April 17, 2005
Windows Vista har som bekant redan lanserats för företagsmarknaden och det gjordes den 30 november. Många konsumenter har frågat sig varför vanliga privatpersoner ska få vänta tills nästa år på Microsofts senaste operativsystem. Man kan tycka att Microsofts val av lanseringsdatum har med efterfrågan att göra och att företagen helt enkelt behöver operativsystemet före vanliga konsumenter. Nu säger dock undersökningar att flera företag tänkt vänta med att uppgradera sina system, vissa ända till år 2008. Man tycker helt enkelt inte att det finns tillräckligt starka argument för att täcka de höga omkostnader som kommer av både mjukvaruuppdateringen och utbildning av personal som ska använda de nya systemen.
All told, that translates to about 20 million PCs, a fraction of the roughly 160 million computers that businesses are expected to buy next year. Even companies buying new computers will look for PCs loaded with the existing XP software. "Vista adoption is going to be a disaster," Kay says.
Vista ser med andra ord ut att kunna få ett ganska kallt mottagande och inte heller Office 2007 väntas tas emot med öppna armar. Helt enkelt för att den nya programsviten förlitar sig en hel del på att man använder sig av Windows Vista som operativsystem. Hur Microsoft tänkt tackla detta problem återstår att se, men det ska nog mycket till innan det blir ett stort problem för världens i särklass största mjukvaruutvecklare.
November 29, 2001
Exakt såhär lät det när Windows XP släpptes, MS överlevde det ändå. 😉
Grejen är väl att majoriteten av alla "företagsdatorer" knappast behöver något mer än Win2K.
Vad ska tanterna nere på ekonomikontoret med Windows Vista till liksom? Flytta runt mellan fakturorna i 3D?
September 1, 2002
UndaC wrote: Vad ska tanterna nere på ekonomikontoret med Windows Vista till liksom? Flytta runt mellan fakturorna i 3D?
Min sambo är ekonom och på hennes jobb ska de avvakta och se hur Vista fungerar för andra kontor 🙂
Jag antar att de uppdaterar till Vista och nya Office för att hänga med ordentligt, de skall dessutom byta till ny HW i samma veva då de maskinerna går en del, men min spontana reaktion var densamme som din.
November 26, 2003
Fast när XP släpptes var alla verkligen i behov av ett stabilt operativsystem då Win 98 kraschade så ofta. Den här gången har jag svårare att se varför jag ska uppgradera då XP är väldigt stabilt. Det enda skulle väl vara om jag köper ett Direct X-10-kort.
UndaC wrote: Exakt såhär lät det när Windows XP släpptes, MS överlevde det ändå. 😉
Grejen är väl att majoriteten av alla "företagsdatorer" knappast behöver något mer än Win2K.
Vad ska tanterna nere på ekonomikontoret med Windows Vista till liksom? Flytta runt mellan fakturorna i 3D?
March 11, 2003
Jag håller med UndaC. Folk verkar vara motvilliga till Vista idag, men om ett år kommer säkert 50% ha gått över, och om två år är det mest tjurskalliga människor som sitter kvar på XP.
Vista kommer säkert att medföra att många testar Linux istället, men samtidigt kommer fler och fler spel köras under Vista, och tvinga folk til att byta.
January 4, 2005
UndaC wrote: Exakt såhär lät det när Windows XP släpptes, MS överlevde det ändå. 😉
haha skönt skrivet
November 29, 2001
conny_69 wrote: Fast när XP släpptes var alla verkligen i behov av ett stabilt operativsystem då Win 98 kraschade så ofta. Den här gången har jag svårare att se varför jag ska uppgradera då XP är väldigt stabilt. Det enda skulle väl vara om jag köper ett Direct X-10-kort.
Hört talas om Windows 2000?
Företagsanvändare lär inte ha använt Windows 98 i någon nämnvärd utsträckning när Windows NT 4.0 och Windows 2000 fanns till hands.
Inte om de hade ett uns självbevarelsedrift iaf. 😉
Visst många privatanvändare hoppade över Windows 2000 men det var ju knappast relevant i just den här diskussionen. Dessutom fanns ju alternativet där även för privatanvändarna.
August 25, 2004
conny_69 wrote: Fast när XP släpptes var alla verkligen i behov av ett stabilt operativsystem då Win 98 kraschade så ofta. Den här gången har jag svårare att se varför jag ska uppgradera då XP är väldigt stabilt. Det enda skulle väl vara om jag köper ett Direct X-10-kort.
[quote=UndaC]Exakt såhär lät det när Windows XP släpptes, MS överlevde det ändå. 😉Grejen är väl att majoriteten av alla "företagsdatorer" knappast behöver något mer än Win2K.
Vad ja har hört så kommer XP få DirectX 10 också.. Fast i annat namn... Dx9.??.. De ska tydligen bara byta ut sista siffran och/eller bokstaven.. Har sett vilken bokstav och så.. Men kommer inte ihåg.. =/
March 11, 2003
Nevil wrote:
Vad ja har hört så kommer XP få DirectX 10 också.. Fast i annat namn... Dx9.??.. De ska tydligen bara byta ut sista siffran och/eller bokstaven.. Har sett vilken bokstav och så.. Men kommer inte ihåg.. =/
Det är tyvärr fel. Det var någon på nätet som hade missuppfattat, och trodde att det var en version för XP. Dock visade det sig att det var DirectX9 att användas i Vista.
March 14, 2001
Jag vill påstå att jag inte kommer använda Vista, åtminstone inte de närmaste åren, spelar aldrig så har inte användning av alla flashiga grejor som dx10, så nej ser ser ingen anledning till att uppgradera..
Kan ju tilläggas att jag för närvarande kör 2000 på laptopen.. 🙂
March 11, 2003
Snorch wrote: Jag vill påstå att jag inte kommer använda Vista, åtminstone inte de närmaste åren, spelar aldrig så har inte användning av alla flashiga grejor som dx10, så nej ser ser ingen anledning till att uppgradera..
Kan ju tilläggas att jag för närvarande kör 2000 på laptopen.. 🙂
Saken är väl att de flesta datorer som säljs idag, kommer förinstallerade med operativ. Så vill svensson ha det, och så kommer det nog att förbli. Alltså kommer knappast folk att medvetet välja ett äldre OS än vad som deras nya burk levereras med.
Samma sak kanske inte gäller på företagen, men med kanske ett halvt till ett års fördröjning kommer även de att börja med Vista, helt enkelt p.g.a. att deras anställda kör Vista hemma, och därför känner till "fördelarna".
Så har det varit nästan varje gång något nytt OS har kommit, och med stor säkerhet kommer det att bli så igen. Undantaget är Windows Me, som hade ett oförtjänt dåligt rykte, och som snabbt konkurrerades ut av MS eget 2000.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Nevil] Vad ja har hört så kommer XP få DirectX 10 också.. Fast i annat namn... Dx9.??.. De ska tydligen bara byta ut sista siffran och/eller bokstaven.. Har sett vilken bokstav och så.. Men kommer inte ihåg.. =/
Det är tyvärr fel. Det var någon på nätet som hade missuppfattat, och trodde att det var en version för XP. Dock visade det sig att det var DirectX9 att användas i Vista.
Inq blandade ihop D9L (L för Longhorn) som var DX9 för Vista och inte DX10 för XP.
//Andreas
1 Guest(s)