April 17, 2005
Xbox 360 ska som bekant lanseras under december månad detta år och det i den första globala konsollanseringen någonsin. Microsoft har nu äntligen gått ut med mer detaljerade prisuppgifter då företagets corporate vice president, J Allard, avslöjat för TheStreet.com att priset på Xbox 360 kommer bli runt 300 dollar. Med andra ord ett pris på drygt 2100 SEK vilket inte kan ses som något annat än ett riktigt kap! Man ville inte helt fastställa priset men det är nu alltså säkert att det blir i trakten kring 300 dollar. Exakt hur priserna står sig över de olika kontinenterna är inte klart men vi hoppas och tror att det blir jämförbara priser.
Drygt 2000 SEK för en Xbox 360 känns verkligen som en dröm med tanke på den imponerande hårdvara som finns under huven på spelkonsolen. Det är med andra ord ingen tvekan om att Microsoft återigen är beredda på att förlora pengar på varje såld konsol, vilket man gjorde under en lång tid med föregångaren Xbox. För det känns självklart att Xbox 360 kostar mer att tillverka och distribuera än 300 dollar stycket.
Med tanke på Microsofts 6 månaders försprång och deras mycket låga introduktionspris verkar man onekligen sätta press på Sony som ska lansera sin PlayStation 3 konsol under mitten av nästa år. En konsol som för övrigt väntas bli ännu dyrare att tillverka än Xbox 360. Konkurrens är kung och vi konsumenter kan gnugga nävarna i ren förtjusning!
Källa: Gamesindustry.biz
Antagligen priset när grossisten köper partier om 1000stycken skulle jag tro.
Lägg på lite vinst och moms på det så lär det bli vad den kommer kosta..
Knappast under 3000:-
Men det är min gissning.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 7, 2003
Jag måste också ställa mig lite tveksam till uppskattningen $300 -> 2100 SEK när ni här på NH för bara några dagar sedan skrev:
"/.../ ett pris på mellan 249 till 299 dollar. För oss i Sverige blir det förmodligen ett pris på runt 2500-3000 kronor /.../"
när det gällde AGEIAs PhysX.
February 5, 2005
precis, ska den kosta $300 så kan man nog räkna med ca 3000 då det väl har kommit till sverige, dock fortfarande väldigt bra. En PC användare kan ju köpa ett grafikkort för den summan utan att det är några större konstigheter, och då är det ändå bara ett litet kort som inte kan göra nåt på egen hand! 😉
Jo men då handlade det inte om en så stor kommersiell produkt som en spelkonsol. Det ser du kanske också att jag nämner i nyheten, att priserna i en global lansering borde vara mer jämförbara.
Exakt hur priserna står sig över de olika kontinenterna är inte klart men vi hoppas och tror att det blir jämförbara priser.
Tekniknörd som gillar att träna.
mitrix wrote: precis, ska den kosta $300 så kan man nog räkna med ca 3000 då det väl har kommit till sverige, dock fortfarande väldigt bra. En PC användare kan ju köpa ett grafikkort för den summan utan att det är några större konstigheter, och då är det ändå bara ett litet kort som inte kan göra nåt på egen hand! 😉
Men poängen är just att konsolen lanseras på samma datum globalt. Alltså ska den finnas i våra butiker vid samma tidpunkt som i USA t.ex. Vilket får mig att tro att priserna kommer vara rätt jämförbara.
Jag kommer inte ihåg hur prisskillnaderna varit jämfört med USA tidigare men när Microsoft sänkte priserna på Xbox har jag för mig att priserna i t.ex. storbritannien och Sverige stämde bra överrens. Men visst det borde ju bli lite extra med vår moms, skatt osv.
Den är inte passivt kyld, men den ska vara tystare än Xbox enligt MS själva. Det finns dock inga detaljer om hur mycket tystare den ska vara så det kan vara marginelt.
October 1, 2001
$300 är det amerikanska priset. Vilket med dagens USD-kurs blir ca 2200kr. I USA har man ingen moms som vi har i EU (Value Added Tax). I sverige blir alltså momsen 25% dvs 550kr. I tex England har man 16% moms.
$300 för 360 och $370 för PS3 låter inte konstigt i mina öron då PS3 har mer under huven.
October 1, 2001
Sen vill jag tillägga att $300 är ett ca-pris. Kan bli både billigare å dyrare. Skulle gissa på $299 eller mer.
Har svårt att se att MS kan leverera tillräckligt med 360 för en global release när de inte ens har färdig hårdvara ännu. Så priset kan gå upp pga efterfrågan. Är ju inte så att $300 är fastetsat på boxen utan butikerna sätter sina egna priser.
1 Guest(s)