WinFS blir en del av det kommande MS SQL Server istället|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
WinFS blir en del av det kommande MS SQL Server istället
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 25, 2006 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

WinFS blev hypat som det kanske bästa och största förändringen som skulle komma med Windows Vista. Efter ett tag så visade det sig att de två utvecklades inte samtidigt utan i två parallella projekt för att det sedan skulle visa sig att Vista inte alls kommer att innehålla WinFS till en början utan att det skulle eventuellt släppas löst senare, men att stöd för WinFS skulle finnas i Vista. Nu har det uppdagats att WinFS kommer inte ens att släppas som en lös produkt utan endast som en del av Microsofts kommande SQL Server (a.k.a. Katmai).

Detta då man anser att den starka koppling som uppstått under utvecklingen av Katmai, ADO.net och WinFS att det bästa är att hålla dessa förenade. WinFS är dock fortfarande under utveckling och att det skulle komma en variant senare med möjlighet att köra Windows är inte alls omöjlig.

WinFS beta 2 kommer inte heller att släppas likt beta 1 gjorde. När vi kommer se det nya filsystemet på ett sätt som är applicerbart för oss konsumenter går inte att framtyda, men att det kommer dröja långt efter Windows Vistas lansering är smärtsamt uppenbart.

Mr.Garrison
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
1053456
June 25, 2006 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Katmai och ADO.net och WinFS

snyggt

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1053461
June 25, 2006 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket j-la mongo som har skrivit den där bloggen:
"With most of our effort now working towards productizing mature aspects of the WinFS project into SQL and ADO.NET, we do not _need_ to deliver a separate WinFS offering. " (min understrykning)

Vad f-n menar han? För att koden används någon annanstans så behöver den inte skeppas som ett nytt "filsystem"? Jag kan iofs förstå om han pratar så om det egna projektet för sin chef eller liknande, men att säga så till allmännheten är ju fullständigt idiotiskt. Fast jag hoppas iofs att jag missförstått något...

Betyder detta att man kan begära pengarna tillbaka för Windows XP? MS hade ju lovat WinFS till XP och nu håller de inte löftet, alltså borde man kunna häva köpet?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1053470
June 25, 2006 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr.Garrison wrote:

snyggt

Trött på att du aldrig lär dig. Varning.

maglar wrote: Vilket j-la mongo som har skrivit den där bloggen:
"With most of our effort now working towards productizing mature aspects of the WinFS project into SQL and ADO.NET, we do not _need_ to deliver a separate WinFS offering. " (min understrykning)

Vad f-n menar han? För att koden används någon annanstans så behöver den inte skeppas som ett nytt "filsystem"? Jag kan iofs förstå om han pratar så om det egna projektet för sin chef eller liknande, men att säga så till allmännheten är ju fullständigt idiotiskt. Fast jag hoppas iofs att jag missförstått något...

Betyder detta att man kan begära pengarna tillbaka för Windows XP? MS hade ju lovat WinFS till XP och nu håller de inte löftet, alltså borde man kunna häva köpet?

Ja jag är lika frågande som du. Jag hoppas på en uppdatering snart.

//Andreas

Mr.Garrison
Siktar mot toppen
Medlem
1053707
June 26, 2006 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Tål du inte lite kritik?
Om det här hade varit DailyTech hade de rättat till felet efter cirka fem minuter och inte kommit med en varning som svar eller nåt liknande som inte hör till saken.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1053709
June 26, 2006 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Kallar du "snyggt" för kritik? Om du vill ge kritik kan du i alla fall vara lite konstruktiv.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1053710
June 26, 2006 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Mr.Garrison: Kritik är alltid uppskattad, under två förutsättningar: Den ska vara konstruktiv och skickas direkt till den det berör.
Läs mer här!

Jag tror inte att någon kan påstå att du lyckats pricka in något av dessa två punkter med ditt inlägg och nu har du lyckats "kapa" en tråd helt i onödan vilket är just vad vi försökt undvika genom att sätta upp dessa riktlinjer. Varningen är befogad, så tänkt efter lite extra nästa gång innan du skriver en sån här kommentar då du verkar vara en av få som tycker den ger några positiva effekter.

Mr.Garrison
Siktar mot toppen
Medlem
1053714
June 26, 2006 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde felet syntes direkt och därför inte behövde någon närmre beskrivning. Man bör skriva det så här:

Katmai, ADO.net och WinFS

inte:

EDIT: Läst igenom den länken du skickat ang. stavfel och jag får väl därmed ta att be om ursäkt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1053791
June 26, 2006 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr.Garrison wrote: Jag trodde felet syntes direkt och därför inte behövde någon närmre beskrivning. Man bör skriva det så här:

Katmai, ADO.net och WinFS

inte:

EDIT: Läst igenom den länken du skickat ang. stavfel och jag får väl därmed ta att be om ursäkt.

Ja och jag har sagt till dig förut desstom. Annars kan jag bara instämma i det som sades ovan.
Det är fel det som skrevs och det ska givetvis rättas till, men nu du har påpekat liknande saker tidigare på långt ifrån bra sätt utan bara citerat saker och sen skrivit något syrligt, vilket är ett regelbrott. Jag kan inte göra undantag bara för man missat regeltråden. 😉

Du är förlåten.

//Andreas

Andreas Galistel
Member
Medlem
1057139
July 9, 2006 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Lite mer info:
http://seattletimes.nwsource.c.....nfs28.html

Tyckte inte det var värt en egen nyhetspost eftersom det är samma källa i stort sett, bara några mer kommenterar från MS.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 393
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL