Windows Vista säljer high-end grafikkort|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista säljer high-end grafikkort
Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954585
September 24, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

MEN. <- Just det. Det lilla ordet.
Ni har inte funderat på de små möjligheterna som faktiskt kan bli till ens egen fördel (kanske inte finns några fördelar med att använda Vista själv), nämligen att om det får folk att köpa high-end-grafikkort, blir väl de rent logiskt sett billigare. Desto fler man säljer, desto billigare kan man sälja. 😉
Nu är det bara en teori, men man kan ju alltid hoppas...

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954625
September 24, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: MEN. <- Just det. Det lilla ordet.
Ni har inte funderat på de små möjligheterna som faktiskt kan bli till ens egen fördel (kanske inte finns några fördelar med att använda Vista själv), nämligen att om det får folk att köpa high-end-grafikkort, blir väl de rent logiskt sett billigare. Desto fler man säljer, desto billigare kan man sälja. 😉
Nu är det bara en teori, men man kan ju alltid hoppas...

Tror inte att det kommer någon prissänkning pga stor efterfrågan. Vore väl första gången 😉

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954634
September 24, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: MEN. <- Just det. Det lilla ordet.
Ni har inte funderat på de små möjligheterna som faktiskt kan bli till ens egen fördel (kanske inte finns några fördelar med att använda Vista själv), nämligen att om det får folk att köpa high-end-grafikkort, blir väl de rent logiskt sett billigare. Desto fler man säljer, desto billigare kan man sälja. 😉
Nu är det bara en teori, men man kan ju alltid hoppas...

Grejen är väl att om alla köper dagens high-endkort, så är de inte high-end längre. De är inte ens mid-end.
En sak som jag har funderat över i den här diskussionen är huruvida de menar att det krävs high-endkort, eller om Microsoft helt enkelt menar att minimum är de low-endkort som är utrustade med mycket minne. T.ex. X300 256Mb eller 6200TC 256Mb.

DrFx
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954885
September 25, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk innan ni snackar skit..var så jäv.. glad att dom fixar till ett helt nytt system för oss Pc spelare för ska det forstätta som det gör finns inte Pc'n kvar som spelplattform längre!

MS har tänkt till rejält och ordnar ett supersystem som fungerar extremt mycket smartare vad gäller minneshantering o allt som gör det bättre för oss gamers att utnyttja hårdvaran och det som är kanon är att dom klipper av allt gammalt skit som XD9 8 7 o.s.v för att bara koncentrera sig på ett helt nytt system som DX 10 och även om det kan svida i plånboken så är det det ända rätta för då får vi verkligen next gen grafik o allt på köpet mycket snabbare när dom inte behöver ta hänsyn till gamla skit kort som typ MX och så..all heder till MS dom har gjort det bästa så Pc Gaming all the way 🙂

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
January 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954894
September 25, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

DrFx wrote: Tänk innan ni snackar skit..var så jäv.. glad att dom fixar till ett helt nytt system för oss Pc spelare för ska det forstätta som det gör finns inte Pc'n kvar som spelplattform längre!

MS har tänkt till rejält och ordnar ett supersystem som fungerar extremt mycket smartare vad gäller minneshantering o allt som gör det bättre för oss gamers att utnyttja hårdvaran och det som är kanon är att dom klipper av allt gammalt skit som XD9 8 7 o.s.v för att bara koncentrera sig på ett helt nytt system som DX 10 och även om det kan svida i plånboken så är det det ända rätta för då får vi verkligen next gen grafik o allt på köpet mycket snabbare när dom inte behöver ta hänsyn till gamla skit kort som typ MX och så..all heder till MS dom har gjort det bästa så Pc Gaming all the way 🙂

OS för oss gamers???
Vad har du fått det ifrån?
Det är ju flera spelutvecklare som säger att det kommer bli sämre prestanda på Vista än på XP pga att dom har lagt in så dåligt stöd för open gl.

Själv är jag väll ingen riktig gamer men jag tänker nog sitta kvar ett tag på Win XP Pro och se hur det går för alla andra...

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954913
September 25, 2005 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

cyberhof wrote: [quote=DrFx]Tänk innan ni snackar skit..var så jäv.. glad att dom fixar till ett helt nytt system för oss Pc spelare för ska det forstätta som det gör finns inte Pc'n kvar som spelplattform längre!

MS har tänkt till rejält och ordnar ett supersystem som fungerar extremt mycket smartare vad gäller minneshantering o allt som gör det bättre för oss gamers att utnyttja hårdvaran och det som är kanon är att dom klipper av allt gammalt skit som XD9 8 7 o.s.v för att bara koncentrera sig på ett helt nytt system som DX 10 och även om det kan svida i plånboken så är det det ända rätta för då får vi verkligen next gen grafik o allt på köpet mycket snabbare när dom inte behöver ta hänsyn till gamla skit kort som typ MX och så..all heder till MS dom har gjort det bästa så Pc Gaming all the way 🙂

OS för oss gamers???
Vad har du fått det ifrån?
Det är ju flera spelutvecklare som säger att det kommer bli sämre prestanda på Vista än på XP pga att dom har lagt in så dåligt stöd för open gl.

Själv är jag väll ingen riktig gamer men jag tänker nog sitta kvar ett tag på Win XP Pro och se hur det går för alla andra...

Open GL. Det är väl bara Cormack som säger nåt om det. Finns dert några andra som kör opengl än ID software och de som licensierat deras motorer?

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
Member Since:
January 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954934
September 25, 2005 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det vore mycket bättre om de körde med opengl istället, så kan flera os köra spelen. Blir ruggigt mycket lättare att porta ett spel som använder opengl än dx.

Dock spelar jag inte spel och skiter i vilket de gör. Tycker inte vista verkar vara någon höjdar produkt.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954939
September 25, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: Det vore mycket bättre om de körde med opengl istället, så kan flera os köra spelen. Blir ruggigt mycket lättare att porta ett spel som använder opengl än dx.

Dock spelar jag inte spel och skiter i vilket de gör. Tycker inte vista verkar vara någon höjdar produkt.

Men det är väl upp till speltillverkarna, eller hur? Jag vet inte heller om Vista blir bra men Open gl är rejält utdöende.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954945
September 25, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: [quote=okey_sure]Det vore mycket bättre om de körde med opengl istället, så kan flera os köra spelen. Blir ruggigt mycket lättare att porta ett spel som använder opengl än dx.

Dock spelar jag inte spel och skiter i vilket de gör. Tycker inte vista verkar vara någon höjdar produkt.

Men det är väl upp till speltillverkarna, eller hur? Jag vet inte heller om Vista blir bra men Open gl är rejält utdöende.

Knappast du. OpenGl är inte beroende av spel på något vis och det är dessutom ett krossplatforms-API så det finns väldigt många som är intresserade av det.
Att stödet för OpenGl kommer vara vagt med Vista är ju ingen direkt förvåning. Det tvingar ju bara utvecklarna att göra ett val och då de flesta använder MS OS kommer de flesta att välja DX över OpenGl. Spel är ju det stora pluset MS har gentemot Linux sett till de vanliga användarna så de kommer nog knappast göra mer än de behöver där.

//Andreas

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954950
September 25, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Code Red][quote=okey_sure]Det vore mycket bättre om de körde med opengl istället, så kan flera os köra spelen. Blir ruggigt mycket lättare att porta ett spel som använder opengl än dx.

Dock spelar jag inte spel och skiter i vilket de gör. Tycker inte vista verkar vara någon höjdar produkt.

Men det är väl upp till speltillverkarna, eller hur? Jag vet inte heller om Vista blir bra men Open gl är rejält utdöende.

Knappast du. OpenGl är inte beroende av spel på något vis och det är dessutom ett krossplatforms-API så det finns väldigt många som är intresserade av det.
Att stödet för OpenGl kommer vara vagt med Vista är ju ingen direkt förvåning. Det tvingar ju bara utvecklarna att göra ett val och då de flesta använder MS OS kommer de flesta att välja DX över OpenGl. Spel är ju det stora pluset MS har gentemot Linux sett till de vanliga användarna så de kommer nog knappast göra mer än de behöver där.

//Andreas

Jag tog i lite men kan stödet för open gl vara så dåligt när det finns så mycket cad-program som använder det? MS har ju redan vunnit slaget om spelarna med direct x för 5 år sen.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954964
September 25, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: [quote=Delph1][quote=Code Red][quote=okey_sure]Det vore mycket bättre om de körde med opengl istället, så kan flera os köra spelen. Blir ruggigt mycket lättare att porta ett spel som använder opengl än dx.

Dock spelar jag inte spel och skiter i vilket de gör. Tycker inte vista verkar vara någon höjdar produkt.

Men det är väl upp till speltillverkarna, eller hur? Jag vet inte heller om Vista blir bra men Open gl är rejält utdöende.

Knappast du. OpenGl är inte beroende av spel på något vis och det är dessutom ett krossplatforms-API så det finns väldigt många som är intresserade av det.
Att stödet för OpenGl kommer vara vagt med Vista är ju ingen direkt förvåning. Det tvingar ju bara utvecklarna att göra ett val och då de flesta använder MS OS kommer de flesta att välja DX över OpenGl. Spel är ju det stora pluset MS har gentemot Linux sett till de vanliga användarna så de kommer nog knappast göra mer än de behöver där.

//Andreas

Jag tog i lite men kan stödet för open gl vara så dåligt när det finns så mycket cad-program som använder det? MS har ju redan vunnit slaget om spelarna med direct x för 5 år sen.

Stödet kan ju vara högst selektivt, men det får vi väl se.
Köra CAD i Windows känns som det tar emot lite, men visst händer det med.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL