April 17, 2005
Lanseringen av Windows 7 har än så länge varit en succé för Microsoft. Recensenter världen över gav operativsystemet väldigt gott omdöme och reaktionen bland användare har också varit överlag positiv. Så det var förmodligen inte någon överraskning att lanseringen blev en kommersiell succé. NetApplications gjorde en undersökning blott två veckor efter lanseringen och fann att Windows 7 tagit en marknadsandel på 4 % bland de datorer som har internetaccess.
4 % låter kanske inte så imponerande, men i jämförelse tog det Windows Vista sju månader att uppnå samma marknadsandel som Windows 7 gjort på två veckor. Redan i slutet av oktober, då Windows 7 enbart sålts i 8 dagar, var marknadsandelen uppe i 2,15 %, vilket måste ses som en smula imponerande.
Windows XP är fortfarande klart dominerande på marknaden, med en 70,48 % marknadsandel. Därifrån är det ett stort hopp ner till Windows Vista, Mac OS m.fl.
[Image Can Not Be Found]
Källa: Xbit labsJune 11, 2001
Hmm... Uppgifterna verkar inte speciellt trovärdiga då summan blir 99,91% eller 101%(i deras avrundning) dessutom är den ganska tafatt i informationen.
Dessutom när man påstår att linux har 0,96% och övriga har 3,5% så blir jag lite förvånad då dom flesta "övriga" operativsystemen är linuxbaserade.
Speciellt kan detta uppmärksammans då tidningen datormagazin i sin senaste utgåva hade en atikel om linuxsystem i tekniska aparater i allt från gps-enheter till mobiltelefoner.
Den här undersökningen känns inte riktigt genomarbetad och rätt utförd :-k [-X
September 12, 2001
Men Sebbe...andelen som har uppgraderat eller köpt sig W7 är genomgående större än dessa visavi Vista.
Kom igen...Vista var en flopp och många bland mina vänner och bekanta ska nu i dagarna byta till sig W7. Jag vågar påstå att viljan att byta till sig W7 nu är bra mycket större än när Vista dök upp...
March 14, 2001
Statistiken baseras på besök från olika hemsidor på internet, så resultatet är såklart inte 100% säkert (nu syftar jag inte på att siffrorna inte blir 100% totalt), men tillräckligt stor eftersom det handlar om så många besök.
De övriga 3.5% är inte alls några Linux utan i detta fall alla gamla Windows (98, ME, NT 2000), OS X 10.4 och orapporterade versioner av OS X, Symbian, Iphone, Java ME...
June 11, 2001
skiroy wrote: Men Sebbe...andelen som har uppgraderat eller köpt sig W7 är genomgående större än dessa visavi Vista.
Kom igen...Vista var en flopp och många bland mina vänner och bekanta ska nu i dagarna byta till sig W7. Jag vågar påstå att viljan att byta till sig W7 nu är bra mycket större än när Vista dök upp...
Ok att många stått över windows vista för att vänta på 7:an, och att windows 7 därför skulle få sälja lite "för mycket" i början eftersom den som uppgraderar egentigen skulle byta till ett färdigvuxet vista nu när det mognat om du förstår hur jag menar.
Det jag blev mest förvånad över var att linux har under 1% i andel, det borde åtminstånde ha 10% tycker jag, med tanke på alla hemsidor och hur google identiferar besökare.
May 29, 2006
Sebbe wrote: Ok att många stått över windows vista för att vänta på 7:an, och att windows 7 därför skulle få sälja lite "för mycket" i början eftersom den som uppgraderar egentigen skulle byta till ett färdigvuxet vista nu när det mognat om du förstår hur jag menar.
Det jag blev mest förvånad över var att linux har under 1% i andel, det borde åtminstånde ha 10% tycker jag, med tanke på alla hemsidor och hur google identiferar besökare.
Detta beror nog på att dom som använder linux är oftast intresserade och vill lära sig hantera operativsystemet så bra som möjligt samtidigt som nybörjare som jag själv behöver hjälp att komma igång.
1 Guest(s)