April 17, 2005
Windows Vista kommer som vi tidigare rapporterat införa nya systemkrav för Microsofts operativsystem, inte bara grafisk för det nya Aero-gränssnittet utan även sett till ramminne har de nämnda rekommendationerna varit höga. De flesta har kanske hoppats på att detta varit en överdrift, tyvärr verkar inte så vara fallet då man nu på The Inquirer rapporterar att Windows Vista slukar runt 800MB enbart i viloläge. Det är en källa som sett Vistas Beta 2 build 53xx som meddelat detta och även bifogat en skärmdump. Om detta stämmer verkar Windows Vista kräva runt tre gånger så mycket ramminne som Windows XP och 1GB ramminne verkar vara ett minimum för Vista-system.
March 9, 2006
Uhm är det bara jag som ser Physical memory: 1047488 och Available: 643248 alltså av 1 Gig ram har killen nästan 650 mb ledigt??? Jag ser att pagefilen ligger på 820 mb, men det betyder ju inte att den drar 820 mb av minnet ju. Vista kanske bara swappar lite mera till hårddisken. Min pagefil ligger dock på häften av det där just nu.
Iaf om jag läser det där fel så drar det inte mer än mitt Windows XP SP2, och det enda jag har igång är Sygate Personal Firewall, Firewfox och CLI.exe (Catalyst).
Gambit: Du har helt rätt, det där ser lite skumt ut. Tänkte inte på att granska skärmdumpen ordentligt..
800MB pagefil är som sagt var inget överdrivet direkt.
Tekniknörd som gillar att träna.
February 5, 2005
800mb ram hade väl kunat vara ok om det användes på så vis att mycket man behövde låg i ramen, så det går fortare att starta program osv, då skulle jag kunna lägga 800mb på det, men det ska användas till nåt vettigt.
Nu verkar det ju dock inte som det drog 800mb, men ändå 😉
October 19, 2005
1 Guest(s)