Windows Vista RTM läckt och snart knäckt|Page 3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista RTM läckt och snart knäckt
Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
sp_UserOfflineSmall Offline
1093454
November 12, 2006 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med dig till fullo Mr. G.

Men det känns som att microsoft gör ett halvhjärtat försök att stoppa piratkopieringen med flit. Dom vet ju att om det går att ju fler som använder deras operativsystem desto mer beroende blir folk av deras plattform. Det leder till att företag som köper in datorer väljer just windows för att slippa utbilda folk. Det leder också till att flera program- och spelutvecklare blir uppmuntrade att skapa åt just deras OS, vilket i sin tur leder till att det stärks ännu mer.

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
1093457
November 12, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Saken är ofta den, att om folket betalade för sig i första läget behövde inte de mest avancerade kopieringsskydden tas fram... och därmed inte de problem som Json_81 tar upp. Att sedan M$ troligen mera är inne på Kame_boys linje är en annan sak, å ena sidan vill de göra det besvärligt att inte vara laglig, å andra sidan har de nog aldrig visat sina muskler för att skapa ett kopieringsskyddat Windows... Givetvis inget de någonsin kommer att erkänna, men för M$ gäller det att plocka fram programvaror av tillräckligt hög kvalitet och lågt pris för att hålla uppstickare (Linux) borta. Och låt oss säga såhär, det är ingen nackdel att ha i det närmaste monopol...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1093469
November 12, 2006 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

RoadRunner wrote: för M$ gäller det att plocka fram programvaror av tillräckligt hög kvalitet och lågt pris för att hålla uppstickare (Linux) borta. Och låt oss säga såhär, det är ingen nackdel att ha i det närmaste monopol...

Ska bli spännande att se hur det går med Vista. Jag tror MS kommer tappa marknadsandelar.

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
1093481
November 12, 2006 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

RoadRunner wrote: Avancerade kopieringsskydd krävs eftersom inte alla vill betala för sig. Programvara kostar eftersom den tillverkas av programmerare som vill ha lön... sedan kan man ta en ekonomisk diskussion i evigheter om vilket pris Windows skulle ha om ingen piratkopierings fanns. Skulle priset sjunka radikalt eller skulle det stiga? Nåja, det får vi nog aldrig veta med säkerhet för piratkopieringen kommer nog att fortsätta ett tag till.

Ok, nämn ETT kopieringsskydd som har fungerat och stoppat piratkopieringen, under internets tid.

Edit: Håller till fullo med Kame_boy.

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093490
November 12, 2006 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Mr.G, tyvärr har jag annat att göra än att ständigt jaga runt efter piratkopierade saker och kolla om skydden fungerar eller ej. Sedan är det faktiskt inte bara frågan om piratkopierad programvara, ett annat exempel är TV. Både Viasat, C+ och Boxer har skapat säkra system, trots din "Internetålder". Visst, det kan förändras med tiden och det kan alltid finnas ströpersoner som kommer förbi skydden. Problemet är bara det, att det finns männsikor som inte inser att programmerare behöver lön även de av sina företag om vi tittar till spel- och programvarubranschen. Det är inga som helst problem för någon med resurser att skapa ett säkert system, problemet är bara att det blir krångligt och kostar pengar som tas ut av slutkunden. Så ju mer piratkopiering, desto närmare den dag när säkra spel- och programvaror blir verklighet.

Json_81, skulle vara intressant veta varför du tror att Vista kommer att få M$ att tappa marknadsandelar? Och till vad, Linux eller Mac?

Json_81
Member
Medlem
1093499
November 12, 2006 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

RoadRunner wrote: Mr.G, tyvärr har jag annat att göra än att ständigt jaga runt efter piratkopierade saker och kolla om skydden fungerar eller ej. Sedan är det faktiskt inte bara frågan om piratkopierad programvara, ett annat exempel är TV. Både Viasat, C+ och Boxer har skapat säkra system, trots din "Internetålder". Visst, det kan förändras med tiden och det kan alltid finnas ströpersoner som kommer förbi skydden. Problemet är bara det, att det finns männsikor som inte inser att programmerare behöver lön även de av sina företag om vi tittar till spel- och programvarubranschen. Det är inga som helst problem för någon med resurser att skapa ett säkert system, problemet är bara att det blir krångligt och kostar pengar som tas ut av slutkunden. Så ju mer piratkopiering, desto närmare den dag när säkra spel- och programvaror blir verklighet.

Json_81, skulle vara intressant veta varför du tror att Vista kommer att få M$ att tappa marknadsandelar? Och till vad, Linux eller Mac?

Nu vet jag inte om detta gäller all digital-tv men jag tror det.
Iaf comhem. Man kan använda något som heter card-sharing.
Det är ingen knäckning av systemet, men ändå ett sätt att gå förbi skyddet. Det fungerar som så att man måste ha ett riktigt abbonemag, men över internet kan man dela det med åtminstone 10-15 personer, kanske fler.

Både linux och mac. Själv kommer jag inte köpa vista och troligen blir även min stationära dator en mac nästa gång.

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093501
November 12, 2006 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

RoadRunner wrote: Mr.G, tyvärr har jag annat att göra än att ständigt jaga runt efter piratkopierade saker och kolla om skydden fungerar eller ej. Sedan är det faktiskt inte bara frågan om piratkopierad programvara, ett annat exempel är TV. Både Viasat, C+ och Boxer har skapat säkra system, trots din "Internetålder". Visst, det kan förändras med tiden och det kan alltid finnas ströpersoner som kommer förbi skydden. Problemet är bara det, att det finns männsikor som inte inser att programmerare behöver lön även de av sina företag om vi tittar till spel- och programvarubranschen. Det är inga som helst problem för någon med resurser att skapa ett säkert system, problemet är bara att det blir krångligt och kostar pengar som tas ut av slutkunden. Så ju mer piratkopiering, desto närmare den dag när säkra spel- och programvaror blir verklighet.

Men andra ord nej. Jag förstår dock att du inte har tid att kolla upp om det finns något som har fungerat, men det visar bara att de är så få/inga så att det är meningslöst.
Viss vill jag ha betalt som framtida spel utvecklare, men inte för att utveckla meningslösa skydd.
Här är Paradox ett bra exempel. De utvecklar inga skydd alls till sina spel men säljer ändå bra. Avanceradesskydd är bara slöseri med tid och pengar. Det är vanliga människor som gör dem, inga övernaturliga varelser eller likanade.

Edit: Angående digital TV, det finns sätt att komma runt det också, läs bara posten ovan.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1093502
November 12, 2006 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr. G wrote: Vad tycker du då, och varför?

kan du inte komma på något argument som majoriteten av människor (i sverige och liknande länder) skulle kunna ha för att det skulle kunna vara vettigt med att ha kopieringsskydd så borde du växa upp.
sen kan du lika gärna vara hur gammal du vill men det struntar jag i 🙂

jag skiter i den här diskutionen där det bara kommer vara sandlådebråk, mycket snack och inget annat

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1093505
November 12, 2006 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni missförstår helt meningen med kopierings skydd, meningen är att göra det svårare, inte att utveckla det oknäckbara ultimata systemet.

Det är trots allt, vad ni än tror, en minoritet som installerar piratkopierade system, det skulle vara betydlig fler om de inte fanns något skydd alls.

Json_81
Member
Medlem
1093514
November 12, 2006 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: Ni missförstår helt meningen med kopierings skydd, meningen är att göra det svårare, inte att utveckla det oknäckbara ultimata systemet.

Det är trots allt, vad ni än tror, en minoritet som installerar piratkopierade system, det skulle vara betydlig fler om de inte fanns något skydd alls.

Det där tror inte jag riktigt på.
Alla spel finns att ladda hem. Oavsett vilket kopieringsskydd de använt.
De är lika lätt att hitta ett spel som har ett kopieringsskydd som ett utan.
Det enda är möjligen att det tar någon dag extra efter spelets release.
Så förklara hur det inte bara är slöseri med tid o pengar att utveckla kopieringsskydd?

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093517
November 12, 2006 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=Mr. G]Vad tycker du då, och varför?

kan du inte komma på något argument som majoriteten av människor (i sverige och liknande länder) skulle kunna ha för att det skulle kunna vara vettigt med att ha kopieringsskydd så borde du växa upp.
sen kan du lika gärna vara hur gammal du vill men det struntar jag i 🙂

jag skiter i den här diskutionen där det bara kommer vara sandlådebråk, mycket snack och inget annat

Ok tack för den. Vad jag menade var; tror du att det är kostnadseffektivt med kopieringsskydd?

P.S Klar att jag ska växa upp, jag blir äldre hela tiden, precis som du 😛 D.S

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093523
November 12, 2006 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Kostnadseffektiviteten vad gäller kopieringsskydd är ju avhängigt hur många som kopierar... ju fler som kopierar, desto kostnadseffektivare att skydda sina varor och därmed också behovet i slutändan om säkra lösningar.

Givetvis, det finns Dreambox till TV och annat. Men vad är det den här diskussionen ska gälla egentligen? Om det finns system som inte ställer till det för sina användare men som är 99% säkra eller om piratkopiering är av godo?

Lås ett program eller spel till en enda MAC-adress. Om din licens inte är aktiverad mot denna MAC-adress så skickas ett meddelande till närmaste polis eller programvaran avaktiveras. Låt databasen över detta ligga under programvarutillverkarens kontroll där de kan kolla upp namn, adress osv. på samtliga de som har aktiverat sina licenser. När de hittar folk som har aktiverade licenser som de inte har betalat för så är det bara att klippa...
Detta är bara ett sätt, för vad gäller program och spel är det bara en fråga om resurser. Jag behöver inte gissa för att tro att flertalet aktiva i denna diskussion även är aktiva med att kopiera saker. Tänk bara på att när kopieringen blir för stor kommer antingen programmen/spelen att läggas ner eller så kommer någon form av kopieringsskydd att införas.

Json_81
Member
Medlem
1093525
November 12, 2006 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

RoadRunner wrote:
Lås ett program eller spel till en enda MAC-adress.

Och 2 dagar efter du har släppt detta kommer någon ha gjort ett hack så att inget blir låst.
Jag förstår inte vad du försöker få fram?
Vi kan ju alla slå fast att det inte finns några kopieringsskydd som inte knäcks och mjukvaran görs sedan lättillgänglig på diverse p2p o liknande.

Så frågan kvarstår, varför lägga tid och pengar på något som inte gör någon skillnad? Och dessutom kan förstöra för de som faktiskt betalar för varan.

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093528
November 12, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

RoadRunner wrote: Kostnadseffektiviteten vad gäller kopieringsskydd är ju avhängigt hur många som kopierar... ju fler som kopierar, desto kostnadseffektivare att skydda sina varor och därmed också behovet i slutändan om säkra lösningar.

Givetvis, det finns Dreambox till TV och annat. Men vad är det den här diskussionen ska gälla egentligen? Om det finns system som inte ställer till det för sina användare men som är 99% säkra eller om piratkopiering är av godo?

Lås ett program eller spel till en enda MAC-adress. Om din licens inte är aktiverad mot denna MAC-adress så skickas ett meddelande till närmaste polis eller programvaran avaktiveras. Låt databasen över detta ligga under programvarutillverkarens kontroll där de kan kolla upp namn, adress osv. på samtliga de som har aktiverat sina licenser. När de hittar folk som har aktiverade licenser som de inte har betalat för så är det bara att klippa...
Detta är bara ett sätt, för vad gäller program och spel är det bara en fråga om resurser. Jag behöver inte gissa för att tro att flertalet aktiva i denna diskussion även är aktiva med att kopiera saker. Tänk bara på att när kopieringen blir för stor kommer antingen programmen/spelen att läggas ner eller så kommer någon form av kopieringsskydd att införas.

Suck det gamla "jorden går under argumentet" igen.
Det går bra för den svenska spelbranchen, men det är en annan sak.
Kopieringen slutar inte bara för att man utvecklar ett skydd för några miljarder. Se bara på dvd-skivan, den var "omöjlig att kopiera". Ja, ellerhur, det är ju inte möjligt att ladda ner film idag. Olagligt, ja, men likväl möjligt och det görs.
Förresten, det går att byta mac adress. Nästa "oknäckbara" idé?
Dessutom att be polisen knacka på hos 1,2 miljoner svenskar? Jo lycka till (läs glöm det).

aa32
Medlem
1093529
November 12, 2006 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Återigen, frågan är inte om det blir knäckt eller inte utan att det blir svårare för den normale användaren att köra piratkopierat. Bara för att det är knäckt innebär inte att alla användare sitter och söker på nätet eller ens vill lära sig hur man ska knäcka det spelet / operativet.

Mormor Anna eller farfar Agaton kommer inte sitta att leta hacks på nätet, om det däremot kommer helt utan kopierings skydd och allt de behöver göra är att skriva in ett nummer, ja då är det ens frågan om de uppfattar att det är något fel de gör.

Microsoft har sagt från dag 1 att aktiveringen inte var tänkt att stoppa all piratkopiering utan för att försvåra för de flesta användare att köra piratkopierat och det har man garanterat lyckats med.

Att säga att skydden är meningslösa är en personlig åsikt, uppenbarligen tycker inte företagen det och Microsoft är inte på något sätt värst på detta område, bland företags programvara finns massor av märkliga lösningar som hårdvarunycklar och usb nycklar som måste stoppas in för användning av programvaran.

Json_81
Member
Medlem
1093530
November 12, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: Återigen, frågan är inte om det blir knäckt eller inte utan att det blir svårare för den normale användaren att köra piratkopierat. Bara för att det är knäckt innebär inte att alla användare sitter och söker på nätet eller ens vill lära sig hur man ska knäcka det spelet / operativet.

Mormor Anna eller farfar Agaton kommer inte sitta att leta hacks på nätet, om det däremot kommer helt utan kopierings skydd och allt de behöver göra är att skriva in ett nummer, ja då är det ens frågan om de uppfattar att det är något fel de gör.

Hur blir det svårare för hemanvändaren?
De som idag kopierar saker gör det över nätet.
Var får Anna eller Agaton de kopierade filerna ifrån? Ett anonymt brev på posten? Nej, troligen från deras 15-åriga barnbarn som vill spara dem en liten slant. Var han fått dem ifrån?

aa32
Medlem
1093533
November 12, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, nu är det som inte sagt inte så att majoriteten använder piratkopierade system, enligt det sättet att tänka borde det ju vara så.

Men, allt detta är ju bara åsikter åt båda hållen, uppenbarligen kommer företagen fortsätta med detta och även spelföretagen och de flesta verkar ju vilja ha liknande system.

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093537
November 12, 2006 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag jobbar inte med att skapa kopieringsskydd och om jag gjorde det skulle jag inte lägga upp lösningen här.
Men så här enkelt är det, att det finns lösningar som inte knäcks på det vanliga enkla sättet. De bästa lösningarna tidigare på detta har varit baserade på extra hårdvara som kopplas in, men idag kan det säkerligen gå bra att skapa en lösning som nyttjar Internet. Problemet är bara att det kostar i administration och annat att skapa dessa lösningar, om de enbart är programvarumässiga och folk kommer åt nödvändiga delar av källkod (eller "bakåtkompilerar") så är det hyfsat lätt att kopiera när väl skyddet är knäckt.

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093539
November 12, 2006 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: Återigen, frågan är inte om det blir knäckt eller inte utan att det blir svårare för den normale användaren att köra piratkopierat. Bara för att det är knäckt innebär inte att alla användare sitter och söker på nätet eller ens vill lära sig hur man ska knäcka det spelet / operativet.

Microsoft har sagt från dag 1 att aktiveringen inte var tänkt att stoppa all piratkopiering utan för att försvåra för de flesta användare att köra piratkopierat och det har man garanterat lyckats med.

Att säga att skydden är meningslösa är en personlig åsikt, uppenbarligen tycker inte företagen det och Microsoft är inte på något sätt värst på detta område, bland företags programvara finns massor av märkliga lösningar som hårdvarunycklar och usb nycklar som måste stoppas in för användning av programvaran.

Mmmm... Jo, de skyddar ju jätte länge. Ibland en hel dag...

aa32
Medlem
1093548
November 12, 2006 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr. G wrote: [quote=aa32]Återigen, frågan är inte om det blir knäckt eller inte utan att det blir svårare för den normale användaren att köra piratkopierat. Bara för att det är knäckt innebär inte att alla användare sitter och söker på nätet eller ens vill lära sig hur man ska knäcka det spelet / operativet.

Mmmm... Jo, de skyddar ju jätte länge. Ibland en hel dag...

Mmm, du missade helt poängen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 104
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL