April 17, 2005
Windows Vista är inte bara en ytterst viktig applikation för Microsoft, det är även ett viktigt redskap för komponenttillverkare för att få nya kunder eller få sina nuvarande kunder att uppgradera sina datorer. Det verkar nu som att de eviga förseningarna för Windows Vista även börjat påverka komponentmarknaden där bland annat moderkortsmarknaden ser oväntat dyster ut. Analytikern Henry King på Goldman Sachs har nämligen meddelat att antalet skeppade moderkort sjönk med 4.2 procent jämfört med föregående månad. Detta trots att King förutspått en ökning av försäljningen med 3.1 procent för oktober månad. Anledningen verkar just vara relaterad till Vista och det faktum att många väntar med att uppgradera sina maskiner.
The reduction may signal fewer orders of semiconductors and related components from PC makers because of lower demand. Much of the slowdown has been caused by Microsoft Corp's delay in introducing its new Windows Vista operating system, King wrote.
Totalt beräknar man att Vistas försenade lansering kan sänka 2006 års PC-försäljning i USA med hela 30 miljarder kronor. Något som ger en vink om hur stor inverkan Microsoft har på PC-marknaden.
December 7, 2003
Saxat från http://dvorak.org/blog/
“Validation will fail if the software detects a substantially different hardware configuration,” the spokesperson said. “At that point, the customer is able to use the one reassignment for the new device. If, after using its one reassignment right, a customer again exceeds the tolerance for updated components, the customer can purchase an additional license or seek remediation through Microsoft’s support services.”
Ars technica har tydligen försölt få mer klarhet i frågan om uppgraderingar och Windows Vista.
http://arstechnica.com/news.ar.....-8104.html
Frågan är vad som räknas som "substantially different hardware" kan tänka mig att moderkort och processor åtminstone räknas som detta. Men sätta i fler hårddiskar och dyligt skall man nog kunna göra utan större problem.
May 2, 2006
Man ska tydligen få aktivera Vista 10 ggr, dvs när man bara formaterar/ominstallerar. Fortfarande gäller dock regeln om hårddisken + en annan central del. Det är fortfarande oklart hur intelligent aktiveringen är, dvs hur ofta och vilka delar man kan byta ut. Grundregeln verkar vara att inte för mycket får bytas ut mellan varje aktivering. Hårddisk och moderkort är av naturliga skäl de mest vitala. Kanske kan man portionera ut sina uppgraderingar?? Oacceptabelt hursomhelst. Lägga 3-4000:- på något så begränsande. Jag hoppas verkligen att MS blir påtryckt från så många håll som möjligt om detta. Lite gnäll från entusiaster skiter dem nog i men om hårdvaruproducenterna (som älskar entusiaster och deras plånböcker) börjar klaga mer högljutt kanske något kan hända i Redmond. 😮
December 7, 2003
Ja så länge det inte blir någon ändring på det där så kommer jag att hålla mig till XP och så småningom antagligen helt emigrera till Linux. Det enda som stoppar mig just nu är spelutbudet. Man får helt enkelt hoppas på att fler speltillverkare gör spel för OpenGL annars får man helt enkelt gå över till konsol spelande. Det blir för dyrt att behöva köpa nya windowslicenser samtidigt som man uppgraderar hårdvaran för att kunna spela dom nya spelen som hela tiden kommer ut och höjer kraven. Jag köper ju aldrig dom den värsta hårdvaran utan håller mig till midend och uppgraderar lite oftare istället. (Det är iaf så jag hade tänkt mig att göra)
December 17, 2002
Gorian wrote: Men de måste ju göra ett Vista som är till för framställare/programmerare/företag som ofta byter hårdvara/formaterar om... eller?
En företagsversion ja. Fast det stoppar inte piraterna. Kanske måste ge sin cd-nyckel till supporten så man får en ny eller nåt. Jag undrar iaf verkligen hur NH, SweC, Anandtech och liknande hårdvarusajter kommer göra.
2 Guest(s)