April 17, 2005
Xbox 360 förlitar sig som bekant på en grafikkrets från tillverkaren ATI och vi har sedan Microsofts officiella lansering av spelkonsolen sett flera specifikationer och uppgifter på den speciella grafikkrets ATI utvecklat för Xbox 360. Vi har dock inte hört mycket information från ATI själva, tills nu vill säga då man genom media gått ut med mer detaljerad information om hur man gått tillväga när man utvecklat grafikkretsen för Xbox 360. Det har nu publicerats ett flertal artiklar som behandlar den information ATI delat med sig av och bland annat får vi vet mer om dess 48 shaders enheter och kretsens möjlighet att använda 4x kantutjämning utan prestandaförlust. Samtidigt som man fastställer att ATIs grafikkrets är specialutvecklad för just Microsofts Xbox 360.
Xbox 360 är en spelkonsol och på ATI har man inte bara arbetat för att nå optimal prestanda utan även att nå denna prestanda vid så låg strömförbrukning som möjligt. Allt för att passa in i en relativt slimmad och tyst spelkonsol. ATI säger själva att deras "unified shader" teknik med 48 parallela shaders, som både kan arbeta med pixlar och trianglar (vertices), tillsammans med dess integrerade eDRAM är de två mest spännande sakerna med grafikkretsen för Xbox 360.
De 48 shader enheterna (pipelines) arbetar dynamiskt efter vad den aktuella applikationen kräver. Är det mycket arbete med pixlar är det vad som prioriteras och likadant med trianglar. Detta ska ge en mycket effektiv användning av resurser som har enorm kraft till även de mest krävande 3D-applikationer. Det integrerade eDRAM-grafikminnet på 10MB är också en viktig nyckel i ATIs grafikkrets och är speciellt effektivt i en spelkonsol där man använder sig av specificerade upplösningar under spelutvecklingen. Dessa 10MB eDRAM tar nämligen med hjälp av 192 mindre logiska kretsar hand om bland annat all beräkning av kantutjämning. Det gör att Xbox 360 kan erbjuda 4x kantutjämning i 720p upplösning i princip helt utan prestandaförlust. Då huvudkretsen aldrig behöver använda system/grafik-minnet för att lagra denna information.
Det finns en hel del intressant information om ATIs grafikkrets och även om det fortfarande finns frågor att besvara kan vi nu lättare förstår hur Xbox 360 arbetar med den grafiska delen.
Artiklar om Xbox 360s grafikkrets från ATI:
:: HardOCP :: TechReport :: Firingsquad ::
1 Guest(s)