarande en fejklogga för PS3 vid rapportering, men de andra konsollerna har sina korrekta loggor, så det är inte så konstigt att man önskar lite mera opartisk rapportering)
Jag skulle nog vänta med att räkna bort PS3:s kontroll innan nästa E3 eller iallafall TGS...
Som sagt har vi bara sett ett enda spel som använder det, så jag tycker väl det är lite tidigt att jämföra. Att mäta i köer är väl ändå inte rättvist då, eller?
Nästa E3, när båda är släppta, kan vi ju mäta köer, om det känns relevant... 😉
Vidare har även PS3 extra tillbehör, som Eyetoy, som är allt annat än torr, tråkig eller vad du vill...
Sen är jag inte PS3-fanboy, jag är en Sony-fanboy. PS2 är fortfarande den bästa konsollen, PSP bästa handburna och Sony gör de bästa bildvisarna med(TFT, LCD, proj och Bakproj). Även de coolaste minnesstickorna, kolla bara storleken på M2 till K800i, som BTW är den bästa nallen just nu. Sen har vi Blu-ray och säkert en del annat. Fattas bara en brödrost med Sony-loggan, så är jag nöjd sen...
Jag var även en xbott, tills 360:n pajade. Hade då PGR3, men dumpade allt och skaffade PS2 och GT4. Döm om min förvåning när det spelet hade snyggare träd mm, mot PGR3. På en konsoll som var mycket mindre, tystare och billigare. Vad jag har hört så ska Wii ha sämre!? grafik än 360, så då spelar kontrollen ändå ingen roll, enligt mig. Såg ett klipp där de spelade tennis. Den grafiken såg ut som nått en upphottad PSOne skulle fixa...
Sony gör valet lätt för mig...
Så mycket var den retoriken värd, men jag har tråkigt idag, så jag gör några undantag. 😀
November 27, 2003
Sony har inte varit helt lyckade dock än så länge och om rapporteringen varit ensidig så har det väl varit olycklig, men så vitt jag vet har vi skrivit om PS3 och dess fysikstöd med bl.a. Havok.
Loggan har inte jag gjort så det kan jag inte riktigt påstå att jag tänkt på. Får kolla på det.
Sonys famösa uttlalande via Kutaragi förtjänar dock en och annan gliring speciellt med tanke hur de har slagit bakut så många gånger. 😉
De hade tjänat många gånger om på en mer tillbakadragen framtoning eftersom det fortfarande är långt allt som är bra med konsolen än. Men det är ju också långt kvar.
Som jag skrev så är PS3s kontroll redan bra, jag är bara frågande till den nya teknologin och där är Nintendo bättre just nu. Sen är jag lite frågande till hur den kan vara i längden.
EyeToy är spännande, men jag vill se lite action! 3D gränssnitt som vi rapporterade om vore riktigt coolt 🙂
Vad gäller Xbox 360 är väl det den enda konsol som inte intresserar mig av de tre. Ett PS2 ska inhandlas efter sommaren och PS3 kommer jag införskaffa med största sannolikhet, när pengarna finns. 😉
Har för övrgt en Sony-telefon och Sony-kamera 😉
//Andreas
August 9, 2003
det enda som är synd med wii är att den känns lite vek och har inte HD upplösning (720p hade jag tyckt vore lagom). Nu får man ju se om spelen ändå ser tillräckligt snygga ut, vilket jag hoppas, och kanske kommer det en upphottad variant som klarar hd stöd eller nåt tillbehör som scalar upp spelen lite snyggt.
Men jag tycker att den är snyggare, verkar ha bättre kontroll (läs roligare), och lite mer framåtanda, än sina konkurenter.
Samt som att den håller kvar vid att vara en konsol och inte en dator.
January 30, 2004
Imagine wrote: Ännu mera sladdar?!
Överlägsen?
Rumble is teh old och stör bara, och att vifta med en fjärr kommer bli lagom jobbigt när nyhetens behag har lagt sig...På vilket sätt är den överlägsen?
Pris/prestanda eller batteridrift kanske?Deras alternativa DS-kopia tror jag mera på. De skulle byggt in tilt i den, så skulle de haft en perfekt kontroll... 😉
(Ville bara väga av den onödigt partiska nyhetsskribenten, så detta inlägg är högst retoriskt...)
Nintendo la väl grunden för dagens handkontroller innan sony visste vad en game pad var för något. Deras game & watch spelade man på 81 i Sverige så den lär ha funnits på 70-talet i Japan.
Därmed litar jag på att Nintendo drar längsta strået denna runda.
October 19, 2005
1 Guest(s)