Windows Vista säljer high-end grafikkort|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista säljer high-end grafikkort
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 23, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista väntas i alla fall indirekt få fler högpresterande grafikkort sålda genom sina höga grafiska systemkrav. I en undersökning bland Taiwanesiska grafikkortstillverkare stod det klart att merparten av dem trodde att Windows Vista skulle ge ökade intäkter på grund av en högre efterfrågan av high-end grafikkort. Windows Vistas grafiska gränssnitt kommer kräva 256MB grafikminne för att fungera optimalt och de högre grafikkraven gör att fler konsumenter blir intresserade av high-end grafikkort som bättre klarar trycket från Vista. Eftersom grafikkortstillverkarna har störst vinstmarginal på deras high-end sortiment ser man nu en ljus framtid inför lanseringen av Microsofts nästa generations operativsystem.

Källa: DigiTimes

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954060
September 23, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Men blir det någon kraft över till spel, ALLS?!

gizmo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
June 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
954067
September 23, 2005 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl just det som är en nyhet med Vista, att den "stänger av" allt onödigt när du ska spela, för att på så sätt kunna använda all kraft till spelet.

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
January 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954097
September 23, 2005 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Urk vad blotat Vista låter, jag som tyckte XP var blotat... 🙁

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954100
September 23, 2005 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Windows ska va blotat 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954107
September 23, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör win2k stuket på winXP.. funktionellt och snabbt. Orkar inte med
Glidande animerade pryttlar som hela tiden skall ha bekräftelse på sin existens.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954127
September 23, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Kör win2k stuket på winXP.. funktionellt och snabbt. Orkar inte med
Glidande animerade pryttlar som hela tiden skall ha bekräftelse på sin existens.

x2

win2k style is the shit

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954131
September 23, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Kör win2k stuket på winXP.. funktionellt och snabbt. Orkar inte med
Glidande animerade pryttlar som hela tiden skall ha bekräftelse på sin existens.

Gör redan, de är finfint 😀

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
June 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954166
September 23, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag hatar dessa operativ system som sväller över på hårddisken och kräver orimlig hårdvara.
Konstigt egentligen att Microsofts dominans fortsätter som den gör, för skulle inte Windows med Directx ha funnits så skulle formligen ett 9800pro prestera som ett 7800GTX gör idag.
Dom lurar i oss att vi måste köpa bättre hårdvara
hela tiden, men egentligen så är inte det den hela sanningen.
Jag minns bara Doom, det gick som en raket med en 486 i dos, men i och med att win95 versionen med directx kom så hade man halva prestandan.
Det vore bättre att dom skalade bort stora mängder av operativsystemet när man tex körde ett spel, det skulle spara både minne och prestanda.
Dom delar som behövdes var inkodade i spelet så att man kunde starta det utan det minnesslukande Windows.
512kb skulle helt plötsligt bli som 1GB, skulle programföretagen plötsligt få för sig att skriva koden i assembler (Det är inte många idag som inte klarar av det) istället för C++ så skulle nog möjligen 256kb bli som en 1GB.
Vi står med mycket outnyttjad kraft i burkarna pga programvaruhusens.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
954204
September 23, 2005 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista verkar ju vara bloatware långt utöver det vanliga.

Det har ett lite uppfrächat UI plagierat från apple, en ny sökfunktion, massa TCPA och DRM skräp, lite diverse förbättringar och fixar här och var mm. Inget revolutionerande som inte finns i något annat OS redan (förutom TCPA då men det slipper man ju helst) och ändå har det tagit Microsoft 5 år att utveckla eländet samt att det har fått rent löjliga systemkrav.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
954220
September 23, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Bloat var ordet som sagt. Vad jag förstått är det inte mycket som Vista ska kunna som inte Mac OS X redan kan, vad gäller GUI. Och de funktionerna klarar Mac OS X alldeles utmärkt av att köra med endast 32 MB grafikminne utan att stänga av någon finess alls (vilket också görs i praktiken - iBook). Och även om det ligger på gränsen till väl snålt om man ska ha lite större upplösning (vilket ju iBooken inte har), så har jag svårt att tänka mig att det finns någon som helst anledning att skriva någon högre siffra än 64 MB i systemkraven. Vad MS använder övriga 200 MB till kan man ju fundera över...

Avatar
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
954238
September 23, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: [quote=Ctrl]Kör win2k stuket på winXP.. funktionellt och snabbt. Orkar inte med
Glidande animerade pryttlar som hela tiden skall ha bekräftelse på sin existens.

x2
win2k style is the shit

Finns det folk som använder sig av XPs standard "look"? Dvs. med allt onödigt krimskrams etc etc.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954272
September 23, 2005 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Windows Vista verkar ju vara bloatware långt utöver det vanliga.

Det har ett lite uppfrächat UI plagierat från apple, en ny sökfunktion, massa TCPA och DRM skräp, lite diverse förbättringar och fixar här och var mm. Inget revolutionerande som inte finns i något annat OS redan (förutom TCPA då men det slipper man ju helst) och ändå har det tagit Microsoft 5 år att utveckla eländet samt att det har fått rent löjliga systemkrav.

Men jag undrar bara hur sjutton de orkar tillverka OS som kontrollerar folk så in i helsike?! Bill Gates använder väl förmodligen också Vista när de släpps. Orkar HAN sitta o dalta med allt skit som Vista erbjuder? Det tror jag knappast.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954320
September 24, 2005 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

Han har väl sin egna BG-edition! 😉

Men är det inte så att Vista ska lägga in det mesta i grafikkortet för att avlasta resten av systemet, och grafikkortet används ju ändå inte särskilt mycket i win-miljö! I så fall kommer det ju att vara en fördel och snabba upp systemet. Men håller med känns ändå som en väldigt hög siffra, vad fyller de allt med!?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954328
September 24, 2005 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Han har väl sin egna BG-edition! 😉

Men är det inte så att Vista ska lägga in det mesta i grafikkortet för att avlasta resten av systemet, och grafikkortet används ju ändå inte särskilt mycket i win-miljö! I så fall kommer det ju att vara en fördel och snabba upp systemet. Men håller med känns ändå som en väldigt hög siffra, vad fyller de allt med!?

De fyller det med en massa "nazist hålla koll på folk grejor". Hoppas Microsoft går i konkurs under min livstid.

Ten
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
954353
September 24, 2005 - 5:48 am
sp_Permalink sp_Print

söte gris man blir mörkrädd fan på pyttemjusks världsherravälde. kan inget företag göra ett op som man kan anv utan att ha nasa dator och blir kollad som ett litet barn med en tändare vilka prog man anv lagliga/olagliga osv osv.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954390
September 24, 2005 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Men köp inte då. Osx är lika bloatat. När jag fick min ibook så var det över 11gb skit på den. ominstallation och utrensning av onödigt skit direkt.

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954539
September 24, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju helt sjukt.
Skulle jag inte klara mig på mitt gf6800(med 16 pipor)
Det är ju för f#¤n ett high end kort (även om kanske det klenaste av dem men...)

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954545
September 24, 2005 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: Det är ju helt sjukt.
Skulle jag inte klara mig på mitt gf6800(med 16 pipor)
Det är ju för f#¤n ett high end kort (även om kanske det klenaste av dem men...)

Tror till och med att det blir så att min CPU hamnar på gränsen till IG när man ska köra Vista. Blir det så, säger jag farväl till gaming, och säger hej till LINUX.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954555
September 24, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: [quote=WIRN]Det är ju helt sjukt.
Skulle jag inte klara mig på mitt gf6800(med 16 pipor)
Det är ju för f#¤n ett high end kort (även om kanske det klenaste av dem men...)

Tror till och med att det blir så att min CPU hamnar på gränsen till IG när man ska köra Vista. Blir det så, säger jag farväl till gaming, och säger hej till LINUX.

Om du inte ska spela behöver du väl inte en ny dator eller? Då fungerar väl befintlig rigg med XP bra?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL