Windows vs Linux - testat av Microsoft|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows vs Linux - testat av Microsoft
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2006 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Linux påstås att man ska kunna köra på i stort sett vad som helst. Något som givetvis är en riktig nagel i ögat på Microsoft då deras operativsystem har rykte om sig att vara allt från lättkört. Nu har man helt enkelt bestämt sig hos Microsoft för att undersöka hur sant det förstnämnda verkligen är. Dock har man gjort det under vissa bestämda premisser: Man har endast använt de stora, kommersiella distributionerna och man kör alla test out-of-the-box. Deras resultat visar föga förvånande att Windows XP och 2003 fungerar precis lika bra som Linux när det gäller att välja OS för en äldre dator. Givetvis under förutsättning att man är relativt okunnig om hur man optimerar en Linux-distribution.

:: Läs vidare på eweek om Microsofts test

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1000904
January 9, 2006 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

hahahahahh!!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1000908
January 9, 2006 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste detta först, men ansåg att det fanns ett visst nyhetvärde i det.

Microsoft sitter och säger indirekt: "Så länge man är totalt okunnig så fungerar Windows lika bra som Linux"

//Andreas

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1000912
January 9, 2006 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror ju helt på vad man ska använda den till. Ett linux-system kan ju köras på en 486:a och har då iaf samma funktioner som tex. win 2003 server men som desktop gör sig nog nåt gammalt windows bättre. Fast gäller det nån speciel enhet typ en handdator eller dyligt så går det nog att skala ner och optimera ett linux-system bra mkt mer än windows.

Sen verkar microsoft fullständigt ha bortsett från att windows inte går att köra på något annat än x86 medan linux stöder en bred rad arkitekturer.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1000927
January 9, 2006 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker man ska tillägga att köpa en WINXp Verre för 3-4k (retail) till en gammal dator när linux är gratis känns föga motiverat.

Tycker att MS snackar skit om sig själva med "win är lika bra som linux". Om dom nu är lika bra varför ska man betala 3-4K?!

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
Member Since:
November 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1000933
January 9, 2006 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

öö, tycker det är helt fel om ett företag försöker jämföra sina egna produkter med någon annans. Okej att det existerar, men ffs, här?! ne :/

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
December 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1000934
January 9, 2006 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen ingår iprincip ingen ting i win direkt från kartongen, medans i Linux har ofta OpenOffice, + flera GB andra bra program.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1000936
January 9, 2006 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

microsoft är för patetiska ibland.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1000956
January 9, 2006 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag harnoll koll angående linux, har kört windows i alla mina datorer. Vilka fördelar har linux jämfört med windows för en som inte är så inne i optimering och dylikt?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1000973
January 9, 2006 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillade den där undersökningen där de kom fram till att Linux är mycket mycket dyrare än Windows under förutsättning man installarerar Linux på en IBM stordator

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1000988
January 9, 2006 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jag gillade den där undersökningen där de kom fram till att Linux är mycket mycket dyrare än Windows under förutsättning man installarerar Linux på en IBM stordator

Hah! Den var kul. "Linux är 10x dyrare än windows!" var rubriken men så hade dom installerat Linux på en 10x dyrare dator också.

Avatar
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
June 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1001018
January 9, 2006 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=Laglorden]Jag gillade den där undersökningen där de kom fram till att Linux är mycket mycket dyrare än Windows under förutsättning man installarerar Linux på en IBM stordator

Hah! Den var kul. "Linux är 10x dyrare än windows!" var rubriken men så hade dom installerat Linux på en 10x dyrare dator också.

Det är väl inte så konstigt att en dator med Linux blir dyrare, om man har råd att köpa en så dyr dator så slösar man väl inte pengar på ett skräp-os???? 😀

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1001260
January 10, 2006 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=Laglorden]Jag gillade den där undersökningen där de kom fram till att Linux är mycket mycket dyrare än Windows under förutsättning man installarerar Linux på en IBM stordator

Hah! Den var kul. "Linux är 10x dyrare än windows!" var rubriken men så hade dom installerat Linux på en 10x dyrare dator också.

Det är ju supporten för *nix som kostar (och ett icke intuitivt OS vad gäller installation, konfigurering, upgradering etc kräver mycket support). Det är därför datorbutiker tar ut över 6000kr för ett paket med Linux. Gratis anyone?

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1001267
January 10, 2006 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=nXsty][quote=Laglorden]Jag gillade den där undersökningen där de kom fram till att Linux är mycket mycket dyrare än Windows under förutsättning man installarerar Linux på en IBM stordator

Hah! Den var kul. "Linux är 10x dyrare än windows!" var rubriken men så hade dom installerat Linux på en 10x dyrare dator också.

Det är ju supporten för *nix som kostar (och ett icke intuitivt OS vad gäller installation, konfigurering, upgradering etc kräver mycket support). Det är därför datorbutiker tar ut över 6000kr för ett paket med Linux. Gratis anyone?

Tack för ditt förtydligande svar! Det är på detta område jag länge sagt att Linux måste utvecklas på, annars fortsätter Svenssons därhemma att använda sina MS-mjukvaror utan en tanke på Linux sålänge det är "krångligare" (definitionsfråga, jag vet) att använda.

(PS des, kom å lira UTAS igen!)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL