August 22, 2005
Nu har det dykt upp ännu ett rykte kring Microsoft och Sonys kommande spelkonsoler, Xbox 2 och PlayStation3. Alex Albrecht som bland annat ligger bakom The Screen Savers har skrivit ett intressant inlägg i sin blog om Xbox 2 och PlayStation3 konsolernas huvudprocessor.
Alex Albrecht säger sig ha fått information från en tillförlitlig källa inom IBM som ska leverera processorer till båda dessa konsoler. Denna källa kläckta enligt uppgifter ur sig följande uppgifter till Albrecht.
"Well I shouldn't be telling you this but the CPU's we are selling Sony and Microsoft are the SAME!!!"
Han förtydligare sedan sitt uttalande med att IBM helt enkelt flyttade runt olika delar av processorn för att få designen att se annorlunda ut. Men att man använde exakt samma teknik för de båda processorerna. Detta gjordes enligt källans uppgifter helt utan Microsofts och Sonys vetskap och man hoppades på att de inte skulle märka något.
Personligen tycker jag detta låter väldigt otroligt då jag har svårt att se hur IBM skulle få för sig att fösöka vilseleda Microsoft och Sony på detta viset.
Som författaren själv säger är detta endast ett rykte och jag tycker man ska ta det med en stor nypa salt.
Men om det finns någon sanning i det hela, att Sony och Microsoft kommer använda mer eller mindre likvärdiga processorer kan det bli oerhört spännande att se hur de färdiga konsolerna står sig mot varandra.
June 20, 2002
Lär vara skitsnack.
Människor med kunskapen att sätta ihop så komplicerade system som spelkonsoler idag är, kan ju omöjligt vara så okunniga att de blir lurade av att de "flyttar runt delar i processorn".
Bara det att de skulle flytta runt delar låter ju som blaj. Lär ju innebära att någon av processorerna inte funkar optimalt.
July 4, 2002
Hur såna här oseriösa nyheter får förekomma på denna sida är för mig obegripligt. Lämpligen så tar ni genast bort nyheten då den är fullkomligt felaktig.
Processorn som kommer sitta i PS3 är ett samarbetsprojekt mellan Sony, Toshiba och IBM. Vilken processor som kommer sitta i Microsofts nästa konsol vet vi inte ännu. Det vi vet är att IBM kommer leverera nån form av hårdvara till Microsofts nästa konsol. Om vi nu säger att IBM ska leverera processorn så kan de inte ta någonting ur samarbetsprojektet med Sony och Toshiba och använda i processorn utan att bli stämda till fattigdomsgränsen. Det de däremot kan göra är att ta teknik som de själva har utvecklat och använda i båda processorerna. Sony har satsat tiotals miljarder på utvecklingen av processorn till PS3. Finns det verkligen folk som tror att de skulle ge tekniken till sin konkurrent?
November 5, 2004
Håller med matbil.
Det här låter synnerligen oseriöst.
Hur skulle IBM kunna komma undan med att slänga in en cell processor i en xbox?
Sonys egen teknik.
Hur mycket har de inte då varit tvungna att ändra på den?
Nä, lagom tveksam nyhet.
Särskilt som Sony har en stor del i patetent på processorn.
Har för mig att alla cell processorer i olika enheter ska kunna fördela arbete osv med varandra.
Innebär det att man får bättre prestanda på sina konsoler om man har både Xbox2 och PS3? 😉
2 Guest(s)