April 17, 2005
Xbox 360 kommer använda sig av embedded DRAM teknik för att nå optimal prestanda i nästa generations spel. Det har idag officiellt meddelats av NEC som publicerat en pressrelease om sitt samarbete med Microsoft inför tillverkningen av Xbox 360. eDRAM kommer att användas som kompliment till det vanliga grafikminnet i Xbox 360 och har som uppgift att avbelasta grafikminnets bandbredd. Detta för att primärt kunna leverera HD-upplösningar (720p+) med hög grad av kantutjämning utan någon direkt prestandaförlust. Något som i konventionella grafiksystem kräver enorma mängder bandbredd.
heimdal wrote: hur funkar de när eDRMA minnet avlastar grafikminnet?
märker de när grafikminnetbehöver hjälp eller ??
Som det nämns tidigare fungerar eDRAM lite som ett cacheminne. Med andra ord lagrar det data som ofta används av grafikkretsen så att den inte ska behöva gå över minnesbussen för att hämta denna data. Då eDRAM är kopplat nästan direkt till grafikkretsen blir det inte alls samma flaskhalsar när data ska flyttas mellan de två.
Tekniknörd som gillar att träna.
January 15, 2004
Snapphanen wrote: ondjultomote
Om du läser på Necs hemsida nämner de bara att edram används i Gamecube och inte ett ord om PS2.
Har du någon text som kan styrka att PS2 har det?
Det kan ju bero på att (huvud) kretsaran i PS2 är tillverkade av sony själva och inte av NEC.
PDF:en från sony som länkas nedan wrote:
Minnesmängd på chipet: 4MB DRAM
1 Guest(s)