May 1, 2005
Delph1 wrote: [quote=Black_light][quote=Delph1][quote=Black_light]Finns DDR3 ens idag?
Det används främst på grafikkort.
//Andreas
Främst.. Men finns de som riktiga RAM moduler också?
Inte vad jag sett.
//Andreas
Hömmm, så va är det då de menar med att man ska ha 2Gb DDR3 ? har de oavsiktligt avslöjat kommande RAM tekniker eller?
March 11, 2003
Grabbar, ni pratar om ett opertivsystem som ligger minst 1 år in i framtiden. För ett år sedan var det knappast någon som hade mer än 512Mb i sin maskin. Idag är 1Gb mer eller mindre minimum, och många börjar köra med 2Gb. När det kommer till grafikkortet, så är ju redan 256Mb nästan standard idag, så det är väl inte heller någon överaskning, direkt.
November 27, 2003
Gilgamesh wrote: DDR3 RAM minnen tror jag e under utveckling..har läst nånstans (kommer inte ihåg) att Samsung skulle släppa sådana minnen i början eller i mitten av 2006...?
Jag har inte hört några planer från Intel att börja använda detta och AMD har ju inte ens kommit med DDR2-stöd ännu utan kommer med det först i vår.
denstore wrote: Grabbar, ni pratar om ett opertivsystem som ligger minst 1 år in i framtiden. För ett år sedan var det knappast någon som hade mer än 512Mb i sin maskin. Idag är 1Gb mer eller mindre minimum, och många börjar köra med 2Gb. När det kommer till grafikkortet, så är ju redan 256Mb nästan standard idag, så det är väl inte heller någon överaskning, direkt.
Se vad jag skrev ovan.
2GB RAM är nog inget problem men att säga 2GB DDR3 så känns det verkligen som om killarna tappat lite verklighetsförankring.
//Andreas
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1] Se vad jag skrev ovan.
2GB RAM är nog inget problem men att säga 2GB DDR3 så känns det verkligen som om killarna tappat lite verklighetsförankring.//Andreas
Vem vet, kanske Intel kör med DDR3 till nästa höst. Det skulle inte förvåna mig.
Nej inte mig heller egentligen, men det innebär ju att man måste investera i minst i nya minnen och nytt moderkort.
Ett väldigt konstigt krav för att ens nå upp till minimi.
Kan inte tänkte mig att 2GB DDR3 och nytt moderkort kan bli speciellt billigt heller då de är helt nya.
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Nej inte mig heller egentligen, men det innebär ju att man måste investera i minst i nya minnen och nytt moderkort.
Kan inte tänkte mig att 2GB DDR3 och nytt moderkort kan bli speciellt billigt heller då de är helt nya.
Fast det har ju aldrig varit tal om att det skulle vara minimikrav med 2Gb DDR3.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1] Nej inte mig heller egentligen, men det innebär ju att man måste investera i minst i nya minnen och nytt moderkort.
Fast det har ju aldrig varit tal om att det skulle vara minimikrav med 2Gb DDR3.
Det står i artikeln för att det ska flyta bra kommer du behöva det så jag tolkar det som minimikrav iaf.
EDIT:
Du får ursäkta min pessismistika, men att det ska fungera med 512MB ser jag inte som något direkt lovande.
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1] Nej inte mig heller egentligen, men det innebär ju att man måste investera i minst i nya minnen och nytt moderkort.
Det står i artikeln för att det ska flyta bra kommer du behöva det så jag tolkar det som minimikrav iaf.
//Andreas
Det är ju inte riktigt vad som står i artikeln. Han säger att det är minneskrävande, och att man behöver mins dubbelt så mycket minne som i XP. 512Mb+ får XP att flyga, enligt honom, och 2Gb kommer att göra samma sak för Vista. Att han säger DDR3 är väl bara för att poängtera att man inte skall förvänta sig att 2Gb PC2100 skall ge den prestandaökning som folk kanske vill tro, men så är det ju alltid med nya grejer.
Överhuvudtaget känns det mest som plattityder, då han säger saker som att mycket minne är bra, dual-core kommer att hjälpa till, ett kraftigt grafikkort är inte fel.
Frågan är väl om hur pass mycket av DRM-skräpet vi kommer att få med Vista, men i slutändan är det nog något som vi får räkna med. När det gäller MS, så är det vårat eget fel. När folk är snåla nog att inte betala för ett operativsystem, som de använder i 3-4 år, men samtidigt kan hosta upp samma summa, eller mer för grafikkort en gång om året, så finns det ingen anledning att gnälla. Piratkopieringen har börjat kosta företagen så mycket att det faktiskt lönar sig att stoppa det nu.
Intressantast är väl om detta kommer att öppna för nya system, som inte är X86 eller Mac. Personligen hoppas jag på att något kinesiskt underverk skall dyka upp. De har en gigantisk marknad, och de är nog inte särskilt intresserade av att västvärlden tar kommandot helt över mjuk och hårdvaruutvecklingen.
November 27, 2003
denstore wrote: Det är ju inte riktigt vad som står i artikeln. Han säger att det är minneskrävande, och att man behöver mins dubbelt så mycket minne som i XP. 512Mb+ får XP att flyga, enligt honom, och 2Gb kommer att göra samma sak för Vista. Att han säger DDR3 är väl bara för att poängtera att man inte skall förvänta sig att 2Gb PC2100 skall ge den prestandaökning som folk kanske vill tro, men så är det ju alltid med nya grejer.
Överhuvudtaget känns det mest som plattityder, då han säger saker som att mycket minne är bra, dual-core kommer att hjälpa till, ett kraftigt grafikkort är inte fel.
Frågan är väl om hur pass mycket av DRM-skräpet vi kommer att få med Vista, men i slutändan är det nog något som vi får räkna med. När det gäller MS, så är det vårat eget fel. När folk är snåla nog att inte betala för ett operativsystem, som de använder i 3-4 år, men samtidigt kan hosta upp samma summa, eller mer för grafikkort en gång om året, så finns det ingen anledning att gnälla. Piratkopieringen har börjat kosta företagen så mycket att det faktiskt lönar sig att stoppa det nu.
Intressantast är väl om detta kommer att öppna för nya system, som inte är X86 eller Mac. Personligen hoppas jag på att något kinesiskt underverk skall dyka upp. De har en gigantisk marknad, och de är nog inte särskilt intresserade av att västvärlden tar kommandot helt över mjuk och hårdvaruutvecklingen.
Tycker fortfarande att det varit smartare att poängtera att det gäller DDR2 eller DDR400, om det nu räcker. DDR3 känns taget från luften som sagt och att hålla på med sådant ger inget vidare intryck.
Jag har aldrig gillat antydningar speciellt inte MSs då de visat sig vara ganska taskiga på att göra uppskattningar tidigare.
Vad gäller DRM så verkar även det få konsekvenser för hårdvaran bara en sådan sak som HDCP kommer ju göra livet surt för alla som vill använda TV-ut funktionen. Surt för den som då gjort backup på sina filmer.
Mac och *nix kommer väl se en uppgång, förhoppningsvis om de nu inte blir hämmade, speciellt *nix, av DRM-krav eller annat liknande.
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Mac och *nix kommer väl se en uppgång, förhoppningsvis om de nu inte blir hämmade, speciellt *nix, av DRM-krav eller annat liknande.
Poängen är ju att du inte kan starta ett icke-certifierat system på hårdvara anpassad för DRM. Alltså är *nix att glömma, om man inte kör med distar som har pröjsat licens och applicerat DRM.
Apple är ju också med i samarbetet runt DRM, så inte heller den vägen kommer det att gå. Det är bara att inse, vi är fast med det.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1] Mac och *nix kommer väl se en uppgång, förhoppningsvis om de nu inte blir hämmade, speciellt *nix, av DRM-krav eller annat liknande.
Poängen är ju att du inte kan starta ett icke-certifierat system på hårdvara anpassad för DRM. Alltså är *nix att glömma, om man inte kör med distar som har pröjsat licens och applicerat DRM.
Apple är ju också med i samarbetet runt DRM, så inte heller den vägen kommer det att gå. Det är bara att inse, vi är fast med det.
Vågar hoppas att vi kommer se en lösning på detta annars så lägger jag ner datorer.
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Vågar hoppas att vi kommer se en lösning på detta annars så lägger jag ner datorer.
Det kommer nog tyvärr inte att komma. I alla fall inte till PC eller Mac som vi känner det idag. Möjligtvis om en helt utomstående producent, som mitt exempel med Kina, men annars är detta framtiden.
May 1, 2005
Delph1 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1] Mac och *nix kommer väl se en uppgång, förhoppningsvis om de nu inte blir hämmade, speciellt *nix, av DRM-krav eller annat liknande.
//Andreas
Jag med. Tror detta är början till undergången för datorentusiastvärlden osv. Hårdvaru, samt mjukvarutillverkarna har blivit allt för kontrollfreakiga. Så om man nu inte vill vara kontrollerad som ett får av en vallhund så ska man nog ta o lägga av med datorer om cirka 4 år tror jag. OM det nu inte blir så att nån dator"hjälte" dyker upp och räddar oss alla...
1 Guest(s)