Windows Home Server v2 Vail dyker upp i betaversion|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Home Server v2 Vail dyker upp i betaversion
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 29, 2010 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

Medan de flesta redan hoppat på tåget med Windows 7 för sina stationära datorer har tekniken i Microsofts populära operativsystem inte lyckats leta sig ut på alla plattformar ännu. Nu har Microsoft tagit ett stort kliv närmare en lansering för hemservermarknaden med sin andra generations Windows Home Server operativsystem. WHS v2 utvecklas under namnet Vail och har nu släppts i en öppen betaversion för vem som helst att ladda ner.

Att byta ut något så kritiskt som sin hemservers operativsystem mot en betaversion är knappast något vi rekommenderar. Men för dem som har möjlighet att installera Vail på en sekundär maskin är detta ett ypperligt tillfälle att få en närmare insikt i det nya systemet.

Som tur var är det många som redan gett sig på detta och flera rapporter om det nya serveroperativsystemet har nu dykt upp på nätet.

De stora skillnaderna från första generationens WHS OS som baserades på Windows Server 2003 (Vail baseras på Windows Server 2008 R2) är bland annat att man använder ett helt nytt system för att lagra data på server. Andra generationen av Drive Extender är helt omskriven och en närmare titt på hur det nya systemet fungerar finns att hitta på Anandtech.com.

Andra funktioner som förbättrats kraftigt är gränssnittet som fått sig en ny design, säkerhetskopiering av serverns OS, DNLA-stöd med mera.

Något vi även måste nämna är den förbättrade Remote Access funktionen som låter användare njuta av sin lagrade information även över Internet. Med Vail kan man bläddra mellan bilder, lyssna på musik eller för den delen spela upp filmer helt i realtid.

En närmare förhandstitt på Vail finns att hitta på We Got Served.

Stormense
Borås
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1248185
April 30, 2010 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Finns inte detta i Linux? Så man tex kan streama musik, film och spara sina filer till en Android eller Maemo telefon. Även till Ubuntu Netbook vart man än befinner sig. Även ta back up av sina sparade spel från Windows (som i Syntback) i sitt hemmanätverk. Jag kör nu med NSLU 2 men den är inte särskillt kraftfull till mina behov. Hade SLUNG innan men jäkligt krångligt att få till med användare och rättigheter så där har ni min kunskapsnivå 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1248196
April 30, 2010 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det folk som använder det här OSet?
Har inte provat det själv men ser faktiskt inte poängen med det, men jag kanske missat något...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1248230
April 30, 2010 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

johnjensen wrote: Finns inte detta i Linux? Så man tex kan streama musik, film och spara sina filer till en Android eller Maemo telefon. Även till Ubuntu Netbook vart man än befinner sig. Även ta back up av sina sparade spel från Windows (som i Syntback) i sitt hemmanätverk. Jag kör nu med NSLU 2 men den är inte särskillt kraftfull till mina behov. Hade SLUNG innan men jäkligt krångligt att få till med användare och rättigheter så där har ni min kunskapsnivå 🙂

Jodå, har funnits väldigt länge. Finns ett flertal server och NAS-operativsystem som gör det mesta av det där och dessutom gratis och en fraktion av resurserna.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL