April 17, 2005
Chippning är något som blivit en marknad i sig för dagens spelkonsoler och detta
har minst sagt konsekvenser för både konsoltillverkarna och
speltillverkarna. Vi kunde tidigare i veckan rapportera om uppgifter som
indikerade att Microsoft skulle ta till krafttag mot chipning och moddning av
deras nästa generations spelkonsol Xbox 360. Nu har man på BBC publicerat en
nyhetsartikel som genom samtal med ansvariga på Microsoft visar att Xbox 360
verkligen kommer bli en hård nöt att knäcka. Microsoft har som indikerat
tidigare lagt in säkerhetsfunktioner på hårdvarunivå, tydligen ska det inte vara
bara ett skydd utan flera av mycket avancerad karaktär.
"There are going to be levels of security in this box that the hacker community has never seen before."
Även om Microsoft är övertygade om att Xbox 360 kommer bli väldigt svår att överlista, inser man även att det förr eller senare kommer att hända. Frågan är om det kommer bli samma marknad för konsolchippning denna generation.
Källa: BBC News
January 20, 2003
Ganska dumt ändå, chippade konsoller har så mycket mer att erbjuda och det betyder = mer sålda konsoller 😛
Jag vet att jag garanterat inte köper en innan det finns chip osv.
Med mer att erbjuda tänker jag på Xbox samt hur lite man kunde göra med den som ochippad samt hur mycket man kunde göra när den var chippad, handlar inte bara om att spela.
November 23, 2001
Delph1 wrote: Lite förvånande ändå, då det ändå kommer att knäckas tillslut.
//Andreas
Jo det tror jag med.
Kanske är bra. Innan chippen kommer igång kommer Microsoft notera kalkonförsäljning och tvingas halvera priset på Xbox.
Sedan när chippningen kommer igång kommer det blir världens mest sålda konsol..
No Wait! Det var ju gamla Xboxens koncept!
October 14, 2001
"There are going to be levels of security in this box that the hacker community has never seen before."
Låter ju som en ren reklamslogan för att få folk att försöka hacka den. Och uppriktigt sagt blir väl ingen, inte ens Microsoft förvånade när hacken börjar dyka upp..
October 15, 2001
Förstår inte varför dom lägger ner sådan jobb på att skapa bra säkerhetsanordningar, som när de väl är knäckta en gång är löjligt enkla att upprepa... Tex första xboxen. Tog ett tag att knäcka den, men när det väl var gjort så är det en barnlek att chippa den...
Borde titta mer på tex Gamecuben, som egentligen inte är jättesvår att knäcka, men som av praktiska anledningar var och varannan inte chippar.
November 4, 2001
M$ får ju ine pengar från andra håll också som drabbas när folk kör chippade boxar med priatkopierade spel.
Konsolen i sig förlorar dom ju inget på om den går att chippa med allt runt omkring är ju ren förlust.
Sitta och leka naiv i tron om att folk bara chippar för att kunna köra en backup på sitt originalspel är bara larvigt.
Sen att det kommer finnas chipp till äen denna låda är inget man tvivlar på precis....
December 25, 2000
Guufi wrote: Ganska dumt ändå, chippade konsoller har så mycket mer att erbjuda och det betyder = mer sålda konsoller 😛
Jag vet att jag garanterat inte köper en innan det finns chip osv.
Med mer att erbjuda tänker jag på Xbox samt hur lite man kunde göra med den som ochippad samt hur mycket man kunde göra när den var chippad, handlar inte bara om att spela.
De vill inte sälja konsoler de vill sälja spel till konsolerna, det är där pengarna finns. Xbox;en sålde de ju med ordentlig förlust jämfört med tillverkningskostnaderna ett bra tag och jag betvivlar inte att de kan komma att göra samma sak med 360;an för att få fler sålda.
July 14, 2003
Visst kommer den att bli knäckt, men det ms vill är väl att göra det svårt för gemene man att chippa den. Skulle det inte räcka att försänka alla chip i moderkorter och plasta in skiten? Skulle vilja se medelsvenson sitta med lösningsmedel och dremmel för att få fast modchippen.
Vad jag ville säga är att det finns andra sätt att förhindra chippning än att bara fippla med kod.
June 23, 2002
Värdelöst.
Men jag tror det förr eller senare kommer knäckas, dock så blir det väl svindyrt att chippa skiten om det nu är så svårt och avancerat.
Nä, jag hoppas Xbox 360 om det inte går att chippa eller kostar skjortan att chippa. Värdelöst med en console som inte går att chippa och få ut så mycket som möjligt från den.
Se på Xbox, hur bra som helst chippad. Hade aldrig köpt ett Xbox om det inte hade gått att chippa den, så många fler användningsområden den får.
May 1, 2004
jarlen wrote: [quote=Delph1]Lite förvånande ändå, då det ändå kommer att knäckas tillslut.
//Andreas
Jo det tror jag med.
Kanske är bra. Innan chippen kommer igång kommer Microsoft notera kalkonförsäljning och tvingas halvera priset på Xbox.
Sedan när chippningen kommer igång kommer det blir världens mest sålda konsol..
No Wait! Det var ju gamla Xboxens koncept!
Be advised, de går med förlust på varje konsol som de säljer, det är spelen som de tjänar på.
2 Guest(s)