Windows Vista - Slavdrivare för din hårdvara|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista - Slavdrivare för din hårdvara
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2005 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista kommer bli ett osedvanligt krävande operativsystem, det är något de flesta redan tagit till sig och något Microsoft redan indikerat tidigare. Nu har man dock släppt lite mer detaljerade uppgifter kring vilka krav det handlar om, och det är inte direkt några klena rekommendationer man lägger fram. Kort och gott ska man gärna ha ett PCI Express grafikkort med 256MB minne, 2GB DDR3-ramminne och en SATA 2-baserad hårddisk med NCQ-stöd. Med andra ord verkar det som att hårdvarutillverkarna kommer få en extra julafton när Microsoft lanserar Windows Vista och även om man klarar sig med "sämre" hårdvara än det ovan nämnda känns det lite illavarslande att rekommendationerna faktiskt kommer direkt från Microsoft.

:: Läs mer om Windows Vistas hårdvarukrav

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
947274
September 7, 2005 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

omg... linux for teh win!..... iallafall för att det inte är lika krävande.. 😛

är detta specs för att windows ska flyta på som bäst eller så att det flyter någorlunda?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
947281
September 7, 2005 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

Detta är rekommenderade specs, med andra ord är det detta som krävs för att få en optimal upplevelse. Det går ju säkerligen att få det att gå bättre, men allt är relativt.

Minimikraven lär vi nog inte få se direkt specificerade på ett tag. Blir nog svårare att spika dem så här tidigt.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
947291
September 7, 2005 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Vad sysslar microsoft med egentligen? Jag undrar vad vista kommer inehålla som är så otroligt krävande. Mac OS X Tiger som redan idag inehåller ungefär samma prylar körs ju acceptabelt på en G4:a på runt 500 med 256mb ram.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
947314
September 7, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Vad sysslar microsoft med egentligen? Jag undrar vad vista kommer inehålla som är så otroligt krävande. Mac OS X Tiger som redan idag inehåller ungefär samma prylar körs ju acceptabelt på en G4:a på runt 500 med 256mb ram.

Det är normal (microsoft) mjukvaruutveckling. När du äntligen investerat i den nya datorn som är 20x snabbare än din gamla så märker du inte någon skillnad eftersom alla nya program har blivit 20x mera krävande (utan att du noterar några skillnader som t.ex. nya funktioner).

Tacka vet jag t.ex. Linux där man märker att ens dator är 3x så snabb som den man köpte år 2000.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
947342
September 7, 2005 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

E de helt dumma i huvet eller? Asså visar billyboy sitt nylle i sverige så ska ja bli kriminell på direkten fan! jag rekommenderar också att alla går över till LINUX, bara för att reta skiten ur MS 😀

EDIT:Vilket år gissar ni på att XP blir helt omodernt förresten?

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
947345
September 7, 2005 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, lite underligt är det ju särskilt med tanke på att man skulle avlasta det grafiska till grafikkortet istället.
Om nu Gabe Newel har rätt så ser det inte bra ut för vista, inga nya eller bra saker som spelutvecklare kan använda men mer prestandahungrigt så det blir mindre kvar till att driva själva spelet!

Hur tusan har de kodat programen som medföljer om man behöver 2Gb minne för normal användning!?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
947348
September 7, 2005 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote:

Hur tusan har de kodat programen som medföljer om man behöver 2Gb minne för normal användning!?

Dåligt som fan skulle jag gissa. Till och med min syrra skulle kunna skriva bättre program!

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
947931
September 8, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

"But RAM is now so cheap, it's hardly an issue."

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947965
September 8, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: E de helt dumma i huvet eller? Asså visar billyboy sitt nylle i sverige så ska ja bli kriminell på direkten fan! jag rekommenderar också att alla går över till LINUX, bara för att reta skiten ur MS 😀

EDIT:Vilket år gissar ni på att XP blir helt omodernt förresten?

Wow, fan...:roll:
Du tror m$ bryr sig om du byter till Linux?
För min del blir det nog ett steg "bakåt" till W2K, inte provat det än, och är inget direkt fan av WXP heller.
Aldrig att jag kommer klara av Vista...

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948266
September 9, 2005 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

win2k håller länge till 😉

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
948267
September 9, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Black_light]E de helt dumma i huvet eller? Asså visar billyboy sitt nylle i sverige så ska ja bli kriminell på direkten fan! jag rekommenderar också att alla går över till LINUX, bara för att reta skiten ur MS 😀

EDIT:Vilket år gissar ni på att XP blir helt omodernt förresten?

Wow, fan...:roll:
Du tror m$ bryr sig om du byter till Linux?
För min del blir det nog ett steg "bakåt" till W2K, inte provat det än, och är inget direkt fan av WXP heller.
Aldrig att jag kommer klara av Vista...

Menar du seriöst att du tänker byta till något som Microsoft slutat släppa annat än kritiska patchar till (om jag inte kommer ihåg fel) och som när Vista nu äntligen kommer antagligen kommer att stödas ungefär lika bra som Windows95 av dina drivrutiner.

Och klart Microsoft bryr sig, för varje person som går över till Linux istället för Vista är mindre pengar och mindre marknadsandelar till Microsoft. Inte för att de kommer att gå i konkurs för att just du byter men om du byter och sedan får din arbetsplats att byta för att du tycker det fungerar så bra, då börjar Microsoft tappa marknadsandelar.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948278
September 9, 2005 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Menar du seriöst att du tänker byta till något som Microsoft slutat släppa annat än kritiska patchar till (om jag inte kommer ihåg fel) och som när Vista nu äntligen kommer antagligen kommer att stödas ungefär lika bra som Windows95 av dina drivrutiner.

Och klart Microsoft bryr sig, för varje person som går över till Linux istället för Vista är mindre pengar och mindre marknadsandelar till Microsoft. Inte för att de kommer att gå i konkurs för att just du byter men om du byter och sedan får din arbetsplats att byta för att du tycker det fungerar så bra, då börjar Microsoft tappa marknadsandelar.

Kanske inte kommer byta till W2K, men jag kommer knappast ha råd att klara av Vista, direkt till en början iaf. Blir väl Linux eller nånting, nån gång.

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
Member Since:
February 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
948318
September 9, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

För att göra saken ännu värre läste jag en artikel härom dagen (tror det var på Computer Sweden, orkar inte leta just nu) lyfter fram ännu ett viktigt krav. Tydligen kommer det att krävas en speciell teknik (med stöd för kopieringsskydd) för att ge en bra skärpa vid filmvisning. Skärmar som inte stödjer den tekniken kommer att visa en bild med lägre upplösning. Artikeln förklarade även att det t.o.m. bland de dyra "lyx-skärmarna" och projektorer inte fanns många med det stödet. Så där är ännu en sak man måste köpa.

Jag tror inte Vista blir något för mig, verkar vara enbart för de med pengar att strö runt sig och samtidigt har intresse för att skaffa ett OS som låser in dig fullständigt. Har precis gett mig på linux efter ett helt liv i Windows (26år) och det känns mer och mer som ett självklart framtida val att lämna MS bakom sig. Jag hoppas bara mina favoritprogram (läs Adobe's utbud) lanseras på stark och bra front även där.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948355
September 9, 2005 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: För att göra saken ännu värre läste jag en artikel härom dagen (tror det var på Computer Sweden, orkar inte leta just nu) lyfter fram ännu ett viktigt krav. Tydligen kommer det att krävas en speciell teknik (med stöd för kopieringsskydd) för att ge en bra skärpa vid filmvisning. Skärmar som inte stödjer den tekniken kommer att visa en bild med lägre upplösning. Artikeln förklarade även att det t.o.m. bland de dyra "lyx-skärmarna" och projektorer inte fanns många med det stödet. Så där är ännu en sak man måste köpa.

Jag tror inte Vista blir något för mig, verkar vara enbart för de med pengar att strö runt sig och samtidigt har intresse för att skaffa ett OS som låser in dig fullständigt. Har precis gett mig på linux efter ett helt liv i Windows (26år) och det känns mer och mer som ett självklart framtida val att lämna MS bakom sig. Jag hoppas bara mina favoritprogram (läs Adobe's utbud) lanseras på stark och bra front även där.

Jag gissar att det är HDCP du syftar på som vi rapporterade om här?
https://www.nordichardware.se/.....38;id=7968

//Andreas

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
948358
September 9, 2005 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir att köpa ett nvidia kort och dra in slackware igen.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
948379
September 9, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

haha wtf? 2GB DDR3? DDR3? vad ska man ha för processor(er) då? 2x4800+?

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
Member Since:
February 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
948471
September 9, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=The_Mayhem]För att göra saken ännu värre läste jag en artikel härom dagen (tror det var på Computer Sweden, orkar inte leta just nu) lyfter fram ännu ett viktigt krav. Tydligen kommer det att krävas en speciell teknik (med stöd för kopieringsskydd) för att ge en bra skärpa vid filmvisning. Skärmar som inte stödjer den tekniken kommer att visa en bild med lägre upplösning. Artikeln förklarade även att det t.o.m. bland de dyra "lyx-skärmarna" och projektorer inte fanns många med det stödet. Så där är ännu en sak man måste köpa.

Jag tror inte Vista blir något för mig, verkar vara enbart för de med pengar att strö runt sig och samtidigt har intresse för att skaffa ett OS som låser in dig fullständigt. Har precis gett mig på linux efter ett helt liv i Windows (26år) och det känns mer och mer som ett självklart framtida val att lämna MS bakom sig. Jag hoppas bara mina favoritprogram (läs Adobe's utbud) lanseras på stark och bra front även där.

Jag gissar att det är HDCP du syftar på som vi rapporterade om här?
https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=7968

//Andreas

Jomenprecis! Men jag läste det på ett annat ställe... ska givetvis kasta mig över NHs artikel nu 🙂

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
948480
September 10, 2005 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: haha wtf? 2GB DDR3? DDR3? vad ska man ha för processor(er) då? 2x4800+?

För att betala extra :arg: 👿

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
948654
September 10, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns DDR3 ens idag?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL