April 17, 2005
Windows Vista kommer bli ett osedvanligt krävande operativsystem, det är något de flesta redan tagit till sig och något Microsoft redan indikerat tidigare. Nu har man dock släppt lite mer detaljerade uppgifter kring vilka krav det handlar om, och det är inte direkt några klena rekommendationer man lägger fram. Kort och gott ska man gärna ha ett PCI Express grafikkort med 256MB minne, 2GB DDR3-ramminne och en SATA 2-baserad hårddisk med NCQ-stöd. Med andra ord verkar det som att hårdvarutillverkarna kommer få en extra julafton när Microsoft lanserar Windows Vista och även om man klarar sig med "sämre" hårdvara än det ovan nämnda känns det lite illavarslande att rekommendationerna faktiskt kommer direkt från Microsoft.
Detta är rekommenderade specs, med andra ord är det detta som krävs för att få en optimal upplevelse. Det går ju säkerligen att få det att gå bättre, men allt är relativt.
Minimikraven lär vi nog inte få se direkt specificerade på ett tag. Blir nog svårare att spika dem så här tidigt.
Tekniknörd som gillar att träna.
December 25, 2000
nXsty wrote: Vad sysslar microsoft med egentligen? Jag undrar vad vista kommer inehålla som är så otroligt krävande. Mac OS X Tiger som redan idag inehåller ungefär samma prylar körs ju acceptabelt på en G4:a på runt 500 med 256mb ram.
Det är normal (microsoft) mjukvaruutveckling. När du äntligen investerat i den nya datorn som är 20x snabbare än din gamla så märker du inte någon skillnad eftersom alla nya program har blivit 20x mera krävande (utan att du noterar några skillnader som t.ex. nya funktioner).
Tacka vet jag t.ex. Linux där man märker att ens dator är 3x så snabb som den man köpte år 2000.
February 5, 2005
Ja, lite underligt är det ju särskilt med tanke på att man skulle avlasta det grafiska till grafikkortet istället.
Om nu Gabe Newel har rätt så ser det inte bra ut för vista, inga nya eller bra saker som spelutvecklare kan använda men mer prestandahungrigt så det blir mindre kvar till att driva själva spelet!
Hur tusan har de kodat programen som medföljer om man behöver 2Gb minne för normal användning!?
February 12, 2003
Black_light wrote: E de helt dumma i huvet eller? Asså visar billyboy sitt nylle i sverige så ska ja bli kriminell på direkten fan! jag rekommenderar också att alla går över till LINUX, bara för att reta skiten ur MS 😀
EDIT:Vilket år gissar ni på att XP blir helt omodernt förresten?
Wow, fan...:roll:
Du tror m$ bryr sig om du byter till Linux?
För min del blir det nog ett steg "bakåt" till W2K, inte provat det än, och är inget direkt fan av WXP heller.
Aldrig att jag kommer klara av Vista...
December 25, 2000
Mean Machine wrote: [quote=Black_light]E de helt dumma i huvet eller? Asså visar billyboy sitt nylle i sverige så ska ja bli kriminell på direkten fan! jag rekommenderar också att alla går över till LINUX, bara för att reta skiten ur MS 😀
EDIT:Vilket år gissar ni på att XP blir helt omodernt förresten?
Wow, fan...:roll:
Du tror m$ bryr sig om du byter till Linux?
För min del blir det nog ett steg "bakåt" till W2K, inte provat det än, och är inget direkt fan av WXP heller.
Aldrig att jag kommer klara av Vista...
Menar du seriöst att du tänker byta till något som Microsoft slutat släppa annat än kritiska patchar till (om jag inte kommer ihåg fel) och som när Vista nu äntligen kommer antagligen kommer att stödas ungefär lika bra som Windows95 av dina drivrutiner.
Och klart Microsoft bryr sig, för varje person som går över till Linux istället för Vista är mindre pengar och mindre marknadsandelar till Microsoft. Inte för att de kommer att gå i konkurs för att just du byter men om du byter och sedan får din arbetsplats att byta för att du tycker det fungerar så bra, då börjar Microsoft tappa marknadsandelar.
February 12, 2003
ViU wrote: Menar du seriöst att du tänker byta till något som Microsoft slutat släppa annat än kritiska patchar till (om jag inte kommer ihåg fel) och som när Vista nu äntligen kommer antagligen kommer att stödas ungefär lika bra som Windows95 av dina drivrutiner.
Och klart Microsoft bryr sig, för varje person som går över till Linux istället för Vista är mindre pengar och mindre marknadsandelar till Microsoft. Inte för att de kommer att gå i konkurs för att just du byter men om du byter och sedan får din arbetsplats att byta för att du tycker det fungerar så bra, då börjar Microsoft tappa marknadsandelar.
Kanske inte kommer byta till W2K, men jag kommer knappast ha råd att klara av Vista, direkt till en början iaf. Blir väl Linux eller nånting, nån gång.
February 6, 2004
För att göra saken ännu värre läste jag en artikel härom dagen (tror det var på Computer Sweden, orkar inte leta just nu) lyfter fram ännu ett viktigt krav. Tydligen kommer det att krävas en speciell teknik (med stöd för kopieringsskydd) för att ge en bra skärpa vid filmvisning. Skärmar som inte stödjer den tekniken kommer att visa en bild med lägre upplösning. Artikeln förklarade även att det t.o.m. bland de dyra "lyx-skärmarna" och projektorer inte fanns många med det stödet. Så där är ännu en sak man måste köpa.
Jag tror inte Vista blir något för mig, verkar vara enbart för de med pengar att strö runt sig och samtidigt har intresse för att skaffa ett OS som låser in dig fullständigt. Har precis gett mig på linux efter ett helt liv i Windows (26år) och det känns mer och mer som ett självklart framtida val att lämna MS bakom sig. Jag hoppas bara mina favoritprogram (läs Adobe's utbud) lanseras på stark och bra front även där.
November 27, 2003
The_Mayhem wrote: För att göra saken ännu värre läste jag en artikel härom dagen (tror det var på Computer Sweden, orkar inte leta just nu) lyfter fram ännu ett viktigt krav. Tydligen kommer det att krävas en speciell teknik (med stöd för kopieringsskydd) för att ge en bra skärpa vid filmvisning. Skärmar som inte stödjer den tekniken kommer att visa en bild med lägre upplösning. Artikeln förklarade även att det t.o.m. bland de dyra "lyx-skärmarna" och projektorer inte fanns många med det stödet. Så där är ännu en sak man måste köpa.
Jag tror inte Vista blir något för mig, verkar vara enbart för de med pengar att strö runt sig och samtidigt har intresse för att skaffa ett OS som låser in dig fullständigt. Har precis gett mig på linux efter ett helt liv i Windows (26år) och det känns mer och mer som ett självklart framtida val att lämna MS bakom sig. Jag hoppas bara mina favoritprogram (läs Adobe's utbud) lanseras på stark och bra front även där.
Jag gissar att det är HDCP du syftar på som vi rapporterade om här?
https://www.nordichardware.se/.....38;id=7968
//Andreas
February 6, 2004
Delph1 wrote: [quote=The_Mayhem]För att göra saken ännu värre läste jag en artikel härom dagen (tror det var på Computer Sweden, orkar inte leta just nu) lyfter fram ännu ett viktigt krav. Tydligen kommer det att krävas en speciell teknik (med stöd för kopieringsskydd) för att ge en bra skärpa vid filmvisning. Skärmar som inte stödjer den tekniken kommer att visa en bild med lägre upplösning. Artikeln förklarade även att det t.o.m. bland de dyra "lyx-skärmarna" och projektorer inte fanns många med det stödet. Så där är ännu en sak man måste köpa.
Jag gissar att det är HDCP du syftar på som vi rapporterade om här?
https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=7968
//Andreas
Jomenprecis! Men jag läste det på ett annat ställe... ska givetvis kasta mig över NHs artikel nu 🙂
1 Guest(s)