Wstern Digital hårddiskar pressar gränserna|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Wstern Digital hårddiskar pressar gränserna
jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 6, 2003 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Western Digital har visat sig vara ett företag som spränger gränser. De var först på marknaden med en HD som snurrade på i 7200 RPM, sedan var de först med en HD utrustad med 8 MB Cache. (Påstående gäller IDE-Hårddiskar.) Western Ditigal var för övrigt också ett av de första företagen som tillverkade testexemplar på Serial-ATA-hårddiskar och har varit väldigt tidigt ute med stora modeller på sina hårddiskar jämfört med konkurensen.
Nu är de på väg att förnya standarderna ännu en gång. Hårddisken som de ska lansera kommer att gå i inte mindre än 10000 RPM, 2800 RPM snabbare än tidigare modeller dvs. Givetvis kommer disken att ha 8 MB cache som standard och man kopplar in den med SATA-interfacet. Tio tusen varv per minut är tidigare en hastighet som enbart funnits på SCSI-hårddiskar och en av bieffekterna är att ljudnivån blir högre av de högre varvtalen. Dock säger Western Digital att de lyckats förhindra detta med ett förbättrat system med vätskelager som förbättrat "glidet".

Vi kan avslöja att vi i testlabbet nyss mottog en av Western Digitals nuvarande hårddiskar på marknaden och hittills är vi väldigt nöjda med våra resultat. Lite senare i år kommer vi dock ge er en exklusiv inblick i en hårddisk som krossar alla tidigare barriärer...

Läs mer här här.

GrönisTech
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
February 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
267166
February 7, 2003 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har själv kört några Seagate Cheetah 10krpm diskar.

Har verkligen WD lyckats att göra dem både tystare och kallare (= inte så grymt varma)?

/Grönis

Tyzon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
Member Since:
June 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
267225
February 7, 2003 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena din gamle scsi diggare

kul att du har hittat till Nordichardware

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
267343
February 7, 2003 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

GrönisTech wrote: Jag har själv kört några Seagate Cheetah 10krpm diskar.

Har verkligen WD lyckats att göra dem både tystare och kallare (= inte så grymt varma)?

/Grönis

Vi får la se, enligt xbitlabs ska den officiella releasen ske den 11e februari.

Elgen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
267627
February 7, 2003 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kan man få en snabb RAID med S-ATA diskar.
Äntligen kommer diskarna jag väntat på och lägligt nu när hårddiskarna är slut. Bara jag kan ordna med någon finansiering så skall jag skaffa fem av dom största och köra RAID-5.
Med sju HD's och all annan utrustning som jag har kommer datorn väga bly och hur den låter med tio fläktar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL