April 17, 2005
Ingen kan ha missat att både Nintendo och Sony nu lanserat sina två next-gen spelkonsoler Wii och Playstation 3. Medan Playstation 3 orsakat en hel del rubriker genom köande och bråk som uppstått kring detta så har lanseringen av Wii passerat utan några större rubriker, på både gott och ont antar vi. Hur som helst så bestämde sig Mike Musgrove på Washinton Post att då utföra ett experiment där sju av hans bekanta fick agera marsvin. Han kopplade upp ett Playstation 3 till en 50" plasma där den fick visa upp sin starka sida med grafiken och sedan en Wii till en hälften så stor bildrörsTV.
Vad de första intrycken var kan ni nog alla gissa er till, men hur det skulle sluta är nog lite mer osäkert.
"I'm having more fun just watching you guys play that,"
Vilken konsol det gäller kan ni läsa om i Musgroves krönika.
January 13, 2003
r0pe wrote: [quote=Json_81]Det är ju lite som att jämföra äpplen och päron.
Instammer. Wii ar sa langt out of ps3ans league sa att det ar nastan ingen ide att gora ett sant har test.
Ptja, wii riktar sig ju mer till den yngre generationen, den som får den av sina föräldrar i julklapp. PS3:an riktar sig mer till ungdomar och äldre vilket även syns på spelen. Samma med PSP vs DS. Nintendo = lek och lär. PS3 = bring ´em on.
December 17, 2002
Jämförelsen är helt OK. Det är två spelmaskiner vilka har olika gränssnitt och prestanda och många kommer bara köpa en av de vilket gör jämförelsen riktig.
Själv visste jag resultatet redan från början. Många har redan sagt det innan och det är helt enkelt att Wii är rolig att använda. PS3 är mycket kraft och nyttiga tillbehör men i huvuduppgiften, rolighet, så förlorar de denna rundan.
November 22, 2001
beta wrote: Ptja, wii riktar sig ju mer till den yngre generationen, den som får den av sina föräldrar i julklapp. PS3:an riktar sig mer till ungdomar och äldre vilket även syns på spelen. Samma med PSP vs DS. Nintendo = lek och lär. PS3 = bring ´em on.
Folk verkar gilla lek o lär. DS utklassar ju psp rätt rejält i försäljningssiffror.
🙂
January 13, 2003
Json_81 wrote: [quote=beta]Ptja, wii riktar sig ju mer till den yngre generationen, den som får den av sina föräldrar i julklapp. PS3:an riktar sig mer till ungdomar och äldre vilket även syns på spelen. Samma med PSP vs DS. Nintendo = lek och lär. PS3 = bring ´em on.
Folk verkar gilla lek o lär. DS utklassar ju psp rätt rejält i försäljningssiffror.
🙂
Vet, valde själv mellan dom i veckan och det blev en DS (fast jag skyller på en mario-galen flickvän) 🙂
November 27, 2003
r0pe wrote: [quote=Json_81]Det är ju lite som att jämföra äpplen och päron.
Instammer. Wii ar sa langt out of ps3ans league sa att det ar nastan ingen ide att gora ett sant har test.
Och ändå var det Wii som alla ville spela? Hur är det då inte ett relevant test? Som det sagts innan köper de flesta bara en konsol och det eftersom spelpriserna gör det svårt att underhålla mer än en 😉
//Andreas
November 24, 2006
Se det så här, är inte en konsol man kan samlas vid hela familjen, ett gäng vänner och spela tillsammans utan att folk har problem med hur kontrollen ska användas
(Hur lätt var PS2s kontroll första gången ni spelade på den? för mycket knappar att hålla reda på? svårt att hantera styrspakarna? Inte? Men kanske för en som inte är van vid att spela)
men även kunna sitta ner själv och spela äventyrs spel och FPS och styra hur du slår med ett svärld med Wimoten, göra ett drag med Nunchucken för att få skydda dig med skölden, använda båda kontrollerna för att slåss eller bara ha Wiimoten som ett skjutvapen något riktigt bra? Eller bara göra det som även PS3s kontroll kan, använda kontrollen som ratt. Är det ingen här som drömt om sådan frihet i spel?
Wii kanske inte är ett grafikmonster, men har dubbelt så mycket kraft under huven som GameCube om inte lite till och nya tekniker för att pressa grafik till sämre hårdvara och till mindra lagringsutrymme utvecklas konstant (läste nått om att försök på att få nerbantad variation av Unreal 3 till Wii skulle vara på gång, om det stämmer som exempel). Med andra ord, Wii kommer att ge en bättre upplevelse än GameCube i grafik och de spel som inte utnyttjar Wiis kraft verkar locka spelare till att ha kul. Och det är bra för att många spel kommer inte vara så grafiska, utan enklare för att locka en ny marknad och pressa kostnader för utveckling av spel.
Wii riktad mot barn? Nintendo har alltid varit måna om hela familjen och sett till att barn har spel att spela ja, men nu på senare tid riktar de in sig på tjejer, folk mellan 20-80 och kanske ännu bättre på målgruppen mellan 13-35 som vill spela actionspel och äventyrsspel.
Nytt Zelda, Projekt Hammer, Excite Truck, Distaster: Day of Crisis, Smash Bros: Brawl och spel från tredjepart som Red Steel, Necro Nesia, egna variationer av Sonic och Resident Evil, bland spel som är ute och på väg som exklusiva plus att mer kommer. Jag tror jag kommer få svårt att vänja mig vid Xbox 360s kontroll den dagen jag skaffar den konsolen för exklusiva och riktigt grafiska spel. Är väll bara att förbanna Nintendo över att de inte gjort Wii ännu starkare. 😛
August 5, 2003
Wii är som alla andra "familje" produkter kul med flera men vi som ser tv spelande som en slags avkopplande ensam sport kommer nog att köpa någon av de andra 🙂 Jag menar vem vill stå och spela skugg tennis i vardags rummet själv? Tror inte att man gör det så länge men det är säkert skit kul när man är flera och har druckit lite 😀
1 Guest(s)