April 17, 2005
Windows Media Player är en av grundkomponenterna i Microsofts Windows-operativsystem och är en applikation som företaget satsat mycket tid och pengar på. Enligt EUs anti-monopol regler har man dock gjort detta på ett otillåtet sätt och under mars 2004 dömde EU-kommissionen Microsoft till rekordstora böter på 497 miljoner euro (3.6 miljarder kronor). Nu kommer andra fasen i domen då Microsoft tvingas lansera en ny version av Windows XP utan Windows Media Player integrerad. De nya versionerna kommer släppas på marknaden den 15 juni under namnen Windows XP Home Edition N och Windows XP Professional Edition N. Priserna ska vara samma som för originalversionerna och troligen kommer väldigt få datorbyggare använde de nya N-versionerna av Windows XP.
Källa: eWeek
June 30, 2003
Jag kan inte förstå hur EU tänker i detta läge. På vilket sätt skulle Microsoft få mer monopol om man har sin mediaspelare inbyggt. Den installeras ju ändå om man går ut på Windows Update vid ett senare tillfälle. Och folk får ju om dom vill installera andra mediaspelare. Jädrans skummt av EU tycker jag.
July 14, 2003
Om något finns förinstallerat kommer den stora massan av lathet använda det, om det fungerar hyffsat..Därför kommer folk inte leta rätt på Winamp, VLC, Qtime, Real Player osv osv osv.
Dessutom är ju WMP helt gratis, då blir det omöjligt för dom andra att ta betalt för sin produkt för då kommer ännu färre vara intresserade av den........
October 24, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Agge]Ska dom ta bort wordpad, paint och harpan då med eller?
Idioti.
Gärna för min del. Man ska iaf kunna välja vad man vill ha i installationen...precis som på gamla goa tiden med win95/98.
Håller med. Vad har du för nytta av WP, Paint och Harpan? Eller för den delen diskdefragmenteraren eller Windows Movie Maker?
De gångerna jag kör XP tar jag bort skiten med N-Lite, men kör allra helst Win2k som är det bästa M$ klämt ur sig!
1 Guest(s)