April 17, 2005
Radeon X1000-serien har vi redan tittat närmare på här på NH och när vi publicerade vår första recension av Radeon X1300, X1600 och X1800 serierna var det med fokus på kortens arkitektur. Vi bestämde oss snabbt för att följa upp de prestandaresultat vi hade i denna första recension med en betydligt svulstigare prestandaartikel med stora mängder prestanda och bildkvalitetstester. Resultatet blev den 25 sidor långa recension vi publicerar idag och förutom 15 olika grafiktester och bildkvalitetstester har vi undersökt alla korts överklockningsförmåga och effektutveckling. Tillsammans med vår mer tekniska inledningsartikel är detta den ultimata guiden till ATIs nya Radeon X1000-serie. Så för den som är intresserad av ATIs nya grafikkort finns det ingen tid att förlora, så kasta er in i vår senaste artikel här på NH.
"Det har gått en knapp månad sedan ATI lanserade sin senaste generation grafikkort. Vi var på plats på Europa-lanseringen och fick en kortare möjlighet att stifta bekantskap med korten och utföra en handfull med tester. Väl hemma igen ville vi göra ett mer utförligt test i vår egen testmiljö, i fler speltitlar, i flera olika inställningar och sist men inte minst överklocka korten."
May 9, 2003
Tror bara att det möjligtvis kan påverkas i fear och cod2 då dessa spel verkar behöva 512mb.. men som det ser ut nu så är Ati king of the hill. Fast å andra sidan så kommer juh dessa kort ut väldigt sent på marknaden om man jämför med hur länge 7800GTX kortet har funnits..
Och det var en mycket bra Recensention
April 26, 2003
hymer wrote: Tror bara att det möjligtvis kan påverkas i fear och cod2 då dessa spel verkar behöva 512mb.. men som det ser ut nu så är Ati king of the hill. Fast å andra sidan så kommer juh dessa kort ut väldigt sent på marknaden om man jämför med hur länge 7800GTX kortet har funnits..
Och det var en mycket bra Recensention
Det är inte bara minnesmängden som ökats... 🙂
------
EDIT: Läste nyss igenom hela recensionen. Grattis till bästa testet någonsin på Nordic Hardware! Allt var perfekt, och inte minst skrivandet i sig. Gillade skarpt sista sidans sammanfattning av prestanda, ljudnivå osv.
Dessutom koncentrerar ni er inte bara på en typ av spel, utan har en större bredd än de flesta sidor där ute. Är säker på att det uppskattas av många.
Keep up the good work! =DO
Vi får tacka för alla positiva kommentarer, jag måste säga att Robert gjort ett riktigt kanonjobb med denna recensionen och det bästa av allt är att det redan är fler gryma projekt på gång.. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
March 24, 2003
November 4, 2003
Dinos wrote: Såg något i recensionen jag hajjade till på.
I testet på 3dmark03 får 6600GT 4700 poäng, vilket är sanslöst konstigt.
Mitt förra 6600GT fick ju bra över 7800 poäng...
Något som blev fel?
Det stämmer, något skumt hade hänt med det testet.
Jag har kört om det och korrigerat resultatet.
whaz wrote: mycket bra recention dock lite slarvfel i slutet
tex att 1800XT fick XL poäng
"
X1800XL 5.10a 87
X1800XL 8.173 85
X1800XT 5.10a 64
X1800XT 8.173 63
"där ser vi tex att XL presterar bättre än XT ^^
Tack för påpekandet, jag har fixat till det nu.
Det är inget snack om att ATI har fått bra krut i grejerna det enda vi väntar på nu är att se om man lyckas följa upp med kort i handeln och även hur CrossFire presterar med X1000-korten. Av det vi sett hittills verkar det ju bara bli bättre med CrossFire för X1000.
Tekniknörd som gillar att träna.
September 12, 2005
Anton K wrote: Det är inget snack om att ATI har fått bra krut i grejerna det enda vi väntar på nu är att se om man lyckas följa upp med kort i handeln och även hur CrossFire presterar med X1000-korten. Av det vi sett hittills verkar det ju bara bli bättre med CrossFire för X1000.
Mjo, det känns ungefär som att x850XT crossfire edition är lite som en public beta för att känna vibbarna lite grand. Folk upprörde sig t.ex. rätt snabbt över begränsningen 1600*1200@60Hz t.ex. något som garanterat korrigerats...
Det enda jag reagerar på är att betadrivrutiner ses som ett minus för grafikkort som ej nått marknaden (?). Jag kan acceptera att det ses som ett minus för x1300xx och x1600xx modellerna men ger det verkligen en rättvis bild för gemene man (som inte läser brödtexten) som nu dömmer ut ATi-kort som inte ens nått marknaden för att drivrutinerna inte heller är klara så här 1 månad innan release?
Utöver den "journalistiketiska funderingen" tycker jag att det var en lysande recension 😀
X1800XT, är det versionen med 256MB eller 512MB??
Har letat runt överallt på testsidorna utan att hitta info om detta.
Men å andra sidan ser jag dåligt, så jag kan ha missat..
Är det 512MB-varianten så skulle det väl förklara X1800XT's höga värden i höga upplösningar.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)