Xbox 360 kommer kosta $249 tilt $299 dollar|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xbox 360 kommer kosta $249 tilt $299 dollar
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 14, 2005 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Det är vad analytikerfirman Goldman Sachs kommit fram till när man sett över Microsofts lansering av deras kommande spelkonsol.
Lanseringen av konsolen kommer ske i oktober/november och förmodligen samtidigt över hela världen.
Prislappen ska alltså enligt Goldman Sachs analys landa på runt $249 till $299 dollar och stämmer detta ser det i våra ögon mycket lovande ut. Vi kan då räkna med ett pris på kanske 3000kr i Sverige vilket faktiskt låter bra för en nylanserad spelkonsol.

Goldman Sachs tror även att Microsoft kommer sälja runt 3 miljoner konsoler innan årsskiftet.

"The research firm, which rates Microsoft at "outperform," expects Xbox 2 to be available for retail sale in October or November at a retail price of about $249 to $299. Goldman said the Xbox console would cater to the lower-end of the consumer segment. The firm expects Microsoft to ship about 3 million units of the Xbox 2 worldwide in the December quarter."

Microsoft ser ut att vara riktigt aggressiva med sin lansering av Xbox 360 och det ska bli mycket intressant att se giganternas kamp mellan Microsoft och Sony när PlayStation 3 lanseras under nästa år.
Men vem vet, Microsoft kanske avgör striden redan i år?

Källa: Forbes

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
873067
April 14, 2005 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra pris :blink:

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
873107
April 14, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Spidey wrote: Bra pris :blink:

#1: Grattis till ditt 11xx'e kassa svar.
#2: Vänta tills den dyker upp i sverige.
#3: För min egen del: Nice. 😉

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
873116
April 14, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste att Xbox ska lanseras nu idag det syns på MTV här i Sverige imorgon kl 22. Men att den inte komme rbörja säljas förrens om flera månader. Playstation 3 ska ju lanseras nästa vecka.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
873142
April 14, 2005 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jag läste att Xbox ska lanseras nu idag det syns på MTV här i Sverige imorgon kl 22. Men att den inte komme rbörja säljas förrens om flera månader. Playstation 3 ska ju lanseras nästa vecka.

Aye, ligger på din linje. Kommer vara en fet uppförsbacke för dom.

//Andreas

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
873198
April 14, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jag läste att Xbox ska lanseras nu idag det syns på MTV här i Sverige imorgon kl 22. Men att den inte komme rbörja säljas förrens om flera månader. Playstation 3 ska ju lanseras nästa vecka.

xbox skall ha en showoff av xbox2 i maj

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
873426
April 15, 2005 - 5:32 am
sp_Permalink sp_Print

Åfan jag har läst på nåt forum att det var den 14:e april...

Playstation 3 ska ju visas på E3 mässan och den är väl nästa vecka har jag för mig. Hatar när man får info som inte håller.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
873454
April 15, 2005 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jag läste att Xbox ska lanseras nu idag det syns på MTV här i Sverige imorgon kl 22. Men att den inte komme rbörja säljas förrens om flera månader. Playstation 3 ska ju lanseras nästa vecka.

Hmm vet inte om jag förstår dig riktigt. Du skriver det som att PlayStation 3 skulle komma först ut på marknaden?

Först och främst är det som sagt var i maj, den 12-13:e som Microsoft kommer sända deras MTV-special.
E3-mässan är ett par dagar senare och då kommer Sony "tillkännage" PlayStation 3, märk väl att de inte "lanserar" konsolen.
Själva lanseringen av PlayStation 3 väntas inte förrän i början av 2006 som tidigast i Japan och i mitten av 2006 för USA, Europa är väl samtidigt som USA eller ännu senare.

Microsoft däremot kommer alltså tillkännage Xbox 360 ett par dagar innan E3, för att sedan fortsätta med presentationer under E3. Själva lanseringen kommer i oktober/november 2005 och enligt uppgifter ska den lanseras samtidigt över hela världen.

