April 17, 2005
Xbox 360 är tillsammans med Playstation 3 de två absolut största dragplåstren på årets E3-mässa och både Microsoft och Sony har visat upp vad deras konsoler klarar av. Många av Sonys speldemo har dock fått kritik med tanke på att de med största sannolikhet är förrenderade och inte direkt reflekterar PS3s prestnada. Detta är ju dock inte så konstigt då hårdvaran knappast är klar ännu när konsolen inte ska lanseras förrän om ett knappt år. Microsoft har haft flera "live"-demo där system kört riktiga demos och även tillåtit intresserade att testa tidiga versioner av speltitlarna.
Det har dock inte gått helt klanderfritt då flera demos och speluppvisningar sett något hackiga ut och helt enkelt inte flytigt på så bra som man hade hoppats. Även bristen på kantutjämning är något som vi sett kommentarer kring i många fall. Nu har det dock dykt upp en förklaring till varför prestandan på Microsofts E3-system inte riktigt räckt till. De utvecklingssystem som används av spelutvecklarna i dagsläget, och som används för att visa upp Xbox 360 på E3, levererar nämligen bara en tredjedel så hög prestnada som Xbox 360 kommer erbjuda.
"When asked about this issue our source replied that the current playable 360 games would all have framerate issues due to the fact that they are running on alpha test units. A rough estimate placed these machines at about one-third as powerful as the 360. We went head-to-head in Top Spin 2 and noticed that there were visible jaggies and a few frame drops. This is because the Alpha units do not run anti-aliasing and simply don't have the power to run a high-res game at full quality. The developers had tuned Top Spin 2 to run at a smooth 60 frames per second but this was simply not possible on the Alpha hardware. Official sources place the final development kit dates for July and the results promise to look much better."
Med andra ord kan det bara bli bättre och vi ser det trots allt som mycket postivit att Microsoft visar upp flera speltitlar live trots att hårdvaran ännu inte riktigt hänger med.
Källa: IGN
Mean Machine wrote: [quote=Ondjultomte]fast det ger ju alla ps3 fanboys vatten på hjulet då de tror att förrenderade sekvenser är ingame bilder ...
Yeah, och XBOX-bilderna är inte förrenderade?
Man får vänta och se, helt enkelt.
Vissa är säkert men det verkar som en hel del körs live så att säga. Eller är filmer inspelade ur "äkta" spelsekvenser. X360 verkar ha fler äkta demos än PS3, men det är ju bara väntat med tanke på att PS3 har ett extra halvår på sig att utvecklas.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 27, 2003
Twin_Pixel wrote: Jag funderar på varför samtliga nya konsoller använder slot-in-läsare. Det var poppis bland Pioneers stereoapparater i mitten på nittiotalet och har sen dess till synes förpassats till Apples datorer och bilstereor.
Pionner fortsatte med det för sina DVD-läsare faktiskt. Grymt snyggt och smidigt 😀
//Andreas
Jag vet inte vilka demo du tänker på nu. Men saken är ju den att vi bara kan hoppas att Sony och även MS inte gör några förrenderade demos som inte går att uppfylla när själva konsolen släpps. Då riskerar man bara att göra en massa konsumenter besvikna. Och jag hoppas att man har vett nog till att undvika en sådan situation.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)