April 17, 2005
Xbox 360 har som IBM
nyligen bekräftat en processor med tre PowerPC-kärnor som vardera kan arbeta med
två instruktionstrådar. Det har varit en del spekulationer kring varför man just
valt tre kärnor, något som inte rimmar med andra multicore-system där man nästan
uteslutande har jämnt antal kärnor. Enligt uppgifter från en Xbox 360 ingenjör
ska anledningen vara ATIs Xenos-grafikkrets. Den kraftfulla grafikkretsen kräver
2 kärnor och dess två separata trådar för att hålla pipelinen full. Med rätt
kodning skulle det betyda att två kärnor arbetar för att hålla grafikkretsen
sysselsatt medan en kärna styr resterande spelfunktioner, helt enkelt allt utom
den grafiska biten.
Med tanke på att inga spel ur första generationen kommer ta tillvara på de tre kärnorna i Xbox 360 är det inte svårt att se att det finns mycket mer att ta av i konsolens hårdvara.
Källa: The Inquirer
När kommer Oblivion lanseras?
Med första generationens speltitlar menar jag dem som dyker upp typ någon månad efter konsolens lansering.
Informationen jag förlitat mig på ska nämligen komma direkt från MS.
Tekniknörd som gillar att träna.
August 17, 2005
Anton K wrote: När kommer Oblivion lanseras?
Med första generationens speltitlar menar jag dem som dyker upp typ någon månad efter konsolens lansering.
Informationen jag förlitat mig på ska nämligen komma direkt från MS.
Sist jag hörde så skulle Oblivion släppas om inte i samma veva som konsollen så iaf månaden efter. Det vill säga någonstans i slutet av detta år borde vara en rimlig gissning.
May 5, 2003
The Elder Scrolls IV: Oblivion is being delayed until the second quarter of its next fiscal year, which runs from February to April 2006. While this is still technically within Microsoft's 14-week "launch window" for the Xbox 360, it means that the game will not be on sale when the console arrives in stores on November 22.
August 1, 2001
Fackamato wrote: [quote=Ondjultomte]Oblivion använder ju sig av precedualrendering! grymt spännande att se det i "action" 🙂
Vad är det? 🙂
För det första så kan jag inte stava korrekt .. 😉
http://graphics.stanford.edu/papers/texture-synthesis-sig01/texture.pdf
http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/xbox360-1.ars/4
http://graphics.stanford.edu/papers/texture-synthesis-sig03/siggraph2003_short.ppt
summa summarum, man gör en liten enkel textur applicerar denna och resultatet är inte en onaturlig upprepning av denna lilla textur .. utan man får ett "naturligt" mönster med en mini textur bara ...
istället för att grafiker skall sitta å göra varierande texturer som tar hundra tals timmar gör det en bas textur på 1 timme sedan varieras denna mha den cpu kraft som finns tillgodo i framtida multcore processorer samt i 360s cpu ...
oblivions skog är uppbyggd på detta sätt bla ...
fast detta kommer nog bli riktigt bra först med konsoll generationen efter denna ...
1 Guest(s)