April 17, 2005
Xbox 360 närmar sig allt mer sin slutgiltiga lansering som kommer ligga i november månad 2005. Den senaste tiden har det dock börjat dyka upp en del klagomål och irritation från spelutvecklare och det handlar i de flesta fall om problem med Xbo 360s lagringssystem. Utvecklarna av RPG-spelet Enchant Arm har varnat att DVD-formatet som Xbox 360 använder inte kommer räcka för att lagra all data på en skiva, vilket skulle betyda att man måste lansera sitt spel på två skivor. En lösning man inte känner allt för lockande. Förmodligen är inte detta första eller sista gången vi här att spelutvecklare har liknande problem.
Tyvärr är det även problem med konsolens hårddisk, eller det faktum att hårddisken inte är ett standardtillbehör i bassystemet rättare sagt. Bland annat Valve har utryckt bekymmer över att man inte kan förlita sig på att en hårddisk finns närvarande i konsolen, något som försvårar spelutvecklandet.
Källa: Gamespot, Half-Life 2 forums
January 6, 2003
Idiotiskt att dom inte gör alla med hårddisk, då dom med hårddisk får lida med ökade laddtider.
Jämför laddtider mellan en chippad xbox och en vanlig. Det skiljer ju rätt mycket.
Man kan väl hoppas att det kommer 2 versioner av varje spel, en för hårddisk-stöd och en utan 🙄
February 5, 2005
Men om det inte finns hd så är det väl iaf ett krav att ha minneskort, och det borde ju räcka för att ta hand om sparandet i spel, och det är väl även detta som hd:n i en hd-utrustad box kommer att användas till!? Möjligheten (om den nu kommer att finnas) att kopiera ett spel till hd:n för att uppnå lägre laddtider är väl bara ett plus för hd-innehavare snarare än ett krav.
Att den inte har HD-DVD eller blue-ray är väl också en hyffsat kraftig miss, dagens spel fyller ju ibland en hel DVD och en konsol ska ju klara sig ganska många år och spelen blir ju bara större, så enbart DVD-stöd är inte tillräckligt längre, elle riaf inte i framtiden.
På en PC är det inte riktigt samma problem då det inte gör så mycket om spelet är på flera skivor då man ändå oftast installerar det på HD:n i sin helhet och på så vis slipper eventuella skivbyten!
Att det skulle dyka upp en ruta på skärmen mitt under spelet med "please insert disc2 to continue" vore ett markant steg bakåt i utvecklingen (för att inte tala om störande).
December 7, 2004
mitrix wrote: Men om det inte finns hd så är det väl iaf ett krav att ha minneskort, och det borde ju räcka för att ta hand om sparandet i spel, och det är väl även detta som hd:n i en hd-utrustad box kommer att användas till!? Möjligheten (om den nu kommer att finnas) att kopiera ett spel till hd:n för att uppnå lägre laddtider är väl bara ett plus för hd-innehavare snarare än ett krav.
I gamla xboxen så användes ju dock HDn också för swapfilen/erna, vilket kraftigt reducerar laddtider i spelen (nu menar jag inte själva boot tiden utan ladd tider i spelen...). Har man en box utan hdd så får spelet buffra direkt från skivan till primärminnet vilket betyder brutala väntetider/hackande såvida man inte lyckats få en HD DVD enhet att lämna lika mycket data/s som en hdd......
Jag tror det är detta som speltillverkare oroar sig över...
Edit: En vanlig xbox har väl en 10GB eller 8GB hdd med 5 partitioner, 2st (c: & e: ) för dashboard/musiklagring/save/konfig filer samt 3st (x:, y: & z: ) för swappfiler
1 Guest(s)