Så är det någon som har försprång är det MS, men det var kanske det du menade. 🙂

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
873531
April 15, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=Redfaction]Jag läste att Xbox ska lanseras nu idag det syns på MTV här i Sverige imorgon kl 22. Men att den inte komme rbörja säljas förrens om flera månader. Playstation 3 ska ju lanseras nästa vecka.

Hmm vet inte om jag förstår dig riktigt. Du skriver det som att PlayStation 3 skulle komma först ut på marknaden?

Först och främst är det som sagt var i maj, den 12-13:e som Microsoft kommer sända deras MTV-special.
E3-mässan är ett par dagar senare och då kommer Sony "tillkännage" PlayStation 3, märk väl att de inte "lanserar" konsolen.
Själva lanseringen av PlayStation 3 väntas inte förrän i början av 2006 som tidigast i Japan och i mitten av 2006 för USA, Europa är väl samtidigt som USA eller ännu senare.

Microsoft däremot kommer alltså tillkännage Xbox 360 ett par dagar innan E3, för att sedan fortsätta med presentationer under E3. Själva lanseringen kommer i oktober/november 2005 och enligt uppgifter ska den lanseras samtidigt över hela världen.

Så är det någon som har försprång är det MS, men det var kanske det du menade. 🙂

Jag har läst på en massa svenska forum de har skrivit april..:)
Men saken hör ju till den att Xbox 360 inte lär ha en chans prestanda mässigt jämför med Sony och cell cpu.

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
Member Since:
August 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
873760
April 15, 2005 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt så får man vänta tills de har kommit ut för att veta vilken som är bäst(hardcore ps anhängare 🙂 )

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
873890
April 16, 2005 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har läst på en massa svenska forum de har skrivit april..
Men saken hör ju till den att Xbox 360 inte lär ha en chans prestanda mässigt jämför med Sony och cell cpu.

Jag är lite rädd att hypen kring Cell är något överdriven men om Sony inte har bättre prestanda i PS3:an än vad MS har i Xbox 2 är det nästan skandal.
De har en mer eller mindre specialdesignad CPU för sin konsol plus att de har runt 6 mån extra att jobba på sin konsol.

Hur stora skillnaderna är vill jag dock inte sia om, men det ska bli intressant att se.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
874085
April 16, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nog för att en powerPC cpu på 3Ghz är bra mycket snabbre än en sur Intel på 3 Ghz och att 3 sådana är jävligt kraftfullt, men Cell är ju liksom så mycket mer iallafall om man ska tro på hypen runt det. Men fast Xbox kom så långt efter PS2 så¨hade ju PS2 bättre spel, bättre kontroller samt mycket mer kvalité på själva utförandet av konsollen speciellt med tanke på hur plastig en Xbox är.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
874159
April 17, 2005 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Nog för att en powerPC cpu på 3Ghz är bra mycket snabbre än en sur Intel på 3 Ghz och att 3 sådana är jävligt kraftfullt, men Cell är ju liksom så mycket mer iallafall om man ska tro på hypen runt det. Men fast Xbox kom så långt efter PS2 så¨hade ju PS2 bättre spel, bättre kontroller samt mycket mer kvalité på själva utförandet av konsollen speciellt med tanke på hur plastig en Xbox är.

Jo sen är ju poängen att man ska kunna ta till vara på all kraft också, en kraftfull processor kan lätt hindras av en klen grafikkrets t.ex. Även om jag tvivlar på att PS3 kommer ha en klen grafikkrets så förstår du min poäng. 🙂
Men som sagt var, PS3 borde och är nog betydligt kraftfullare.

Det roliga är att MS verkar köra lite på Sonys PS2 stuk med Xbox 360, först ut och stor satsning på design av konsol osv. Det man missade förra gången, frågan är om man lyckas med detta eller om Sony kommer kamma hem segern ändå.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
874188
April 17, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Om Sonys maskin är bakåtkompatibel så kommer den ta hem segern i slutändan tror jag, de är ju mycket bättre på att designa handkontroller och det gör mycket.

Sen brukar de har mycket bättre spel samt att de har Grand Turismo och jag tvivlar på att MS kommer få tag i ett bättre bilspel än det.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874192
April 17, 2005 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Om Sonys maskin är bakåtkompatibel så kommer den ta hem segern i slutändan tror jag, de är ju mycket bättre på att designa handkontroller och det gör mycket.

Sen brukar de har mycket bättre spel samt att de har Grand Turismo och jag tvivlar på att MS kommer få tag i ett bättre bilspel än det.

Detta i kombination med en stor variete av RPGs kommer defintivt göra PS3 till den stora vinnaren i Asien, och troligtvis Europa om man lyckas få till lite bra sköna karaktärslir med typ Spyro, Crash m.fl.

I USA är nog kampen väldigt annorlunda och där har nog krysslådan en del att vinna på att den har så en del övriga multimediafunktioner. De är lite konstiga dom dära där borta på andra sidan.

Det är iaf vad man kan tro från tidigare försäljningssiffror.

//Andreas

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
874212
April 17, 2005 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Men den nya PS3:an ska väl finnas i två versioner, en med inspelningsbar DVD eller vad de blir samt tv tuner videoingång och hdd, samt en mer ren spelkonsoll.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
874654
April 18, 2005 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte så belevad inom PS och dess spel, men även jag har grämt mig många gånger åt att GT inte funnits på Xbox. Det är onekligen en av de tyngsta titlarna i den moderna TV-spelshistorien, om det räcker för att bräcka Xbox 360 återstår dock att se.

Sen ska vi inte glöma att MS kontrakterat typ halva den japanska armadan av speltillverkare som ligger bakom många av de populäraste RPG-titlarna i historien. Skaparen av Final Fantasy ska t.ex. utveckla spel för Xbox 360.
Så jag tror MS har förstått hur enormt viktigt spelutbudet är, samtidigt som man har ett försprång på PS3 i det avseendet med sin tidigare lansering.

Även på multimediasidan tror jag det kommer bli jämt, även om Xox 360 verkar vara en riktigt multimediamaskin tror jag Sony har liknande planer för PS3.

Hmm detta gjorde mig bara ännu mer osäker.. får nog vänta o se helt enkelt. 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874684
April 18, 2005 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Sen ska vi inte glöma att MS kontrakterat typ halva den japanska armadan av speltillverkare som ligger bakom många av de populäraste RPG-titlarna i historien. Skaparen av Final Fantasy ska t.ex. utveckla spel för Xbox 360.
Så jag tror MS har förstått hur enormt viktigt spelutbudet är

Med risk för att låta överdrivet kritisk så tror jag inte på att det där kommer funka så bra som dom hoppas. Det är en helt annan sak att börja på en ny serie RPGs som att fortsätta på en etablerad serie. Det hade troligtvis varit smartare att köpa in sig en/ett par etablerade RPG-serier och bredda med lite unika sådana helt egna. Nu är jag lite halvtaskigt påläst om exakt vad dessa avtal säger om det nu är så att vi kommer se några etablerade namn eller om det rör sig om just helt nya RPG-tankar. Givtevis kommer vi känna igen oss i mycket från andra RPGs, eller vi snarare måste, men frågan är om de lyckas låna precis lagom. Så man får en känsla av igenkännande men ändå inte så mycket att man saknar det andra. Ang. Final Fantasys skapare ... ingen Uematsu ... ingen/mycket liten känsla.

Det har inte kommit så många helt fräsha RPG i denn sanna asiatiska andan. De flesta är ripoffs på varandra/äldre och även om de ofta får en del uppmärksamhet för att de många gånger iaf erbjuder något nytt element så blir de oftast ganska kortlivade, och därmed kommer ofta inga uppföljare eller möjligtvis endast en sådan. 🙁
Ska kanske påpekas att en majoritet inte når oss i Europa så tycker ni jag har fel så får nig nog titta närmare på den marknaden, och det är ju precis den MS vill vinna mark på ned detta.

Dock ska det kanske påpekas att Final Fantasy började som ett solklart ripoff och är idag den kanske i särklass största serien. 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL