August 22, 2005
Nu har äntligen Microsofts efterlängtade Service Pack 2 till Windows XP kommit i svensk utgåva. Som ni säkert vet var det en dryg månad sedan SP2 till engelska Windows XP dök upp.
Som ni säkert också redan vet innehåller SP2 mängder av bugg- och säkerhetsfixar samt nya funktioner, såsom en popup-blocker till Internet Explorer och en förbättrad brandvägg.
Samtidigt som SP2 löser buggar sägs det också att en del nya buggar uppkommit. Buggar som bl.a. gjort att en del Prescott- och AMD64-system hängt sig.
Service Pack 2 finns tillgängligt via Windows Update eller som ett helt paket på Microsofts site, så vågar du testa att installera är det bara att sätta igång.
För att tanka hem hela nätverkstinstallationen, klicka här.
July 8, 2001
September 17, 2001
Nu är installationen färdig. Det tog ett tag, men så är hårddisken i laptopen inte den snabbaste heller - speciellt inte när man arbetar med andra saker samtidigt som en installation pågår.
Det första jag märkte när jag bootade upp var att boot-loggan var förändrad, eller rättare sagt Copyright-texten nere i hörnet. Nu står det inte längre årtal efter Copyright-texten, vilket får mig att le lite. Störde mig nämligen som sjutton tidigare på att det stod Copyr. (C) 2002 M$, istället för 2004. Gick alltid omkring och undrade om M$ inte snart skulle fixa denna "bugg" med en patch, men icke.
Laptopen arbetar mycket snabbare och tystare efter installationen - inte som med SP1 där det ryckte och knastrade som faen. SP2 gör datorn snabbare, också till skillnad från SP1 ;).
Jag är nöjd med SP2, så imorrn drar jag in det på min stationära dator.
May 7, 2002
kfo wrote: låter lovande, men vad är det för skräp alla snackar om då? dom som säger att det är dåligt, riskfyllt osv osv. Att det skulle slöa ner TCP/IP-protokollet (låter ju lustigt).. men men.
är väl att den inbyggda firewallen har bergränsningar i hur många tcp anslutningar man kan ha.
July 8, 2001
July 3, 2003
NH|SiBBoR wrote: [quote=tosu]Antar att man enkelt kan stänga av nya Firewall-tjänsten helt, och köra fristående istället, precis som med SP1?
japp! det mesta irriterande saker går att stänga av, såsom automatiska uppdateringar etc.
Finns det någon guide på någon sida för att stänga av alla irriterande saker eller får men leta sig till dem själv? :bok: Tänker främst på firewallen...
June 20, 2002
Saftigt litet paket de fått till.
Coolt på något sätt att det blivit på det här viset också.
Med MS löfte om att aldrig släppa förändringar i ett SP, de stora förändringar som finns i detta, och om de bara putsat lite på utseendet så skulle de lätt kunna släppa ett helt nytt OS istället.
Verkar som att de känner sig rätt pressade att få till lite säkerhet.
2 Guest(s)