April 17, 2005
Xbox 360s kanske största akilleshäl är att konsolen inte stödjer något av nästa generations optiska format. PlayStation 3 har tryckt hårt på sin integrerade Blu-ray spelare som onekligen kommer ge ett ordentligt mervärde för dem som vill använda sin spelkonsol till att se på de senaste högupplösta filmerna. Microsoft lanserade Xbox 360 helt för tidigt för att kunna integrera varken en HD DVD eller Blu-ray spelare i paketet, men man har länge insinuerat att en HD DVD-spelare kan komma att leta sig in i konsolen. Nu verkar det inte som att det blir på detta vis dock, men Microsoft har i sin Keynote på CES tillkännagivigt att man kommer lansera en extern modell istället. Den externa HD DVD-spelaren ska dyka upp under året och det ska bli spännande att se hur Microsoft löser det hela och till vilket pris.
Källa: Engadget
April 27, 2005
November 27, 2003
Kom att tänka på att priset på denna sak blir ju väldigt svårt att hålla under vad en normal spelare kommer kosta. Isf känns ju det hela rätt värdelöst, men samtidigt så har jag förståelse för det. En helt ny konsol hade nog inte varit ekonomiskt försvarbart på något plan med tanke på vad konsolen redan kostar att tillverka. Konstigt att konkurrensverket i USA inte ifrågasätter underpriset på konsolen faktiskt.
//Andreas
November 8, 2001
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta...
det här var nog en utav de underligaste nyheter jag hört på länge.
Det kommer inte se vackert ut med en HD spelare kopplad till 360:n tänker på C64 med diskettstation som tillbehör eller varför inte cd-drive:n som man kunde koppla till A500:an.. höhöh.. MS är verkligen desperata, de hastade fram en konsol för att kunna vara först på marknaden men insåg att de inte kunde få med en HD kapabel spelare i paketet vid lanseringen. Men måste ändå göra något när PS3 har Blueray från början. Som skrivits tidigare, spelen kommer att släppas som DVD-versionen. tyvärr men det enda riktiga då antagligen inte särskilt många kommer köpa till HD-spelaren. Kan oxo tänka mig att priset för en sådan kommer vara högt. Och nej, vackert kommer det inte se ut.
January 30, 2004
Delph1 wrote: Med andra ord kommer spelen att fortsätta vara på DVD... 🙁
//Andreas
Eller så kommer en HD ed av spelet för 900istället för 700.-
Delph1 wrote:
Konstigt att konkurrensverket i USA inte ifrågasätter underpriset på konsolen faktiskt.
Men det finns ingen konkurrent. PS3 är ju ett år bort o kommer prissättas enligt samma modell.
November 27, 2003
Code Red wrote: [quote=Delph1] Konstigt att konkurrensverket i USA inte ifrågasätter underpriset på konsolen faktiskt.
Men det finns ingen konkurrent. PS3 är ju ett år bort o kommer prissättas enligt samma modell.
Du tänker fel nu. Alla konsoler som säljs är ju konkurrenter med Xbox 360 på något sätt och MS tar ju ett sjukt underpris med tanke på vad den kostar att tillverka vilket borde betyda osjysst konkurrensbeteende.
//Andreas
January 30, 2004
Delph1 wrote: [quote=Code Red][quote=Delph1] Konstigt att konkurrensverket i USA inte ifrågasätter underpriset på konsolen faktiskt.
Du tänker fel nu. Alla konsoler som säljs är ju konkurrenter med Xbox 360 på något sätt och MS tar ju ett sjukt underpris med tanke på vad den kostar att tillverka vilket borde betyda osjysst konkurrensbeteende.
//Andreas
Nej, konsollen ligger i sin egen nish pga det tekniska övertaget jämfört med förra generationen. De som köper denna produkt ser ju inte playstation 2 som en konkurrent. Eller hur?
January 23, 2002
Kan tänka mig att det kommer ytterligare en version av 360 senare i år.
