Windows Vista build 5472 testad och läckt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista build 5472 testad och läckt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2006 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista har fått väldigt mycket blandad kritik, en del rapporterar om stora problem med att bara installera operativsystemet, medan andra grämer sig över saker inuti själva systemet. Trenden verkar dock vara att man går framåt och att även om vi inte är där ännu så märker man att Microsoft tar den kritik som serveras på allvar. Den senaste builden har testats av computerworld och de är glada över den trend som de hoppas kommer fortsätta. Samtidigt kan vi rapportera att Microsoft har än en gång misslyckats med att hålla den senaste builden exklusiv för sina testare och att även denna läckt ut bland piratnätverken tillgänglig för alla att prova på.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1061586
July 22, 2006 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Då får man hoppas att den är bättre än den officiella betan, som jag inte ens kunde installera...

Men det är bra att det går framåt iaf 🙂

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1061611
July 22, 2006 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag som har varit med sedan Windows 1.0 ( och MS-DOS 1.0) känner igen debatten.. Samma debatt varje gång när det är dags för ny realese av OS.
Kommande version är alltid bättre än förgående och tillslut kör nästan alla den. Säkerhet sitter ju primärt på användarnivå och inte i OSett.
Skedde väl en possitiv förändring i och med XP SP2 som tvingar användare till ett högre säkerhets tänkande.

Jag kommer att köra Vista och du och du och du.. men kanske inte HardCoder.. wink

PaleRider
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
1061617
July 22, 2006 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja jag väntar och ser hur det går med drm och hur pass det går att tweaka Vista för gaming.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1061642
July 22, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

skönt att veta att jag tankar (ehm 😀 ) senaste då. tänkte testa denna när jag väl har ny hårddisk och inget annat installerat. jag fixade en legal 120dagars licens av XP 64bit igår, trots att dom bör ha gett mig senaste versionen från M$.com så dröjde det inte många minutrar innan felmeddelandena började ploppa upp vad jag än gjorde 🙁 undrar hur många år till dom behöver innan man kan köra 64bit utan problem

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1061791
July 23, 2006 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som känner att XP inte begränsar mig i någon större utsträckning? Jag testade Första betan av vista men tyckte inte det gav något mervärde. Fönster i frostat glas o en jäääääävla massa varnings-/säkerhetsmeddelanden var det nya man märkte.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1061869
July 23, 2006 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Är det bara jag som känner att XP inte begränsar mig i någon större utsträckning? Jag testade Första betan av vista men tyckte inte det gav något mervärde. Fönster i frostat glas o en jäääääävla massa varnings-/säkerhetsmeddelanden var det nya man märkte.

Ja vista är ju ett jävla kärring os.. Dom kommer säkert ha varningsfönster när man ska starta också...

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
1061964
July 23, 2006 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick inte nVidia grafikdrivrutinen att funka på Beta 2, grafikfläkten gick på fullt non-stop. Så in med Xp igen...
Vet inte om orkar ladda hem och testa detta, nån som gjort det utan problem? Jag kör 32 bitars, för webcammen funkar inte i 64 bitars...

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1062031
July 23, 2006 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Grejjen med denna build verkar just vara att de har skippat X antal varningsmeddelanden.

Sedan har jag själv kört Beta2 sedan det kom och jag har inte haft några större problem förutom att den inte ville ta skivan från början. Sedan var det lite strul med nVidias grafikkorts drivrutiner, men det löste sig till slut. Ser faktiskt fram emot RC versionen då det förhoppningsvis är riktigt användbart. Värt att tänka på är att det är en BETA, och visst beta versioner av andra program fungerar mycket bättre än vad betan utav Vista har gjort, men då är ett operativsystem betydligt mer komplext så jag blir inte särskilt förvånad när saker och ting inte riktigt fungerar som man väntar sig.

//Jimmy

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1062057
July 23, 2006 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Men jag klagar inte över drivrutiner o dyl. Det jag anser är att man levererar en produkt som många känner att de inte behöver. Ok, virus o säkerhetshål i XP. Ingen jag känner anser att det är ett problem. Det är heller inte säkert att det kommer att bli bättre med vista.
Behövs vista egentligen? För mig skulle det räcka med ett bra servicepack.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1062073
July 23, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Men jag klagar inte över drivrutiner o dyl. Det jag anser är att man levererar en produkt som många känner att de inte behöver. Ok, virus o säkerhetshål i XP. Ingen jag känner anser att det är ett problem. Det är heller inte säkert att det kommer att bli bättre med vista.

Och hur mycket tjänar MS på ett Servicepack? 😉

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1062074
July 23, 2006 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Men jag klagar inte över drivrutiner o dyl. Det jag anser är att man levererar en produkt som många känner att de inte behöver. Ok, virus o säkerhetshål i XP. Ingen jag känner anser att det är ett problem. Det är heller inte säkert att det kommer att bli bättre med vista.

Jag gissar att du är ännu en i raden som inte har en aning om vad som är nytt i Vista men utgår från att Aero Glass och lite säkerhetsuppdateringar är det enda? Vill du fortsätta att köra XP så går ju det alldeles utmärkt (iaf i några år till), för de som är som mig och gärna vill ha alla nya häftiga features är det bara till att byta (även om jag personligen antagligen väntar några månader tills barnsjukdomarna är borta).

Sen angående Service packs som du pratar om så undrar jag om det är någon speciell bugg du tänker på? Microsoft släpper buggfixar (säkerhetsuppdateringar mm) så fort de hittar buggarna och ett service pack är bara en samling sådana (SP2 var ett undantag från detta där de även la till ett par features). Det kommer fortsätta att komma buggfixar till XP även efter Vista kommer.

_Xenomorph_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
1062156
July 24, 2006 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

Låt mig gissa att du var en av dom här som klagade järnet när XP släpptes, "Usch nä XP är ju bara Windows 2000 med nytt utseende! Varför ska jag köra XP för?"

Ja varför? Varför bytte du till XP?

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1062347
July 24, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

har installerat och kört betan någon timme, inte ett felmeddelande/varningsmeddelande. jag gillar Vista (har varit negativ tidigare då jag trodde att det skulle vara långsamt) men det är underbart, ska köpa det när det kommer 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1062787
July 25, 2006 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Har testat windows vista på min maskin med 2500+ processorn. Systemet fungerade i princip felfritt. Det kände även igen mitt grafikkort 9600PRO (vilket iofs inte är så konstigt) men det gick snabbt att få ut ganska mycket prestanda ur systemet. Det som buggade mest var väldigt intensiva grafikoperationer, betaversionen av Office 2007 samt program för hårddiskhantering.

Det största problemet jag märkte var att dom saker som inte hade egna drivrutiner som fungerade i windows vista samt vissa problem med viloläget.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1062841
July 26, 2006 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: skönt att veta att jag tankar (ehm 😀 ) senaste då. tänkte testa denna när jag väl har ny hårddisk och inget annat installerat. jag fixade en legal 120dagars licens av XP 64bit igår, trots att dom bör ha gett mig senaste versionen från M$.com så dröjde det inte många minutrar innan felmeddelandena började ploppa upp vad jag än gjorde 🙁 undrar hur många år till dom behöver innan man kan köra 64bit utan problem

Jag har kört det i ett halvår utan problem, kör dock 32-bits nu igen p.g.a att jag saknade omegadrivers och lite kasst med programstöd på vissa håll och kanter.

Inte ett enda problem hade jag, som inte var överklockningsrelaterat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 218
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL