Windows Vistas säkerhetsfunktioner|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vistas säkerhetsfunktioner
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 8, 2005 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista är utan tvekan Microsoft mest säkerhetsinriktade operativsystem någonsin och hela Vistas basarkitektur är byggd för att göra operativsystemet så säkert som möjligt. På Znet har man skrivit en artikel där man går igenom en del av de nya säkerhetsfunktioner vi kommer se i Windows Vista. Bland annat en liknande användarhantering som idag återfinns i Linux och Mac OS X. I grund och botten handlar det om att sätta kraftiga restriktioner på kritiska delar av operativsystemet, även Internet Explorer 7.0 kommer ha begränsad frihet för att öka säkerheten. Vista kommer säkerligen vara betydligt säkrare än Windows XP, något som kanske inte är någon större bedrift, men samtidigt ska det bli intressant att se hur MS löser användarvänligheten i Vista.

:: Läs mer om Vistas säkerhetsfunktioner på Znet

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
960498
October 8, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ända Vista är, är irriterande, ett stor blandning av många andra OS, fult och till sist för "säkert". Man kan ju knappt göra nått.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
960638
October 8, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

"Den här gånger är det säkert! Vi lovar!" har man ju hört ett antal gånger från Microsofts sida.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
960655
October 8, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas att det blir säkert men inte på bekostnad av den personliga integriteten (drm/tcpa etc).

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
960656
October 8, 2005 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Hoppas att det blir säkert men inte på bekostnad av den personliga integriteten (drm/tcpa etc).

Det blir säkert....helt säkert. Jag lovar.

Du kommer inte ens ut på nätet ska du se. 😉

Avatar
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
Member Since:
February 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
960739
October 9, 2005 - 2:49 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Code Red]Hoppas att det blir säkert men inte på bekostnad av den personliga integriteten (drm/tcpa etc).

Det blir säkert....helt säkert. Jag lovar.

Du kommer inte ens ut på nätet ska du se. 😉

HA HA äntligen ett vettigt svar *ASG* Mmmmmmm tog ett bra tag för XP innan de började funka som de skulle.... VISTA kommer nog ha en hög med fel i början med....

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
960749
October 9, 2005 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

SoundHead wrote: [quote=skiroy][quote=Code Red]Hoppas att det blir säkert men inte på bekostnad av den personliga integriteten (drm/tcpa etc).

Det blir säkert....helt säkert. Jag lovar.

Du kommer inte ens ut på nätet ska du se. 😉

HA HA äntligen ett vettigt svar *ASG* Mmmmmmm tog ett bra tag för XP innan de började funka som de skulle.... VISTA kommer nog ha en hög med fel i början med....

Vad gör ni med era datorer för jag har kört XP sen beta 2 och aldrig haft problem. Bara med tredjepartsprogram. Jag tror ni blandar ihop det med windows 98.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
960762
October 9, 2005 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

"Those who don't know Unix are doomed to reinvent it... poorly" - gammalt ordspråk

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
960779
October 9, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: [quote=SoundHead][quote=skiroy][quote=Code Red]Hoppas att det blir säkert men inte på bekostnad av den personliga integriteten (drm/tcpa etc).

Det blir säkert....helt säkert. Jag lovar.

Du kommer inte ens ut på nätet ska du se. 😉

HA HA äntligen ett vettigt svar *ASG* Mmmmmmm tog ett bra tag för XP innan de började funka som de skulle.... VISTA kommer nog ha en hög med fel i början med....

Vad gör ni med era datorer för jag har kört XP sen beta 2 och aldrig haft problem. Bara med tredjepartsprogram. Jag tror ni blandar ihop det med windows 98.

Och jag kör fortfarande SP1, har gjort det sedan det kom ut. Pappas externa brandvägg(ar) funkar perfekt, men han har också kontroll över allt :p Så de finns inte så mycket personlig integritet hos mig heller 🙂

Balthazar
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
961133
October 10, 2005 - 1:43 am
sp_Permalink sp_Print

Byt ut Vista mot XP och XP mot 98 i den artikeln och jag får någon sorts kuslig déjà vu-känsla....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL