April 17, 2005
Xbox 360 kommer som bekant att lanseras i slutet av året och ett av huvudmålen för Microsoft är att få upp intresset för Xbox i japan. Det misslyckades man helt med efter lanseringen av första generationens Xbox, en konsol som aldrig blev särskilt populär i japan. Sony och Nintendo har alltid haft förtur i japan då båda företagen är har sina rötter där. Med Xbox 360 har Microsoft satsat hårdare än någonsin på japan men än så länge har det knappast gett utdelning. I en nyligen utförd undersökning i japan hade 60 procent av konsumenterna valt PS3 ur nästa generation, 8 procent valde Nintendo Revolution och 2 procent valde Microsoft.
Med andra ord var det ett riktigt nederlag för Microsoft som dock inte påbörjat sina stora annonskampanjer ännu. Även om det finns mycket mer att ta av så ser det onekligen ut som att Microsoft har en ordentlig asiatiskuppförsbacke att jobba i inför lanseringen av Xbox 360.
Källa: GamesIndustry.biz
March 10, 2003
Tror det beror på stor del på spelentill XboX. De flesta spelen är som filmer.
Anpassade till den globala (amerikanska?) marknaden. Tittar man
på vilka spel som är populäras i Asien på konsoll är det väldigt många RPG.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
Raderade inlägg om stavfel, läs första tråden i detta forum för mer info.
Ctrl: Jo men det är ju just där MS satsat genom att kontraktera asiatiska spelmakare, frågan är om det kanske behövs visas upp några "asientitlar" innan japanerna är övertygade.
Tekniknörd som gillar att träna.
Tror faktiskt att X360 har stöd för det. Tyckte jag läste någonstans att den inte ens skulle ha en digital utgång.. men det får jag verkligen hoppas är felaktiva uppgifter...
Som sagt var, de uppgifter jag såg var VGA och komponent. Men DVI eller HDMI måste ju vara med också...
Eftersom Microsoft brukar vara rätt bakåtkompatibla tror jag faktiskt att komponent kommer som ett alternativ.
May 8, 2003
Läste anandtechs jämförelse, och jag vill minnas att det bästa 360:n hade var komponent, medan PS3 är har dubbla HDMI.
Teoretiskt ska det på PS3 gå att köra ut bilden i superduperwidescreen på två skärmar via HDMI-utgångarna, men det är väl mer tveksamt om spel kommer klara det prestandamässigt.
Spel till 360 måste "bara" klara 720p enligt microsofts krav (men får såklart även stödja högre upplösningar) medan spel till PS3 måste klara både 720p och 1080i.
jackal_: Jag är nästan 100% att X360 även stödjer VGA vilket är bättre än komponent. Men jag kan bara inte tro att man skippar digitala utgångar..
July 13, 2005
Anton K wrote: jackal_: Jag är nästan 100% att X360 även stödjer VGA vilket är bättre än komponent. Men jag kan bara inte tro att man skippar digitala utgångar..
Kiane wrote: [quote=Anton K]jackal_: Jag är nästan 100% att X360 även stödjer VGA vilket är bättre än komponent. Men jag kan bara inte tro att man skippar digitala utgångar..
Vad menar du? 🙂
Det står ju inget om X360s videoanslutningar? Eller är det jag som missar något?
November 27, 2003
Handlar det inte om förstahandsval bara? De flesta japaner kommer nog trotsallt köpa åtmintone två konsoler, tyvärr kommer det nog vara en Sony och Nintendo då Sonyn och MS:n är rätt lika varandra ifråga övriga användnignsområden. I Japan har man dessutom i regel utrustning för att utnyttja de nyaste standarderna ifråga om signal-överföring, som om det vore självklart, medan vi sitter med s-video och komposit fortfarande. Xbox:en är helt klart bra anpassad för världsmarknaden med sin kanske "lite klenare" överföring men för super-mega-high-tech japaner skulle det vara löjeväckande nästan att inte ha stöd för ens VGA.
Dock precis som ni säger innan så verkar det vara lite otydligt var för gränssnit Xbox 360 har för bildöverföringen. VGA vore ju bra, eller egentligen minimumkrav som sagt, men det är dock svårt att jämföra med dubbla HDMI.
Det MS kunde ha gjort vore att ha kanske försökt konkurrera med Nintendo direkt istället för Sony, men då snackar vi helt plötsligt om spel och var väl Xbox i särklass svagaste punkt.
Då både Sony och MS tävlar om att vara i det "första rummet" så kommer vi få en förlorare, maniskerna är ämnade att vara nav i rummet bägge två. Och om man skulle ha båda så handlar det istället om den som har de bästa spelen... (se stycket ovan).
Jag misstänker dock att det kommer säljas en hel del Xbox 360 i Japan runt jul. Dock främst för att uthärda väntan på Sonys motsvarighet. Ska bli kul att se begagnatmarknaden i Japan i mitten av sommaren 2007 faktiskt. Kanske man kan göra ett fynd eller två 🙂
//Andreas
July 13, 2005
Anton K wrote: [quote=Kiane][quote=Anton K]jackal_: Jag är nästan 100% att X360 även stödjer VGA vilket är bättre än komponent. Men jag kan bara inte tro att man skippar digitala utgångar..
Vad menar du? 🙂
Det står ju inget om X360s videoanslutningar? Eller är det jag som missar något?
Nä det var jag som svamlade 🙂 Fick för mig att det skulle stå där
May 8, 2003
Anton K wrote: jackal_: Jag är nästan 100% att X360 även stödjer VGA vilket är bättre än komponent. Men jag kan bara inte tro att man skippar digitala utgångar..
Helt rätt, VGA har den, det hade jag missat. Grymt synd att de inte har DVI dock.. med tanke på alla som sitter på projektor och lcd-tv. Inte så mycket som stödjer HDMI utanför japan än, men det känns ju som tjänstefel att inte ha DVI när man har HD-upplösning.
Hörde att krysslådan ska börja tillverkas i augusti, så det känns ju lite tight om tid om de ska lägga till digital output, men man kan ju hoppas.
Från anandtech:
Sony appears to have the most forward-looking set of outputs on the PlayStation 3, featuring two HDMI video outputs. There is no explicit support for DVI, but creating a HDMI-to-DVI adapter isn’t too hard to do. Microsoft has unfortunately only committed to offering component or VGA outputs for HD resolutions.
2 Guest(s)