Liksom det nu säljs en billig utan något alls till och en dyrare med hårddisk m.m så kommer det kanske ytterligare en dyrare med inbyggd HD-DVD senare.
Riktig lyxversion med guldplatterad front å neonljus under. 🙄
Nä men första delen av inlägget var menat seriöst...
November 27, 2003
Code Red wrote: [quote=Delph1][quote=Code Red][quote=Delph1] Konstigt att konkurrensverket i USA inte ifrågasätter underpriset på konsolen faktiskt.
//Andreas
Nej, konsollen ligger i sin egen nish pga det tekniska övertaget jämfört med förra generationen. De som köper denna produkt ser ju inte playstation 2 som en konkurrent. Eller hur?
Det är en stationär spelkonsol som ska konkurrera med andra stationära spelkonsoler. Den är lite kraftfullare bara. Det ursäktar inte ett extremt underpris.
EDIT: Både Xbox och PS2 kan man spela spel med i HD-upplösning så så märkvärdig är den inte på så vis heller.
//Andreas
February 26, 2002
Jag tycker detta är lite sent påtänkt. Vem vill köpa en och en halv konsoll?
Som dessutom fortsätter med DVD som media till spelen?
Dessutom väljer dom HD-DVD som format. Det hade säkert dött ut annars. Det var på god väg iallafall. Nu blir det två format iallafall.
Jag undrar också hur MS kan tillåtas hålla på så här. Måste dom in och paja konsollmarknaden med sitt skit med?
MS står mig upp i halsen... :arg:
January 23, 2002
Delph1 wrote: "Raderad jättequote..."
EDIT: Både Xbox och PS2 kan man spela spel med i HD-upplösning så så märkvärdig är den inte på så vis heller.
//Andreas
Lite OT men har tänkt på att det finns HD-paket till både PS2 och Xbox.
Helt seriöst så förstår jag inte hur varken PS2 eller Xbox skulle ha kraften att pumpa ut ett spel i HD-upplösning. Även om det inte samtidigt ska köra ljuseffekter, AA m.m som 360 kör och PS3 kommer köra så är det väl ändå betydligt mer kraft som ska till?
Eller vad fasen körs spelen i för upplösning idag på konsollerna?
Är den hög och skalas ner för att skickas till TVn?
November 27, 2003
Steel wrote: [quote=Delph1]"Raderad jättequote..."
//Andreas
Lite OT men har tänkt på att det finns HD-paket till både PS2 och Xbox.
Helt seriöst så förstår jag inte hur varken PS2 eller Xbox skulle ha kraften att pumpa ut ett spel i HD-upplösning. Även om det inte samtidigt ska köra ljuseffekter, AA m.m som 360 kör och PS3 kommer köra så är det väl ändå betydligt mer kraft som ska till?
Eller vad fasen körs spelen i för upplösning idag på konsollerna?
Är den hög och skalas ner för att skickas till TVn?
Både Xbox och PS2 har kraften, men det fanns inte tillräckligt med TV-apparater för att motivera de upplösnignarna när de släpptes, så det är en efterkonstruktion.
Det är dessutom "bara" 720p vad jag vet och det fungerar inte alltid perfekt med PS2.
//Andreas
January 30, 2004
Delph1 wrote: Det är en stationär spelkonsol som ska konkurrera med andra stationära spelkonsoler. Den är lite kraftfullare bara. Det ursäktar inte ett extremt underpris.
//Andreas
Anser du alltså att skoda och ferrari är konkurrenter?
November 27, 2003
Code Red wrote: [quote=Delph1]Det är en stationär spelkonsol som ska konkurrera med andra stationära spelkonsoler. Den är lite kraftfullare bara. Det ursäktar inte ett extremt underpris.
//Andreas
Anser du alltså att skoda och ferrari är konkurrenter?
Det är inte en likvärdig jämförelse. Xbox 360 erbjuder inte så mycket mer, du har fått en felaktig bild av konsolen isf.
//Andreas
2 Guest(s)