Windows Vista i sju olika verisoner|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista i sju olika verisoner
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 12, 2005 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista Àr Microsofts nÀsta generations operativsystem och det Àr mer pengar lagt pÄ dess utveckling Àn vi kan drömma om. Det Àr inte sÄ konstigt att Microsoft har stor tilltro pÄ Windows Vista och att det nya operativsystemet har en mÀngder av features som bÀst kan delas upp över flera olika versioner, precis som WinXP Home och WinXP Pro. Men nÀr nu Ars Technica gÄr igenom de olika versionerna av Windows Vista handlar det inte om 2-3 olika versioner, nej Microsoft har planer pÄ hela 7 olika versioner av Windows Vista. DÀribland lyxutgÄvan, Windows Vista Ultimate Edition som ska innehÄlla allt du kan önska dig och lite till.

Det ser med andra ord ut att bli riktigt rörigt nÀr man ska vÀlja sin version av Windows Vista, men vi kan ju "trösta" er med att det lÀr dröja drygt ett Är innan man behöver göra sitt val och Windows Vista lanseras. PÄ Ars Technica kan man i alla fall lÀsa lite om de olika versionerna av operativsystemet och vad som skiljer dem Ät.

:: LÀs hela artikeln pÄ Ars Technica

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
949241
September 12, 2005 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Hela iden Àr helt idiotisk tycker jag.
HÄller med ett par killar pÄ arstechnica som sÀger att man lika gÀrna hade kunnat slÀnga in precis alla funktioner i en version av windows, och sÄ fÄr man i en kontrollpanel vÀlja vilka funktioner man vill ha pÄ sin dator.

Som det Àr nu sÄ gör man ju först en superbra version av windows, som kostar x antal miljoner dollar att tillverka. O sen börjar man att strippa den pÄ funktioner för att man tror att man ska kunna ha sÀmre versioner som kan berÀttiga det otroligt höga priset pÄ den bÀttre versionen. NÀr egentligen den bÀsta versionen skulle kunna vara lika billig som den sÀmsta.

Sen Àr det en annan kille som sÀger nÄgot som e sant. Ultimate Edition ska försöka locka studenter, gamers och entusiaster. Jag har aldrig, i hela mitt liv, varken pÄ internet eller IRL, stött pÄ nÄgon som tillhör nÄgon av ovannÀmda grupp, som har betalat för sin windows. Jag tror inte att det finns sÀrskilt mycket pengar att hÀmta. Speciellt inte om det Àr den "dyraste" versionen man vill krÀnga pÄ dom.

Jag hoppas personligen att stora entusiastkommunityn bara totalvÀgrar att köpa windows vista och visar microsoft att det Àr vi konsumenterna som bestÀmmer hur vi vill ha det. DRM? Strippade versioner? tiotals megabytes av underliggande programvara vars enda syfte Àr att hindra mig frÄn att anvÀnda min dator som jag vill?
Nej, skulle inte tro det.

SĂ€mon
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
949247
September 12, 2005 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Valet blir enkelt. 🙂

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
949252
September 12, 2005 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote:
Sen Àr det en annan kille som sÀger nÄgot som e sant. Ultimate Edition ska försöka locka studenter, gamers och entusiaster. Jag har aldrig, i hela mitt liv, varken pÄ internet eller IRL, stött pÄ nÄgon som tillhör nÄgon av ovannÀmda grupp, som har betalat för sin windows. Jag tror inte att det finns sÀrskilt mycket pengar att hÀmta. Speciellt inte om det Àr den "dyraste" versionen man vill krÀnga pÄ dom.

PÄ fullt allvar sÄ har de flesta jag kÀnner nÄgon gÄng betalt för Windows. De flesta köper nÄgon gÄng under sitt datorÀgande en fÀrdig dator, och dÄ oftast med Windows. T.ex. sÄ tror jag inte det Àr mÄnga laptops som levereras utan Windows.
Men du har en poÀng i att mÄnga har kopierat Windows. Och det Àr ju p.g.a. dessa som vi nu fÄr DRM och annat skit. Detta Àr ju bara MS sÀtt att slÄ tillbaka mot tjuvandet. GnÀll inte över det.

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
949254
September 12, 2005 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ska bli intressant och se sen vad de olika versionerna kommer att inehÄlla, Kan ju va sÄ att det Àr bara en massa krafs med i de dyrare versionerna och dÄ blir det ju till en fördel...

Skulle va perfekt om man som nÄgon sa Ävan kunde vÀlja vilka program som ska installeras sÄ som det var under 95/98 & Me.

Jag vet inte men en sak jag inte kan med Àr alla hjÀlp-prylar som installeras automatiskt, dom kan jag inte alls med och tarbort dom det första jag gör nÀr jag installerat ett nytt OS.

Men men Windows Àr ju gjort sÄ det ska iaf fungera till alla

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
949276
September 12, 2005 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Men sju versioner? Är det verkligen sĂ„ klokt? Allt för att förvirra kunderna eller vad? 😉

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
949288
September 12, 2005 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: Men sju versioner? Är det verkligen sĂ„ klokt? Allt för att förvirra kunderna eller vad? 😉

Customer: I want to upgrade my Windows 2000 machine to Vista. Which version do I need?

M$: Oh that's easy. How much money do you have?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL