Xbox 360 har tre kärnor för att hålla GPUn sysselsatt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xbox 360 har tre kärnor för att hålla GPUn sysselsatt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Xbox 360 har som IBM
nyligen bekräftat en processor med tre PowerPC-kärnor som vardera kan arbeta med
två instruktionstrådar. Det har varit en del spekulationer kring varför man just
valt tre kärnor, något som inte rimmar med andra multicore-system där man nästan
uteslutande har jämnt antal kärnor. Enligt uppgifter från en Xbox 360 ingenjör
ska anledningen vara ATIs Xenos-grafikkrets. Den kraftfulla grafikkretsen kräver
2 kärnor och dess två separata trådar för att hålla pipelinen full. Med rätt
kodning skulle det betyda att två kärnor arbetar för att hålla grafikkretsen
sysselsatt medan en kärna styr resterande spelfunktioner, helt enkelt allt utom
den grafiska biten.

Med tanke på att inga spel ur första generationen kommer ta tillvara på de tre kärnorna i Xbox 360 är det inte svårt att se att det finns mycket mer att ta av i konsolens hårdvara.

Källa: The Inquirer

jonel454
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
November 2, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
972258
November 2, 2005 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det sista stämmer ej. TES: Oblivion är multitrådad och använder sig av ALLA TRE processorer (Källa betsheda).

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
972277
November 2, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

När kommer Oblivion lanseras?
Med första generationens speltitlar menar jag dem som dyker upp typ någon månad efter konsolens lansering.
Informationen jag förlitat mig på ska nämligen komma direkt från MS.

Minky
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
972285
November 2, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: När kommer Oblivion lanseras?
Med första generationens speltitlar menar jag dem som dyker upp typ någon månad efter konsolens lansering.
Informationen jag förlitat mig på ska nämligen komma direkt från MS.

Sist jag hörde så skulle Oblivion släppas om inte i samma veva som konsollen så iaf månaden efter. Det vill säga någonstans i slutet av detta år borde vara en rimlig gissning.

_Xenomorph_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
May 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
972291
November 2, 2005 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

The Elder Scrolls IV: Oblivion is being delayed until the second quarter of its next fiscal year, which runs from February to April 2006. While this is still technically within Microsoft's 14-week "launch window" for the Xbox 360, it means that the game will not be on sale when the console arrives in stores on November 22.

http://www.gamespot.com/news/6.....36973.html

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
972310
November 2, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Oblivion använder ju sig av precedualrendering! grymt spännande att se det i "action" 🙂

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
972421
November 2, 2005 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: Oblivion använder ju sig av precedualrendering! grymt spännande att se det i "action" 🙂

Vad är det? 🙂

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
972578
November 3, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Ondjultomte]Oblivion använder ju sig av precedualrendering! grymt spännande att se det i "action" 🙂

Vad är det? 🙂

För det första så kan jag inte stava korrekt .. 😉

http://graphics.stanford.edu/papers/texture-synthesis-sig01/texture.pdf
http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/xbox360-1.ars/4
http://graphics.stanford.edu/papers/texture-synthesis-sig03/siggraph2003_short.ppt

summa summarum, man gör en liten enkel textur applicerar denna och resultatet är inte en onaturlig upprepning av denna lilla textur .. utan man får ett "naturligt" mönster med en mini textur bara ...

istället för att grafiker skall sitta å göra varierande texturer som tar hundra tals timmar gör det en bas textur på 1 timme sedan varieras denna mha den cpu kraft som finns tillgodo i framtida multcore processorer samt i 360s cpu ...

oblivions skog är uppbyggd på detta sätt bla ...

fast detta kommer nog bli riktigt bra först med konsoll generationen efter denna ...

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
972659
November 3, 2005 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Smart 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL