April 17, 2005
Xbox 360 har de senaste dagarna mestadels skapat rubriker kring sin design och eventuella hårdvarutillbehör. Nu är det dock helt andra uppgifter som dykt upp, nämligen en komplett lista över spelkonsolens specifikationer och detaljer kring Microsofts nya Xbox Live! system. Xbox 360 kommer enligt de uppgifter som nu dykt upp använda sig av en specialdesignad PowerPC processor från IBM med tre kärnor på 3.2GHz vardera. Processorn kommer använda sig av 1MB L2-cache och får hjälp av en grafikkrets från ATI med bland annat 500MHz GPU-klockfrekvens med 10MB embedded DRAM. Vi ska med denna hårdvara kunna vänta oss spel i HDTV-upplösningarna 720p och 1080i kompletterat med effektiv kantutjämning. I de läckta specifikationerna finns det flera smaskiga detaljer om både hårdvara och Microsofts online-satsning för Xbox 360.
Xbox 360 kommer som tidigare uppgifter gjort gällande använda sig av en vanlig DVD-spelare, men som stödjer mer eller mindre alla format som MP3, JPEG m.m. Konsolen ska enligt dessa uppgifter även gå att skräddarsy rent estetisk med utbytbara frontpaneler, något alla som inte uppskattar den vita design vi tidigare sett.
Tittar vi på Microsofts Xbox Live-satsning ska det finnas två versioner, en Silver och en Guld tjänst. Silver-tjänsten kräver inget abonnemang men erbjuder inte samma egenskaper. Bland annat kommer troligen online-spelande på Silver-tjänsten vara begränsat till helger och kanske även till vissa speltitlar. Annars ser Xbox Live! ut att bli ett stort nätverk med allt från onlinespel till nerladdning av spel och filmtrailers, speldemos och mycket mer. En komplett lista över de läckta specifikationerna finns här nedan;
Xbox Live! - För alla användare
- Motto for gamer profile * #
- Personalized look for Xbox System Guide * #
- Offline achievments * #
- Cumulative gamer score * #
- Location/language profile * #
- Custom playlist in every game * #
- Play music from portable devices * #
- View images from digital camera * #
- Strem media from Windows XP * #
- Interactive screen savers * #
- Track info for CDs * #
Silver Live! - Användare får också detta gratis
- Access to MMOs (additional fees may apply) *
- Free Xbox Live weekends *
- Online achievements *
- Access to other players' Gamer cards via Live *
- Reputation *
- Recent players list *
- Free and premium download game content *
- Free and premium downloadable movies, music, tv *
- Downloadable demos/trailers *
- Microtransactions *
- Communication with voice, video or text *
Gold Live! - Användare får också detta för sitt betalabonnemang
- Seamless transition to Xbox Live account from Xbox to Xbox 360
- Enahnced matchmaking using above
- Skill level matchmaking
- Gameplay style profile (casual, competitive, etc.)
- Multiplayer online gameplay
Xbox 360 hårdvara:
1. Support for DVD-video, DVD-Rom, DVD-R/RW, CD-DA, CD-Rom, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 cd, JPEG photo CD
2. All games supported at 16:9, 720p and 1080i, anti-aliasing
3. Customizable face plates to change appearance
4. 3 USB 2.0 ports
5. Support for 4 wireless controllers
6. Detachable 20GB drive
7. Wi-Fi ready
Custom IBM PowerPC-based CPU
- 3 symmetrical cores at 3.2 GHz each
- 2 hardware threads per core
- 1 VMX-128 vector unit per core
- 1 MB L2 cache
CPU Game Math Performance
- 9 billion dots per second
Custom ATI Graphics Processor
- 500 MNz
- 10 MB embedded DRAM
- 48-way parallel floating-point shader pipelines
- unified shader architecture
Memory
-512 MB GDDR3 RAM
- 700 MNz DDR
Memory Bandwidth
- 22.4 GB/s memory interface bus bandwidth
- 256 GB/s memory bandwidth to EDRAM
- 21.6 GB/s frontside bus
Audio
- Mulitchannel surround sond output
- Supports 48khz 16-bit audio
- 320 independent decompression channels
- 32 bit processing
- 256+ audio channels
Vi ska påpeka att inga av dessa uppgifter är officiella och vissa ser något motsägelsefulla ut. Bland annat hårddiskens storlek som tidigare rapporter sagt skulle få en kapacitet på 40GB. I övrigt ser det minst sagt lovande ut, men ta det hela med en nypa salt innan vi inom ett par dagar förhoppningsvis kan ge mer klara besked.
Källa: Engadget
På Beyond3D diskuterar men mer detaljerat de tekniska aspekterna av Xbox 360 för den som är intresserad av detta.
BloodMan wrote: suck det var lite jobbigt att läsa 🙁 KAn n inte fixa det dära ?
Tyvärr, du får läsa det i nyheten istället. Vi har försökt få vårt nyhetssystem att fungera med det uppdaterade forumet men det vill sig bara inte. Vi planerar ett nytt system dock, tills dess är det inte mycket vi kan göra är jag rädd. 🙁
Men tro mig, det stör oss lika mycket som det stör er...
Tekniknörd som gillar att träna.
March 14, 2001
Anton K wrote: [quote=BloodMan]suck det var lite jobbigt att läsa 🙁 KAn n inte fixa det dära ?
Tyvärr, du får läsa det i nyheten istället. Vi har försökt få vårt nyhetssystem att fungera med det uppdaterade forumet men det vill sig bara inte. Vi planerar ett nytt system dock, tills dess är det inte mycket vi kan göra är jag rädd. 🙁
Vad är det som är fel och jobbigt att läsa? 😕
Snorch wrote: [quote=Anton K][quote=BloodMan]suck det var lite jobbigt att läsa 🙁 KAn n inte fixa det dära ?
Första inlägget i forumet som innehåller nyhetstexten är inte "riktigt" som den ska. Men åter till ämnet nu! 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
October 22, 2002
håller med ovan, hackan i botten...
enligt de uppgifter som nu dykt upp använda sig av en specialdesignad PowerPC processor från IBM med tre kärnor på 3.2GHz vardera. Processorn kommer använda sig av 1MB L2-cache och får hjälp av en grafikkrets från ATI med bland annat 500MHz GPU-klockfrekvens med 10MB embedded DRAM.
OVERKILL säger jag eller? 😕 (3 kärnor? och sammanlagt 9.6ghz :bgrin:)
March 5, 2002
Redfaction wrote: [quote=Kilroy]Kommer den palla 1080p?
Tydligen itne, bra om man läser först, frågar sen... 😉
Ja det står ju i texten..:)
Det stod väl 1080i.. ;o
Men men, detta är ju extremt powerful.. Gissar på att den landar som billigast på 4495:- eller något sådant.. Är den nu bakåtkompatibel så kanske man köper en sån vid julen 2007?
November 27, 2003
Fackamato wrote: [quote=Redfaction][quote=Kilroy]Kommer den palla 1080p?
Det stod väl 1080i.. ;o
Men men, detta är ju extremt powerful.. Gissar på att den landar som billigast på 4495:- eller något sådant.. Är den nu bakåtkompatibel så kanske man köper en sån vid julen 2007?
Eller köper en Revolution för typ halva priset och lirar Mario Kart med kompisarna på förfesten 😉
//Andreas
March 5, 2002
Delph1 wrote: [quote=Fackamato][quote=Redfaction][quote=Kilroy]Kommer den palla 1080p?
Det stod väl 1080i.. ;o
Eller köper en Revolution för typ halva priset och lirar Mario Kart med kompisarna på förfesten 😉
//Andreas
Hehe 😛
Jag hoppas det kommer något nytt F1-spel snart, buhu 🙁
January 26, 2003
Anton K wrote: [quote=Snorch][quote=Anton K][quote=BloodMan]suck det var lite jobbigt att läsa 🙁 KAn n inte fixa det dära ?
Första inlägget i forumet som innehåller nyhetstexten är inte "riktigt" som den ska. Men åter till ämnet nu! 🙂
det fungerar för mig iaf 😕
November 27, 2003
Etheral wrote: [quote=Anton K][quote=Snorch][quote=Anton K][quote=BloodMan]suck det var lite jobbigt att läsa 🙁 KAn n inte fixa det dära ?
det fungerar för mig iaf 😕
Det funkar om man är inloggad men annars ser man html-koden, Back to topic 😉
//Andreas
February 5, 2005
Alltså har jag fattat fel eller är det 48 riktiga pixel pipelines på den där GPN!? isf 48st a 500Mhz. Är ju ljusår snabbare än det snabbaste som finns till PC Juh!
Gez, alla tre CPU kärnorna har stöd för dubbeltrådsteknik också, dvs den pallar 6 trådar samtidigt, hmm, 3*dualcoore och vi tycker att dualcoore till PC är häftigt...
Coolt med embedded ram till GPU:n iaf, har väntat på att det ska komma till PC-kort och så kommer det först på en konsoll!
Hur som helst verkar detta inte vara samma budgetbygge som Xbox1 var då den kom!
March 10, 2003
Det första som slår mig är att den kör en PPC processor. Denna har en helt annan uppbyggnad än x86 strukturen.
Därför undrar jag om den verkligen kommer vara bakåtkompatibel.
Isf får det emuleras och vi vet ju alla hur bra sådant brukar gå.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 5, 2002
Ctrl wrote: Det första som slår mig är att den kör en PPC processor. Denna har en helt annan uppbyggnad än x86 strukturen.
Därför undrar jag om den verkligen kommer vara bakåtkompatibel.
Isf får det emuleras och vi vet ju alla hur bra sådant brukar gå.
Aye, det har ju varit lite snack om det, om den skall vara bakåtkompatibel.. ryktena säger att den kommer att vara det, frågan är dock hur det blir i slutändan :O
April 28, 2002
Så nu kommer då mannen som alltid kollar scenen för Xbox
Pris? 4495 såger en? Svar nej.
Enligt källor kommer priset landa kring 245$ till 295$ vilket bör ge ett butikspris mellan 3000-3500. räkna med att MS pressar priser och har lärt sig från Xbox1 första pris.
Bakåtkompatibel? Svar ja.
Ett flertal källor säger att den kommer vara detta. Teamexecuter har sett på den nya konsolen och bekräftar detta.
HDTV?
Den ska klara alla krav för HDTV och vara HD-ready. Alla spel ska klara 720p och 1080i vilket inte borde vara några problem.
Overkill?
Dessa spec som läkt ut nu stämmer bra med rykten som florerat tidigare som tripplecore med två trådar på varje core. Man har ökat från 256 i tidager rykten till 512 vilket känns logiskt nu när RAM priserna sjunker.
MediaCenter?
Hela Xbox360 stämmer med Bills planer att göra deras varor till hemmets center för entertainment. Xbox360 kommer ha många komplingar med Longhorn, som t ex att handkontrollen kan köras på båda systemen. att den har trådlöst nätverkskort, HD-ready, DVDspelare, Fjärkontroll, USB2 portar och grymt ljudkort gör att den kommer klara av att vara en HTPC. Xbox1 moddad med XBMC var ju nästan detta.
TV-in?
Detta är den stora frågan. För att göra den till äkta HTPC måste den kunna spela in från TV. Kommer detta bli möjligt? Hårddisk finns där! kanske en möjlig uppgradering?
20gb? Olika versioner?
Det har pratats om att Xbox360 kommer säljas i olika versioner. Denna läcka av spec säger att 20Gb hårddisk ska ingå. Dock visar bilder från Ourcolony.net på en 40Gb version! Kommer man kunna välja? hur stor kan det bli? varför olika storlekar?
många frågor återstår men svar kommer på Torsdag på MTV!
January 15, 2004
mitrix wrote: Alltså har jag fattat fel eller är det 48 riktiga pixel pipelines på den där GPN!? isf 48st a 500Mhz. Är ju ljusår snabbare än det snabbaste som finns till PC Juh!
Jag har ingen aning om hur pass flexibel arkitekturen är i grafikprocessorn och om den kan jämföras med med nuvarande arktikturers pipelines.
Med 48 alu operationer per cykel kan dock jämföras med Gefoce6800 GT/ULtra med 64 operationer á 2 tal / cykel (dettat enbart för pixelshadern).
Förmodligen inte ljusår snabbare, eventuellt långsammare.
Gez, alla tre CPU kärnorna har stöd för dubbeltrådsteknik också, dvs den pallar 6 trådar samtidigt, hmm, 3*dualcoore och vi tycker att dualcoore till PC är häftigt...
Nej det är inte tre stycken dual core utan en tripplecore, en kärna mer än vad som finns på dom nya x86 processorerna. En tredjedel av antalet kärnor i Cell.
Coolt med embedded ram till GPU:n iaf, har väntat på att det ska komma till PC-kort och så kommer det först på en konsoll!
Hur som helst verkar detta inte vara samma budgetbygge som Xbox1 var då den kom!
XBOX var inget budgetbygge (i jämförelse med andra konsoler), Microsoft förlorar fortfarande pengar på varje såld XBOX.
1 Guest(s)