September 5, 2001
ärligt talat, nu får dom fanimej ta och ge sig. Här sitter dom och klagar på att piratkopiers så jädra mycket världen över, det verkar inte som om dom har några hjärnor nån utav dom. Vem har lust att slänga ut 700kr på ett spel?!inte jag i alla fall,det är det enda sättet dom kan få stopp på pirat kopieringen: Att göra det lönsamt för BÅDE tillverkarna och OSS. Istället så höjer dom priset på spel consoler och deras spel, istället för att sänka priserna. Dom kan ju inte förvänta sig en ökad säljning i all fall, hur bra Xbox än må vara så slår den inte en dator av en lite nyare modell, där man kan fixa spel näst intill gratis
February 7, 2001
Då ska vi se här....
Att skylla på höga priser gör ju inte piratkopiering moraliskt....
Håller med om att det är väldigt dyrt.
Dock så kan man fundera på en del saker.
Det är inte bara ungdomar i åldern 15-20 som är målgrupp för dyra spel och liknande produkter. Vuxna och ungdomar som jobbar har ofta en ganska stark ekonomi och det svider inte lika hårt i dessa plånböcker när dom köper spel. Många föräldrar köper ju spelen till sina ungar, och då går det alldeles utmärkt att ett spel kostar 500-700 kr. Dessutom ligger det oerhört stora kostnader bakom en spelproduktion. Många sömnlösa nätter och kodrader som har skrivits av oerhört duktiga programmerare. Ofta tänker man inte på detta när man laddar hem ett spel över Internet från nån FTP, Fserve eller liknande.
I sverige har vi dessutom skatt på 25% som ligger uppepå priset. Så det rusar snabbi iväg.
September 5, 2001
Du har en liten poäng där ja=) Men jag kan inte tänka mig att vuxna tycker det är ok om själva konsolen är dyr som f-n sen kostar spelen 600-700kr, kan man bränna Xbox spel??? Men det hade ju blivit mindre piratkopiering ifall spelen blivit 250-300kr billigare, jag tror att den hade minskat en hel del,ialla fall i väst världen.
1 Guest(s)