Windows Vista December 2005 CTP (Build 5270) testat av Paul|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista December 2005 CTP (Build 5270) testat av Paul
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 22, 2005 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista har anlÀnt i ny kostym nu i December och givetvis har Paul Thurrot borta pÄ WinSuperSite Àn en gÄng satt tÀnderna i den nya utgÄvan. De mest uppenbara skillnaderna Àr ett nytt, uppdaterat skrivbord men det finns givetvis mer Àn sÄ. Windows Vista December 2005 Community Technical Preview har fÄtt en hel del grafiskt inriktade uppdateringar som ger en lite bÀttre bild av hur det slutgiltliga operativsystemet faktiskt kan komma att se ut. Det första du ser Àr en ny Startknapp, och med den sÄ kommer en nÀstan helt ny startmeny, med bland annat ett litet förhandstittsfönster.

Dom har Àven valt att gÄ tillbaka till mappsystemet igen, som finns i Windows XP efter att ha valt en mer virtuell strategi i tidigare builds. Dvs. nÀr det gÀller Windows speciella mappar; Mina Doukumet, Mina Bilder, osv. Dock finns det virtuella tÀnkandet kvar med startmenyn dÀr de mapparna Àr resultatet av sökningar som matchar dina dokument. Helt enkelt: du ser dokument och filer som textdokument i Mina dokument, trots att de kanske ligger nÄgon annanstans.

"We actually considered at one time not having folders," Microsoft lead product manager Greg Sullivan told me during a recent briefing. "It was all going to be virtualized storage with search queries and so on. We would just completely abstract the file organization stuff from the physical folders and disk structure. But that was too much of a leap over the chasm, too confusing for users. But what we have now will probably evolve over time as well."

Även Aero börjar nĂ€rma sig sin slutgiltliga form, bĂ„de Glass och Basic, dĂ€r den senare har samma utseende, men saknar animationerna och genomskinligheten. Man har Ă€ven kvar tema-tĂ€nkandet i grunden, men den har blivit reducerad och man har valt anvĂ€nda sig av fĂ€rgteman till Aero istĂ€llet.

I övrigt har Àven Microsoft Àven börjat nÀrma sig slutet pÄ prgrammeringen av fler av de program Windows Vista ska skeppas med sÄsom Defender (antispyware), Photo Gallery, DVD Maker HD, Collaboration, som lÄter dig koppla upp dig direkt med dina kollegor oberoende av nÄgon server för att utbyta information, Calendar samt Backup.

Givetvis har de Àven uppdaterat de andra programmen som introducerats tidigare: WMP11, IE7, Media Center, som uppdaterats kraftigt efter att ha fÄtt en hel del kritik i tidigare builds, Mail och Transfer (lÄter dig flytta konton).

:: LÀs vidare hos pÄ WinSuperSite

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
994365
December 22, 2005 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. sitter nog med XP sÄ lÀnge det gÄr. Har ingen nytta av funktioner som liknar windowsblinds/themexp.
Funktionellt och minimalt Àr vad jag vill ha.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
994367
December 22, 2005 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Hmm.. sitter nog med XP sÄ lÀnge det gÄr. Har ingen nytta av funktioner som liknar windowsblinds/themexp.
Funktionellt och minimalt Àr vad jag vill ha.

Det finns ocksĂ„ ett kompabilitetslĂ€ge i Vista som ser ut som 2k 😉

//Andreas

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
994414
December 22, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack Ä lov, mÄste ju bli svÄrt att fÄ koll pÄ vart man har alla saker om alla ÀndÄ dyker upp i mina dokument pÄ nÄt mysko sÀtt!

TinyTeen
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
September 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
994551
December 22, 2005 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Den pÄ Microsoft som bestÀmmer hur operativsystemen ska se ut borde sparkas. Det dÀr var nog bland det fulaste jag sett.

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
Member Since:
February 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
994588
December 22, 2005 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det ser bÀttre och bÀttre ut för varje version, Perssonligen tycker jag att lite fÀrger mm sÀtter en hÀrlig prÀgel pÄ tillvaron.

Avatar
Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
Member Since:
August 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1000476
January 8, 2006 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker samma som Intel4ever.. Jag har dock ett problem med 5270.. Jag har installerat mitt Nforce Onboard NIC.. Men nu kan jag inte fÄ nÄn IP frÄn min Router.. Fattar nada av TCP/IPv6.. NÄn som kan hjÀlpa?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL