April 17, 2005
Den officiella versionen av Windows Vista RC1 gjordes tillgänglig av Microsoft den 1 september och har alltså funnits ute ett par dagar. Som den första officiella lanseringskandidaten är det onekligen en viktig version av Microsofts kommande operativsystem och på winsupersite.com har man nu skrivit kortare artikel om hur man upplevt den nya versionen av Windows Vista och i sedvanlig ordning är det en djupgående artikel med information om RC1s nya funktioner och vad som förbättrats sedan tidigare versioner av Vista. Enligt Paul Thurrott på winsupersite är Vista RC1 en mäkta stor förbättring jämfört med Vista Beta 2 på de flesta punkter.
Man har publicerat en andra del i rapporteringen av Vista RC1 och det handlar om operativsystemets mjuk- och hårdvarukompabilitet som ska vara en av höjdpunkterna med RC1. Så länge man håller sig till 32-bit versionen av operativsystemet. Tydligen är 64-bit (x64) versionen av Vista fortfarande en ren mardröm och man kan fråga sig hur Microsoft tänkt lösa detta.
"You think you're tough? Then try running Windows Vista in x64 mode: It can make a grown man wail like a little girl whose brother just catapulted Barbie over the fence."
Läs de intressanta artiklarna om Vista RC1 på Winsupersite, del 1 hittar man här och del 2 hittas här.
September 4, 2006
Hmmm, det har rytats om att nya RC1 inte skulle vara så pjåkig spelmässigt.
Är det någon som sett benchar mot xp?
Skulle vara kul att se en jämförelse med atis nyaste vista betadrivisar mot ett fullt uppgraderat xp.
Nån som vet vart det kan finnas, eller kommer NH att göra ett djupdyk i detta ämne snart? 😀
May 16, 2001
kriahg90 wrote: Hmmm, det har rytats om att nya RC1 inte skulle vara så pjåkig spelmässigt.
Skulle vara kul att se en jämförelse med atis nyaste vista betadrivisar mot ett fullt uppgraderat xp.
Nån som vet vart det kan finnas, eller kommer NH att göra ett djupdyk i detta ämne snart? 😀
Spelprestandan är generellt dålig i Vista. Det positiva är att allt fler spel öht fungerar i RC1 jämfört med beta 2.
September 4, 2006
Ior wrote: [quote=kriahg90]Hmmm, det har rytats om att nya RC1 inte skulle vara så pjåkig spelmässigt.
Spelprestandan är generellt dålig i Vista. Det positiva är att allt fler spel öht fungerar i RC1 jämfört med beta 2.
Vad jag hört så flyter ju HL2 på ungefär lika bra som på xp, men jag har hört att vista har potential, då vista verkar kunna lågprioritera ALLT när spel dras igång, byter ned från aero till classic för att spara RAM etc.
Det skulle vara kul att de ett regelrätt test i detta med resultat i FPS.
Någon?
May 2, 2006
På pre RC1 (build 5536) och ATIs RC1 drivisar så flyter HL2 minst lika bra som på XP. Även Tomb Raider Legend går minst lika bra med Next Generation Content påslaget. En och annan bug i det senare dock, såsom att vattnet ser ut som brunt kloakvatten snarare än den klara fjällbäck det ska se ut som. Inget som påverkar prestandan dock.
Dessvärre har inte Catalyst RC1 stöd för OpenGL så dem spelen får vänta på en ny drivrutin. Hörde att Nvidias RC1 (96.33) skulle ha OpenGL stöd, men jag är inte säker. Fast Nvidia brukar ju ligga i fronten med OpenGL...
Hursomhelst så är detta ett OS som man kan använda i dagligt bruk om man accepterar en och annan kompatibilitetsbugg mm. Skillnaden mot Beta 2, både vad gäller prestanda och kompatibilitet är dock milsvid, och det blir nog bara bättre och bättre. RC1 (5600) ska inte ha några större skillnader mot 5536 men man får väl ladda ned den när den släpps nu i dagarna (rykten pratar om den 7 september till allmänheten).
Känns lite B om man skulle behöva gå tillbaka till XP nu när man kört det ett par dagar. Fixar MS till allt som återstår så är det inget tvivel om att detta är överlägset XP på alla områden.
Vista+R600+Crysis= Fan den som ändå var ungkarl igen. 😛
May 2, 2006
För den som ska testa så kör 32-bits versionen. Enligt Paul Thurrott (och andra) så är ju x64 versionen en mardröm vad gäller kompatibilitet. Office funkar men inte mycket mer.
http://winsupersite.com/review.....rc1_02.asp
Det man funderar över är hur länge 32-bits OS ska dominera. Både på XP och Vista så verkar ju 64-bits systemen klart begränsade.
Beror väl på att så lite mjukvara skrivs för 64-bit för att nästan alla "vanliga" datoranvändare kör 32-bit.
Man kunde ju t ex tvinga fram en övergång från MS sida genom att bara släppa 64 bitars OS, men det verkar ju inte troligt.
En avgörande faktor, än så länge, tror jag är att de 4 GB RAM som 32 bitars system är begränsade till räcker och blir över, även för Vista.
June 30, 2002
Jag har inte hunnit testa så mycket ännu med Vista, bara kört Beta2 än så länge, men om det är någon som är intresserad så gjorde jag faktiskt mitt examensarbete med inriktning på 64-bits system 😉 Enbart koncentrerad till XP/Server 2003 och inte behandlat de ytterligare fördelar som finns med Vista samt att fokus ligger på programmering... Kan plocka fram en länk till LTU där den finns publicerad om folk är intresserade...
Det finns ett antal fördelar med 64-bits system och sedan finns det ett antal funktioner i Vista som enbart finns i x64-versionen. Jag skulle vilja säga att med Vista kommer 64-bit att ta ett stort kliv framåt i användarmassa, och det skulle inte förvåna mig om ett stort antal företagsdatorer samt "märkesdatorer" kommer att köra "Vista64". Vista64 är inget för amatörer som vill köra all gammal programvara som finns, men å andra sidan, det är inte förrän nu som programvarutillverkarna vet vad de ska jobba emot. Min personliga uppfattning är att de stora programvarutillverkarna (Nero, Adobe osv som är inkompatibla idag) kommer att jobba på högvarv nu och fram till nyår för vem vill ge konkurrenterna en straffspark? Och bland alla de företag som vill ha bästa säkerhet samt andra som vill ha bästa prestanda kommer x64-OS att ta över, jag är helt säker på att det bara är en tidsfråga. Och faktum är, att t.ex. XP är begränsat till ca 3 GB RAM varav ca hälften är avsatt till kernel. Det är nog många här som håller på att ligga vid de gränserna redan nu 😉
May 2, 2006
Håller med dig om att det bara är en tidsfråga. Följdfrågan är dock hur länge. Nyår låter som lite önsketänkande, tyvärr. Hoppas jag har fel dock.
Det vore ju lite tråkigt att lägga ut 3-4000kr på ett 32-bits Vista bara för att ångra sig några månader senare och vilja ha ett 64-bits. Å andra sidan borde det bli billigare om man bara ska uppgradera.
Roadrunner känner du till om Vista (x86) har samma 3GB begränsning som XP? Är det alltså någon idé att köpa sig 4GB när Vista släpps.
Det funkar fint med 2GB nu men jag har inte provat att ha igång massor samtidigt. Vista är minst dubbelt så suget på RAM som XP så det känns som en vettig investering om det utnyttjas.
Förresten är 3GB gränsen i XP inte specifik för AMD (med deras inbyggda minneskontroller), eller är det samma för Intel?
June 30, 2002
Morgonstressad...
Inte hunnit kolla upp Vista32 och 3 GB gränsen, med XP så är den aktuella gränsen en gräns som är skapad med SP1/2. Tidigare var den på 3.7/3.8 GB, inte helt säker på vilket. Och för att avsluta med ett svar på den sista frågan så har det inte att göra med AMD eller någon annan minneskontroller utan vi pratar om en begränsning i OS.
Samt som ett sista tillägg, Vista ska enligt tidigare uppgifter levereras med 32 & 64-bits version på samma DVD-skiva 🙂
March 19, 2003
Installerade RC1'an igår och gick utan problem, välkommnades av fina loginskärmen osv.
Skrivbordet och klockan på sidan osv osv.
Den laddade ner drivisarna för ljudet auto och fix patch osv.
Sen klagade den på att det inte fanns antivirus på samma sätt som det gör i XP.
Tänkte okey och installerade NOD32 för att se hur de funkade.
Startade om dator och välkommnades av inloggningsskärmen igen, logga in och sen total darkness.
Särmen blev bara svart, tänkte att den kanske installerade eller nått skummt i smyg i bakgrunden så lät den stå på ett tag.
Men inget hände.
Så undrar sa flundran om gäddan är en fisk, hände alla fall efter installationen av NOD, men behöver inte vara det som spökar.
Orkade inte pilla mera med det igår och kolla på tv.
Men kom att tänka på idag att de kanske är så att den har slagit om från DVI till VGA eller nått sånt korkat.
Får undersöka lit emer idag.
May 2, 2006
Det enda virus programet som verkar fungera felfritt i dagsläget på Vista är AVG. I alla fall när det gäller gratisprogrammen. NOD32 ska inte funka än.
Kör System Restore till innan du installerade NOD32 och lägg in AVG Free istället. Kör det tills virusprogramtillverkarna har uppdaterat sin mjukvara.
March 19, 2003
stege99 wrote: Det enda virus programet som verkar fungera felfritt i dagsläget på Vista är AVG. I alla fall när det gäller gratisprogrammen. NOD32 ska inte funka än.
Kör System Restore till innan du installerade NOD32 och lägg in AVG Free istället. Kör det tills virusprogramtillverkarna har uppdaterat sin mjukvara.
Tackar tackar!
Starta i felsäkertläge och avinstallerade NOD och sen boota om och så funkade burken igen 😉
Sen ladda jag ner AVG free tjosan och installerade det och det rullar på fint.
Frågan är nu vilket brännarprogram, osv osv man skall välja som är kompatibelt 🙂
May 2, 2006
Själv kör jag Ashampoo Burning Studio 6. Det funkar felfritt.
Nero 6 och 7 varnar innan men ska funka. Kolla nedan länk.
Här är en lista på vad som funkar och inte funkar med RC1.
http://www.iexbeta.com/wiki/in.....ility_List
Sedan har Windows Media Player 11 inbyggt DVD stöd i Vista.
March 19, 2003
Gjorde ett litet hastigt försök att slänga upp VNC imorse på vista burken hemma så jag skulle ha möjlighet att pilla lite ifrån jobbet.
Installerade och slängde in den i brandväggsinställningen "inbyggda".
Han inte göra nå tester att det funkade eller så.
Tittade att den låg i services och körde på.
Ansluter och den frågar efter lösen som vanligt.
Men när man skrivit i och skall gå vidare så fimpar den direkt.
"The connection clesed unexpectedly"
Tänkte om det var fel lösen jag slog in men testade skriva nå annat coh då får man svaret "athorecation failure"
Inbakade programet "defender" slängde upp vnc som en säkerhetsrisk men jag sa att den skulle acceptera programet alltid.
Men det kasnke är någon annan säkerhetsparameter jag har missat, får titta över det när jag kommer hem sen.
May 2, 2006
Har du User Account Control (UAC) aktiverat? Det är nytt för Vista (och default) vilket gör att även ditt administratörskonto kräver konfirmering vid systemförändrande operationer. Gå till Controlpanel-User Accounts och stäng av UAC (omstart krävs) och kolla om det funkar.
Det ska väl funka med VNC och UAC påslaget tänker jag mig men jag har inte efterforskat hur man ställer in det.
Kolla även så du har ändrat här:
Controlpanel-System-Remote Settings. Under Remote Desktop så är min inställd på "Don´t allow connections to this computer", vilket är default. Välj mitten alternativet om du vill få full tillgång.
March 19, 2003
Började testa att inaktivera de olika säkerhets funktionerna, och sen också UAC'n men inget av det hjälpte.
Testade också radmin "remote administrator" men det funkade inte heller, blev bara en svart bild när man anslöt.
Testade söka på google på "vnc in vista" och såg att fler hade precis samma problem utan någon lösning.
Sen la jag märke till att när man höll musen över vnc iconen i aktivetsfältet så stog det typ "client: not accepting any connections".
Så nått fishy är det.
ultravnc tyckte jag att jag läste inte heller funkade.
mja mja,
September 7, 2006
Paul Thurrot har totalt förlorat min respekt med sitt svammel om 64 bit versionen. Jag sitter på Vista RC1 x64 just nu och allt funkar perfekt och är superstabilt.
Nero (6.6.1.4) funkar utmärkt, Winrar 3.60 funkar utmärkt, jag vet inte vad Thurrot gaggar om men han verkar ha något emot 64 bitars i allmänhet. Kanske om han testade den längre än EN dag som han skrev så kanske det går bättre ??
Här är allt som jag har installerat nu och allt funkar perfekt:
Nero (6.6.1.4),
Winrar3.60,
Xvid (1.1.0-30122005),
Ac3 codec (1.03a),
Azureus (kräver java 6 beta),
Visual studio 2005,
SQL server 2005,
Editplus,
Ultimaco PrivateCrypto,
Vidalia Tor bundle (anonymt internet),
Videolan (vlc),
Filezilla,
Office 2003,
Firefox,
Thunderbird,
Acrobat Reader,
Trend Micro PcCillin,
Virtual Server 2005
En del av programmen behöver lite tweak och en del måste köras som admin (högerklicka kör som Admin eller ändra genvägen).
Att x64 versionen skulle vara så buggig att man börjar gråta är det det mest sanslösa skitsnacket jag hört från Thurrot.
March 19, 2003
Vad sägs om att skapa en lista med program som har testats i vista rc1 32/64
Om de funkar osv.
Edit, strunt i det jag sa, fanns ju en bra lista redan kom jag på.
http://www.iexbeta.com/wiki/in.....ility_List
Enligt den sidan skall thightVNC funka.
2 Guest(s)