April 17, 2005
Att både Xbox 360 och den kommande PlayStation 3 spelkonsolen kommer
att erbjuda högkvalitativa grafikeffekter är ingen hemlighet men hur stora
de grafiska skillnaderna skulle vara mellan de två systemen har varit svårt att
svara på. Att erbjuda bäst grafisk kvalité är förvisso bara en av många viktiga
ingridienser för receptet om en populär spelkonsol, titta bara på Nintendos
satsning med Wii. Det är dock något man kan skryta om och utan tvekan dra extra
kunder på grund av. Nu säger dock de svenska spelutvecklarna Starbreaze AB att
det kommer vara i princip omöjligt att skilja skärmdumpar åt som är tagna på de
båda konsolerna. Både har hårdvara bra nog att skapa mycket effektfull grafik
och ska vi tro Starbreaze kommer det alltså vara mycket svårt att se skillnader
i resultatet.
Uttalandet kom i en intervju med IGN där huvuddesignern Magnus Högdahl svarade följande på frågan om vilka för och nackdelar de båda konsolerna har.
"The PS3 will have a content size advantage with Blu-ray and a CPU advantage for titles that are able to utilize a lot of the SPUs. The Xbox360 has a slight GPU advantage and its general purpose triple-core CPU is relatively easy to utilize compared to SPUs. I expect that it will be near impossible to tell Xbox360 and PS3 screenshots apart."
Ett uttalande som kanske inte ska ses som en regel men som trots allt ger en intressant bild av spelkonsolkriget som kommer öka i intensitet när Sony lanserar sitt nya alster.
Källa: Ars Technica
February 26, 2002
"this will apply only to cross-platform titles, which will tend to be written for the lowest common denominator of hardware."
Från samma källa...
Sonys presskonferens börjar 01:00 på Tisdag. Ingen ide att lägga sig på måndag med andra ord... 😀
Tillverkarna har lärt sig använda och fått verktyg till SPE:erna tidigare än väntat, så releasespelen till PS3 kommer förmodligen att mäta sig med "andra vågen" till 360...
1 Guest(s)