April 17, 2005
Trots att Microsoft avvaktat med att släppa sin prissättning för Windows 7 är det ett ämne som skapat ganska heta debatter. De flesta är överrens om att Windows 7 är ett mycket bra operativsystem, men som samtidigt är väldigt likt Windows Vista och på vissa sätt kan ses som Microsofts sätt att "göra om, göra rätt". Att då ta fullpris för en uppgradering, om än stor sådan, av Windows Vista har av många ansetts som felaktigt. Microsoft är dock stolta över sitt nya operativsystem och det ser vi kvitto på nu när man släppt de officiella priserna för Windows 7.
Operativsystemet kommer i regel ligga på riktsamma priser som Windows Vista hade när det lanserades, förutom den populära Home Premium versionen som faktiskt får en prissänkning på runt 350-400 kronor.
De konsumentpriser Microsoft nu officiellt släppt ser ut på följande sätt;
Windows 7 | Pris |
---|---|
Home Premium fullversion | 199 USD |
Professional fullversion | 299 USD |
Ultimate fullversion | 319 USD |
Windows 7 | Pris |
---|---|
Home Premium uppgradering | 119 USD |
Professional uppgradering | 199 USD |
Ultimate uppgradering | 219 USD |
För knappt motsvarande 2000 kronor ska man alltså kunna få tag på Windows 7 Home Premium medan man för drygt tusenlappen ska kunna uppgradera sin Vista Home Premium kopia till Windows 7 motsvarigheten.
Professional och Ultimate versionerna av Windows 7 har samma prisnivå som hos Vista även om Vista Ultimate säljs för ganska mycket lägre pris idag.
Microsoft har även planer på att införa ganska saftiga rabatter för dem som kan tänka sig att förhandsboka en uppgradering från Windows Vista, något vi ska hålla utkik efter.
July 4, 2008
Mean Machine wrote: Nej, det är OEM-versionen. Tror Retail är uppåt fem datorer eller något i den stilen.
Jag hoppas det du säger stämmer, för vad jag har hört så var det bara så i XP. I vista så ska det tydligen vara så att man inte kan ha det aktiverat på fler än en dator. Men att man kan installera om det hur många gånger som helst. Men det var bara vad jag hört sen kanske han inte menade fullversionen.
2 Guest(s)