August 22, 2005
Det är knappast första gången vi hör talas om läckta specifikationer för
Microsofts kommande spelkonsol men det faktum att lanseringen för nästa
generations Xbox börjar närma sig gör uppgifterna som nu släppts desto
intressantare.
Det är på Gamespy man fått tag på en
mängd information om MS kommande spelkonsol och först ut är en lista över
konsolens huvudspecifikationer.
"Recently, some of GameSpy's friends in the development community shared
a ton of details on Microsoft's next console system. Keep in mind that all of
this information is based off of alpha development kits and current projections
for the final hardware. Everything is subject to change."
Som processor kommer Xbox 2 (Vi kallar den det i fortsättningen) använda sig
av inte mindre än tre PowerPC-kärnor som arbetar vid 3.0GHz, dessa kärnor har en
L1 cache på 32KB och delar på 1MB L2-cache.
Grafikkretsen kommer som de
flesta redan vet från ATI och blir en motsvarighet till ATIs nästa generations
GPU för PC-marknaden. Här nämns en klockfrekvens på 500MHz och stöd för Shader
3.0.
Xbox 2 kommer använda sig av 256MB ramminne och hårddisk ska vara
tillval, som det tidigare rapporterats om. För dem som inte investerar i en
hårddiskförsedd box används minneskort på 64 till 1024MB.
Som också
indikerats verkar nästa generations Xbox-konsol också nöja sig med stöd för
DVD-9-formatet för optisk lagring. Alltså inget stöd för HD DVD eller
blu-ray.
Något vi tidigare inte hört talas om är en medföljande USB2.0 kamera som med
en upplösning på 1.2Mpixel ska erbjuda foto och videofilmsinspelning.
Exempelvis ska foto kunna användas för personliga spelkaraktärer och
liknande.
Vi kan knappast klaga på dessa specifikationer, om de nu visar sig stämma,
men samtidigt känns det inte riktigt bra att Xbox 2 inte kommer få stöd för
varken HD DVD eller blu-ray. Men med tanke på dess lanseringsdatum är det kanske
inte så konstigt då inget av formaten kommer vara vidare utbrett under 2005.
Läs mer om nästa generations
href="http://xbox.gamespy.com/xbox/microsoft-xbox/594331p1.html">Xbox på
gamespy.com.
Gamblor wrote: Som Kaleid skrev, varför i helsike har man bara 256MB RAM i maskinen? Jag kan vid mitt liv inte förstå detta. Kan någon vänligen förklara varför kombinationen 3x3GHz Power-proppar <->256MB RAM är förnuftig?
Jag hoppas MS kan. 🙂
Nä men vi ska inte jämföra detta rakt av med en PC som många verkar göra . Även om det låter snefördelat, vilket det också kan vara, tror jag inte MS skulle göra en sådan miss.
DenStore: Den har ju HDTV-kapacitet om du menar upplösningsmässigt för spel? Men om du menar den optiska enheten så är det väl för att man vill få ut konsolen asap och inte kan vänta på HD DVD eller Blu-ray, Förhoppningsvis kommer det en uppdaterad modell innan konsolen når Sverige, vilket knappast blir 2005?
Tekniknörd som gillar att träna.
November 23, 2001
denstore wrote: Varför inte ge den HDTV-kapacitet? Det är ju en gigantisk miss.
Från IDG.se
http://www.idg.se/ArticlePages.....FA.dbp.asp
Microsoft har satt som krav att de som utvecklar spel för nya xbox ska tillse att dom ska kunna spelas med Xbox Live Enligt Gamespy. Spelen ska minst kunna klara av visa 720p med en upplösning på 1280 x 720 punkter.
720p är väl HDTV, eller är det tvunget 1080i för att det ska kallas HDTV?
jarlen wrote: [quote=denstore]Varför inte ge den HDTV-kapacitet? Det är ju en gigantisk miss.
Från IDG.se
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/09/20050309124730_PFA/20050309124730_PFA.dbp.asp
Microsoft har satt som krav att de som utvecklar spel för nya xbox ska tillse att dom ska kunna spelas med Xbox Live Enligt Gamespy. Spelen ska minst kunna klara av visa 720p med en upplösning på 1280 x 720 punkter.
Precis som jag skrev, det är riktlinjer satt för att HDTV-standard ska följas i upplösning för spelen. Men det är inte säkert att det var det DenStore syftade på.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 23, 2001
Anton K wrote: [quote=jarlen][quote=denstore]Varför inte ge den HDTV-kapacitet? Det är ju en gigantisk miss.
Från IDG.se
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/09/20050309124730_PFA/20050309124730_PFA.dbp.asp
Precis som jag skrev, det är riktlinjer satt för att HDTV-standard ska följas i upplösning för spelen. Men det är inte säkert att det var det DenStore syftade på.
Näe. Det iofs. men det borde vara så att 3ghz powerpc borde klara av att fixa 1080i för film också. Set-top boxar i USA för att avkoda äkta HDTV kan väl inte har mer än 1-2Ghz powerpc prolle. Eller är jag ute och cyklar nu?
October 25, 2003
Redfaction wrote: Väntar mycket hellre på en brs spelkonsoll och skippar skräp från Microsoft.
Playstation har alltid varit bäst så är de tju bara, kolla bara på GT4.
Suck, konstigt att den kommentaren kom från just dig 🙄
Den finns fördelar med båda konsollerna, mer personligen är jag mer åt XBox-hållet, för du kan göra så mycket mer med dig Xbox, och grafiken i PS2 är ett skämt.
Börja nu inte tjafsa om hur mycket bättre PS3 blir, det har jag inte sagt något om.
Men du ska fan inte påstå att Xbox är skit, när det är din personliga åsikt.
Jag vet inte varför du föredrar PS2, men att totalt racka ner på en annan konsoll utan anledning är bara totalt idiotiskt. 👿
March 11, 2003
Anton K wrote: [quote=Gamblor]Som Kaleid skrev, varför i helsike har man bara 256MB RAM i maskinen? Jag kan vid mitt liv inte förstå detta. Kan någon vänligen förklara varför kombinationen 3x3GHz Power-proppar <->256MB RAM är förnuftig?
Jag hoppas MS kan. 🙂
Nä men vi ska inte jämföra detta rakt av med en PC som många verkar göra . Även om det låter snefördelat, vilket det också kan vara, tror jag inte MS skulle göra en sådan miss.
DenStore: Den har ju HDTV-kapacitet om du menar upplösningsmässigt för spel? Men om du menar den optiska enheten så är det väl för att man vill få ut konsolen asap och inte kan vänta på HD DVD eller Blu-ray, Förhoppningsvis kommer det en uppdaterad modell innan konsolen når Sverige, vilket knappast blir 2005?
Jag missuppfattade nog lite. Jag trodde de skulle behålla den vanliga sunkiga tv-upplösningen. Nu blev det direkt intressantare.
February 5, 2005
Som sagt man ska inte förväxla konsoler och PC gällande minne, i en Pc ska minnet räcka, inte bara för själva OS:et utan för massor av program och bakgrundstjänster som körs. I en konsol är det i princip bara OS:et och spelet/applikationen man kör för tillfälligt som behöver vara i minnet, inte lika mycket multitasking från användarens sida.
Sen kommer iof HDTV- upplösning att kräva lite mer minne, men med tanke på att man inte fyller ett 256mb grafikkort på en dator förrens man kommer upp i 1600*1200 med lite AA och 1280*720 innebär mindre än hälften antal pixlar så borde själva grafiken klara sig med en kanske 130-140mb max och då finns det fortfarande tillräckligt med plats kvar för att få in OS:filerna. Tänk på att det är ett väldigt strippat OS i en konsol.
Och kom ihåg att den nuvarande xboxen som sagt bara har 64mb minne för både grafiken och processorn, ändå har de lyckats få snygga titlar som Halo1/2 och Doom3 att flyta på och se riktigt bra ut (så snyggt som dx8 kan bli iaf).
Dualcorehypen kom förresten lite på sniskan nu, här kommer konsolerna att ha tripplecore medans en "vanlig" PC "bara" har dualcore :/
1 Guest(s)