April 17, 2005
Xbox 360 blev i slutet av veckan officiellt presenterad på TV-kanalen MTV och en hel del smarrig information har dykt upp sedan dess. Men en av de frågor som inte besvarades, till mångas förtret, var huruvida Xbox 360 är bakåtkompatibel eller inte. Med andra ord, kommer dagens Xbox-spel gå att spela på Xbox 360? Tydligen är det så att Microsoft inte själva beslutat hur man vill göra trots att konsolen nu alltså är officiellt presenterad. Det är inte klart vad som ligger bakom det dröjande beslutet men flera teorier finns och det kan vara bra mycket mer än en tekniska problem som ligger bakom.
Det första scenariot är dock just att hårdvaran i Xbox 360 inte räcker till att emulera Xbox-spelen, något som dock känns lite svårt att tro med tanke på Xbox 360s imponerande specifikationer. Andra och mer delikata problem kan vara skillnaden i hårdvara, och speciellt tillverkarna av hårdvaran, mellan de båda konsolerna. Det kan vara så att Microsoft måste betala licensavgifter även till Intel och NVIDIA för att hantera mjukvara utvecklad för deras produkter. Något som givetvis skulle medföra en "onödig" kostnad Microsoft gärna klarar sig utan.
Exakt vad som ligger bakom det dröjande beslutet är alltså oklart men vi förmodar att Microsoft sitter i en väldigt obekväm sist inför detta val då många ser bakåtkompabiliteten som otroligt viktig. Inte bara konsumenterna utan även i hög grad spelutvecklarna.
Källa: Ars Technica
August 2, 2001
Xbox hade en helt vanlig x86-processor medan xbox 360 har en ppc, dvs. samma som sitter i mac-datorer. Att emulera en helt annan processor och dessutom göra det med bra prestanda kan nog bli lite knepigt.
Visserligen finns det flera opensource emulatorer av olika slag redan idag som kanske kunde vara till nån nytta. Om inte MS vore så tjurskalliga när det gäller opensource så kanske dom skulle kunna använda någon av dom.
August 7, 2003
nXsty wrote: Xbox hade en helt vanlig x86-processor medan xbox 360 har en ppc, dvs. samma som sitter i mac-datorer. Att emulera en helt annan processor och dessutom göra det med bra prestanda kan nog bli lite knepigt.
Visserligen finns det flera opensource emulatorer av olika slag redan idag som kanske kunde vara till nån nytta. Om inte MS vore så tjurskalliga när det gäller opensource så kanske dom skulle kunna använda någon av dom.
Jag tror nog Microsoft har bra mycket bättre lösningar "in-house" än de amatörmässiga opensourcelösningar som finns på detta.
Bland annat har de väl den enda professionella lösningen som finns för att emulera en PC på Mac "Virtual PC"?
1 Guest(s)