Windows Vista och Office 2007 crackade innan de lanserats|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista och Office 2007 crackade innan de lanserats
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 13, 2006 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista kommer inte att dyka upp för konsumenter förrän den 30 januari och i samma veva kommer även Office 2007 att lanseras. Nu verkar det dock som att flitiga hackers redan lyckats knäcka "Microsofts hittills mest säkra operativsystem". Crackade versioner av både Windows Vista RTM och Office 2007 har nu börjat dyka upp på Torrent-sajter världen över och cracket som används för Microsofts operativsystem kallas "Vista BillGates". Detta bara dagar efter att vi rapporterat om att RTM-versionen av Vista läckt ut på nätet. Cracket byter ut väl valda filer i RTM-versionen av Vista mot filer från de tidigare betaversionerna av Vista, vilket gör det möjligt att använda sig av de produktnycklar Microsoft släppte för sina testversioner av operativsystemet.

Med största sannolikhet kommer Microsoft använda sig av liknande strategi för att knäcka de crackade versionerna av Windows Vista som man använt för Windows XP. Genom att genom uppdateringar till operativsystemet byta ut de filer som nu bytts ut. Men även om Vista är det säkraste Windows-operativsystemet hittills kan vi vara säkra på att hackers inte kommer låta Microsoft jobba i fred med sitt nya OS.

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1093670
November 13, 2006 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Ingen Lust att pråta om...........Klaus

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1093676
November 13, 2006 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Ok detta visste visste man inte 🙄

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1093677
November 13, 2006 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

nu hoppar ja lite ifrån nyheten men när vista kommer sen är det då värt å köra 64bit istället för 32bit?

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1093681
November 13, 2006 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Dumt att köra 32 bit om man kan köra 64 bit...
Men nu är det väl så att den första versionen som släpptes på nätet heter vista - billgates men den har inget med "cracket" att göra utan det kom strax efter. Eller har jag missuppfattat det? Och så gäller bara betanycklarna till maj 2007, iof ganska länge men ändå 🙂

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1093682
November 13, 2006 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Vi ska ju återigen trycka på att detta inte är ett "crack" i den vanliga bemärkelsen, men ska även passa på att tacka Kristoffer för tipset!

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1093693
November 13, 2006 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

alltså just nu kan de vara bättre o köra 32 bit sålänge tills de finns mer support för 64 bit, kör själv nu Windows Vista Ultimate 32 bit utan några större problem...^^

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093699
November 13, 2006 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

funderar på att testa rc2 så då rekomenderar du att ja ska köra 32bit versionen?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1093709
November 13, 2006 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja med tanke på AMD A64:ans framgångar de senaste åren och att även Intel haft 64 bitars stöd ett bra tag (EMT64) så är jag förundrad över att stödet på mjukvarufronten fortfarande är så mycket sämre än för 32-bit.
Nu när Vista nalkas så blir frågan än mer viktig, speciellt om man ska köpa det svindyra Ultimate exempelvis. Ska man satsa på 32-bit bara för att inse att allt går mot 64-bit om ett år eller så? Eller ska man köra 64-bit och sitta de närmsta åren med lika dåligt stöd som för XP 64-bit?
Är det så mycket svårare att skriva för 64-bit, vilket gör att den hittills relativt lilla prestanda ökningen inte är värd det?
Har läst hundratals trådar om detta men aldrig blivit klok. Jag har däremot märkt att snacket/hypen kring 64-bit mer och mer ebbat ut. Att Vista 64-bit bara ska acceptera WHQL drivisar mm gör det kanske säkrare men knappast användarvänligare.

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1093717
November 13, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

stege99 wrote: Ja med tanke på AMD A64:ans framgångar de senaste åren och att även Intel haft 64 bitars stöd ett bra tag (EMT64) så är jag förundrad över att stödet på mjukvarufronten fortfarande är så mycket sämre än för 32-bit.
Nu när Vista nalkas så blir frågan än mer viktig, speciellt om man ska köpa det svindyra Ultimate exempelvis. Ska man satsa på 32-bit bara för att inse att allt går mot 64-bit om ett år eller så? Eller ska man köra 64-bit och sitta de närmsta åren med lika dåligt stöd som för XP 64-bit?
Är det så mycket svårare att skriva för 64-bit, vilket gör att den hittills relativt lilla prestanda ökningen inte är värd det?
Har läst hundratals trådar om detta men aldrig blivit klok. Jag har däremot märkt att snacket/hypen kring 64-bit mer och mer ebbat ut. Att Vista 64-bit bara ska acceptera WHQL drivisar mm gör det kanske säkrare men knappast användarvänligare.

Ni som påstår att stödet på 64 bitars är så mycket sämre, vad specifikt pratar ni om ? Känns som detta är ett seglivat rykte bara. Jag har kört XP x64 sedan ett och ett halvt år tillbaka och har inte haft några större problem med kompabilitet, vad exakt är det ni menar igentligen ?

Drivrutiner finns för allt såvida man inte har fem år gammal hårdvara, till och med Nordea's kortläsare funkar på x64. Det enda jag haft problem med är som sagt gammal maskinvara, ett pci modem jag hade, ett gammalt tv kort (även om det faktiskt gick att få det fungera med hackade drivisar) och en webkamera där tillverkarna helt enkelt valt att inte släppa 64 bitars drivrutiner.

Spel funkar utmärkt, det enda som kan bli problem är hundra år gamla dos baserade spel eftersom 16 bitars stödet är helt borttaget, annars inga som helst problem med nyare spel.

Som sagt, har man inte urgamla grejer eller urgamla spel och programvara som man vill köra så funkar allt utmärkt, detta är bara ett seglivat rykte eftersom det var dåligt med drivisar för 64 bitars när det kom, så är det inte idag.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093725
November 13, 2006 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

OK, jag har inte kört XP 64-bit så jag går bara efter vad många säger/har sagt. Eftersom du har kört det så länge så undrar jag om du märkt någon större prestandavinst jmf mot "vanliga" XP (i spel och/eller allmänt i Windows). Hur är det dessutom med stödet för vardagliga applikationer som antivirus/spyware, brännarprogram, redigeringsprogram, optimeringsprogram osv? Finns det 64-bits varianter till alla dessa eller är utbudet mycket mer begränsat?
Vad jag är ute efter är om fördelarna överväger nackdelarna, dvs finns det någon egentlig anledning att gå över till ett 64-bitars OS så länge 4GB RAM räcker gott.

aa32
Medlem
1093728
November 13, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta program är fortfarande 32 bitars, det är bara drivrutiner som måste vara 64 bitars. I de fall program använder sig av drivrutiner krävs det 64 bitars stöd, som tex Nero eller Daemon tools eller Truecrypt (bara exempel) alla dessa har stöd för 64 bitars.

Nu pratar jag om XP x64, nu är det ju en del nya saker i Vista som kan ställa till det så stödet där kan jag inte uttala mig om.

Någon direkt prestandavinst finns det inte med 64 bitars utan de främsta är ju det utökade minnesstödet.

Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja köra ett 32 bitars operativ på en 64 bitars processor. Det är ju ungefär som att fortsätta köra DOS på en dator som klarar Win95 om man ska ta ett exempel från det förra skiftet från 16 bitars till 32 bitars.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093742
November 13, 2006 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, tack för informationen.
Nä, jag kör gärna 64-bitars OS. Det jag inte orkar med är om det strular en massa utan att ge någon verklig fördel tillbaka. Skillnaden mellan Windows95 och 3.1 var ju en milstolpe och mycket större i realiteten än vad XP32 vs XP64 någonsin har blivit.
Vad gäller Vista64 så vet jag bara att Paul Thurrott såga det längs fotkölarna när det kom som RC1. Medan 32-bit RC1 var ett stort steg framåt i jämförelse med Beta2 så var 64-bitars varianten i princip helt oanvändbar och funkade i princip inte med något. Ingen trevlig läsning om man nu vill ha Vista64. Vista i sin 32 bitars tappning kommer nog att vara ganska struligt till en början som det är.
Min gissning är att 64-bitar inte kommer slå igenom på bred front förrän kommande applikationer gör att 4GB RAM kommer att bli som 1GB RAM är idag, dvs man vill utöka minnet för att få ökad prestanda/mindra lagg mm.
Detta kommer kanske inte ske förrän nästa Windows (Vienna) står i farstun.
Färdigspått för idag. 😀

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093756
November 13, 2006 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

så vad rekomenderar ni då ska ja köra rc2 i 64 eller 32bit?

aa32
Medlem
1093760
November 13, 2006 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Paul Thurrot har in min mening tappat trovärdigheten med sitt svammel om x64, om du läser hans artikel så prövade han den inte ens en hel dag och sågade sedan det hela.

De som är lite mer seriösa upptäcker att det mesta faktiskt fungerar, dock är det noga med program versioner, tex funkade en äldre Nero version men inte nyare när jag testade Vista rc1 x64.

Det finns sajter med kompabilitets listningar, om ni söker här i forumet så hittar ni dem.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1093839
November 13, 2006 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför rapporterar NH om händelser ur den undre datorvärlden? 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1093845
November 13, 2006 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst har det varit lite problem med kompabiliteten i Vista och prog skrivna för XP.
Testade Vista beta 1 Build: 5112 ifjol sommar, och nog fick man trixa lite för att få saker att fungera.
http://www.gunnarsson.biz/bbb/.....ight=vista
Snyggt, men på tok för besvärligt att få igång saker som iaf jag vill ha i min burk.
Men antagligen lär man köra Vista iaf inom det närmsta året gissar jag.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1093881
November 13, 2006 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har tänkt att hoppa på vista fullt från och med februari nästa år. ska bli kul att känna hur det fungerar väl släppt ("på ricktigt" 😉 )

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1093889
November 13, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Varför rapporterar NH om händelser ur den undre datorvärlden? 🙄

Därför att det är 'heta' nyheter?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 342
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL