Windows Vista sätter stopp för X-Fi drivrutiner för Linux|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista sätter stopp för X-Fi drivrutiner för Linux
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 24, 2007 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Creative har fortfarande inte lanserat någon drivrutin för sin X-Fi ljudkrets för Linux-plattformen och nu kommer ny information som tyder på att det lär dröja ett bra tag innan Linux användare får någon användning av Creatives populära ljudkrets. Creative har nämligen själva uppdaterat sin Open Source sajt med information som avslöjar att man i bästa fall kommer att släppa sin första officiella betadrivrutin under slutet av tredje kvartalet 2007. Anledningen till de evigt fördröjda Linux-drivrutinerna är enligt Creative själva ett annat operativsystem, nämligen Windows Vista. Creative har fått lägga både mer tid och resurser på drivrutinsutvecklingen för Vista än vad man från början trodde var nödvändigt, något som gjort att Linux utvecklingen blivit lidande.

Detta lär knappast göra Linux-användare mer positiva till Microsoft och deras Windows-produkter, samtidigt som det är svårt att klandra Creative som av förklarliga skäl måste koncentrera sig på den bredaste marknaden först.

Tyvärr får alltså Linux användare vänta på sina X-Fi drivrutiner tills kanske fjärde kvartalet 2007 och då det trots allt handlar om en krets som släpptes för snart 2 år sedan är det kanske lite i senaste laget.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1138970
May 24, 2007 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

hur många kan Creative ha på sin drivrutinsavdelning? 4 personer? 1 på semester, en som är sjuk, en som är föräldraledig, en som jobbar men gillar att ta rast.
hur långt ifrån sanningen är jag?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1138973
May 24, 2007 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: hur många kan Creative ha på sin drivrutinsavdelning? 4 personer? 1 på semester, en som är sjuk, en som är föräldraledig, en som jobbar men gillar att ta rast.

Absolut inte långt ifrån är jag säker på. :)R

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1138982
May 24, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte förvånad. Har Creative någonsin haft bra drivrutiner till sina ljudkort?

//Jimmy

Krux
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
1138993
May 24, 2007 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: hur många kan Creative ha på sin drivrutinsavdelning? 4 personer? 1 på semester, en som är sjuk, en som är föräldraledig, en som jobbar men gillar att ta rast.

hahaha.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1138995
May 24, 2007 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Känns ju ofattbart fånigt att skylla på Vista för att de är värdelösa på att fixa fram drivare.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1139017
May 25, 2007 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Helt otroligt vad de tar tid på sig. Vad är problemet liksom? Är det svårare att göra ljuddrivrutiner än grafikdrivrutiner? För nvidia och ati verkar ju utveckla sina tio gånger snabbare.

perzy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1139053
May 25, 2007 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Varför bry sig? Windows är ju åratal före Linux ändå.
Som serverOS är ju linux bra, men för desktop...icke.

I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1139056
May 25, 2007 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

perzy, jag bryr mig inte heller mycket om deras drivrutiner till linux, men för dom stackarna som har x-fi och kör/vill köra linux så är det ju synd om dom.

för oss andra är det också synd om då creative är så dåliga på att göra drivrutiner även för windows.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1139069
May 25, 2007 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

perzy wrote: Varför bry sig? Windows är ju åratal före Linux ändå.
Som serverOS är ju linux bra, men för desktop...icke.

Har du provat använda Linux som desktop under den senaste åren?

Jag har personligen kört det i bra många år och på senare år föredrar jag köra Linux över Windows, med ett enda undantag och det är spel.

//Andreas

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1139189
May 25, 2007 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: Jag är inte förvånad. Har Creative någonsin haft bra drivrutiner till sina ljudkort?

Aldrig haft problem faktiskt, förutom på tiden då man höll på med dos spel och fick manuellt ställa in IRQ och sådant.

SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1139211
May 26, 2007 - 6:08 am
sp_Permalink sp_Print

Haha inte direkt oväntade kommentarer här. Släpper Creative drivrutiner för tidigt får de skit. Lägger de väl ordentligt med resurser på att få fram bra drivrutiner så får de skit.

Så tråkigt förutsägbart med folk som redan har en åsikt om ett företag och därefter läser allt som fan läser bibeln.

Tar inte upp något annat till diskussion men... gäsp...

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
1139219
May 26, 2007 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Krux wrote: [quote=Poontus]hur många kan Creative ha på sin drivrutinsavdelning? 4 personer? 1 på semester, en som är sjuk, en som är föräldraledig, en som jobbar men gillar att ta rast.

hahaha.

I'm with stupid!

perzy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1140382
May 31, 2007 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: perzy, jag bryr mig inte heller mycket om deras drivrutiner till linux, men för dom stackarna som har x-fi och kör/vill köra linux så är det ju synd om dom.

för oss andra är det också synd om då creative är så dåliga på att göra drivrutiner även för windows.

Jo, och jag är medkännande med dem. Men jag är lite trött på alla som lovprisar Linux. Linux som kärna är ju världsklass men GNU/Linux som desktopsystem är ju nåt helt annat.
Att man inte kan spela spel är ju inget som kommer fixas snart. Det beror ju på hela arkitekturen.

I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1140385
May 31, 2007 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

perzy wrote: [quote=Poontus]perzy, jag bryr mig inte heller mycket om deras drivrutiner till linux, men för dom stackarna som har x-fi och kör/vill köra linux så är det ju synd om dom.

Jo, och jag är medkännande med dem. Men jag är lite trött på alla som lovprisar Linux. Linux som kärna är ju världsklass men GNU/Linux som desktopsystem är ju nåt helt annat.
Att man inte kan spela spel är ju inget som kommer fixas snart. Det beror ju på hela arkitekturen.

Nja OpenGl är alldeles utmärkt för spel och NVIDIA har bra drivrutiner, AT I har ju samtidigt lovat börja skärpa sig ett snäpp till nu.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 188
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL