April 17, 2005
Förra året så släppte Microsoft Service Pack 2 till Windows XP. Detta var dock mer än bara en hoper säkerhetsuppdateringar utan det följde med en hel del förändringar i själva i operativsystemet: Säkerhetscenter, Guiden skapa trådlöst nätverk och en kraftigt uppdaterad brandvägg m.m. Microsoft har dock inga planer på att det ska sluta där utan tänker fortsätta jobba för att hålla liv i Windows XP även efter Windows Vista har släppts. Kort efter lanseringen kommer nämligen Service Pack 3 att släppas, som ska innehålla en del lånade saker från just sitt yngre syskon Vista. Det ryktas bland annat om en kraftigt uppdaterad WinFX, men även mer avancerat DRM-stöd.
Källa: Betanews
September 22, 2005
Det är i alla fall för mig en bra nyhet att Microsoft inte tänkt avsluta XP så fort Vista släpps.
Med allt nytt storebror-skydd och dylikt i Vista är jag inte säker på att jag kommer vilja uppdatera till Vista. Dessutom har Microsoft helt fel tänk för mig. I min ideala värld hade Vista dragit mindre resurser (minne, processor och sådant) än WinXP, vilket skulle lämna kvar ännu mera för program och sådant. Det känns lite onödigt med ett grafikkort med 256MB minne för att köra ett operativsystem. Fråga mig inte vad det är exakt som grafikkortet skall rendera.
Med Vista för jag samma känsla som för Cubase SX3. Där har de, bara för att bevara säkerhet och dylikt, bakat in väldigt mycket kod i säkerhetssaker, med följd att programmet faktiskt riskerar att bli slöare.
Jag hade hellre sett en polerad version av XP med lite finslipade saker samt högre säkerhet. Mera behövs inte i mitt tycke.
Men men, mina åsikter. 🙂
March 11, 2003
CyberDyne wrote: Det är i alla fall för mig en bra nyhet att Microsoft inte tänkt avsluta XP så fort Vista släpps.
Med allt nytt storebror-skydd och dylikt i Vista är jag inte säker på att jag kommer vilja uppdatera till Vista.
Saken är väl att SP3 lär innehålla DRM, så det är ju just storebrorsbitarna som du kommer att få....
March 10, 2003
Strunt samma om DRM föjer med. De flesta komponenter som tillverkas idag har ju DRM saker
vilandes på korten ändå som jag förstått det.
Är bara en fråga om aktivering av dom, gissar jag på.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 10, 2003
Dem som vill ha ett system med massa säkerhets hål kan ju skippa uppdateringarna om dem vill det är ju valfritt, men knappast smart ;).
January 30, 2004
Black_light wrote: Hahaha! Jag kör fortfarande med SP1, och jag har det jättebra. Så ingen behöver ju egentligen uppdatera till SP3 🙂
Jag håller med. Med en extern brandvägg Opera och thunderbird så är min XP-installation extremt stabil. Har inte startat om datorn på månader.
2 Guest(s)